LittleBigPlanet

LittleBigPlanet

Ett av de mest omtalade och hypade spelen till Playstation 3 har just släppts och stora frågan är hur spelet verkar möta hypen? Svaret på frågan är bra, väldigt bra!

LittleBigPlanet har ända sen det först visades upp ådragit sig många blickar och med all rätt. Spelet har marknadsförts som ett spel som inte bara låter dig spela igenom ett äventyr, men där även du kan skapa dina egna äventyr och banor med en kraftfull editor. Dessa skulle man sedan kunna dela med sig av till andra spelare. Nu när spelet väl släppts och jag testat det känns det som om all marknadsföring slitits direkt ur spelets instruktionsbok.

LittleBigPlanet består av tre betydande delar; Spela, Skapa och Dela. För att komma igång i LittleBigPlanet bör man i början välja spelets Story läge. Spelets första bana är en genomgång i hur enkelt det är att styra en söt docka vid namn Sackboy, vår hjälte. Den högra spaken styr Sackboy åt höger/vänster, X får honom att hoppa och R1 låter honom greppa saker. Man får även veta att man tack vare Sixaxis funktionen i handkontrollen kan få Sackboy att titta åt olika håll och att hans ansiktsuttryck kan ändras med styrkorset.

Efter detta får man en introduktion till den kraftfulla PopIt-menyn. När man genom att trycka på fyrkant tar fram PopIt-menyn i form av en ruta fylld med olika verktyg. Det första verktyget man får en lektion att använda är utseende verktyget. Här får man chansen, även om utbudet till en början är litet, att förändra utseendet på sin Sackboy. Färg, glasögon, hår, tänder, ögon, saker i händer är bara några av sakerna man kan ändra på för att få sin karaktär att få en personlig look. Allt eftersom man spelar kommer man låsa upp fler tillbehör att utsmycka sin Sackboy med.

LittleBigPlanet är ett plattformspel vilket innebär att vyn i spelet är från sidan och man oftast springer från vänster till höger eller vice versa. Tankarna svävar lätt iväg till klassiker som Super Mario Bros. och den tid då man bara behövde springa och hoppa med sin karaktär och ändå hade hur kul som helst. Det som gör LittleBigPlanet unikt är att spelet har tre olika lager man kan förflytta sin Sackboy mellan. Framlagret, mellanlagret och det bakre lagret bidrar till att spelet får ett större djup och att spelet inte känns så tvådimensionellt, även fast det är just vad det är. Tack vare detta har Media Molecule lyckats skapa fantastiska banor vars design är väldigt annorlunda något man tidigare spelat. Texturerna till allt på banorna imiterar sina verkliga motsvarigheter så väl att man knappt ser att det är ett spel.

De olika lagren kan dock ställa till det för en ibland. Låt säga att man springer i det bakre lagret och ämnar springa över en avsats på en planka placerad i mittersta lagret. Normalt förstår spelet att du faktiskt vill springa över plankan och man behöver därför inte byta lager utan detta sköter spelet automatiskt. Det händer tyvärr, även om det är sällan, att spelet inte gör detta vilket resulterar att man ser väldigt dum ut när man hejdlöst springer över kanten för att möta sin död. Att det händer sällan gör nästan saken värre för när det är långt mellan gångerna lär man sig lita på att spelet ska sköta det åt en.

Svårighetsgraden i LittleBigPlanet är rätt låg. Att springa igenom banorna från början till slut tar inte alls speciellt lång tid. Som tur är så är det inte meningen att man ska klara banorna på kortast tid. Lite varstans på banorna ligger det stora bonusbubblor med saker inuti utspridda på mer eller mindre svåra ställen. Eftersom man kan röra sig i tre olika lager kan bonusbubblor även ligga gömda bakom saker vilket gör sökandet efter bonusbubblor till en utmaning som kommer hålla en rejält upptagen. Och man kommer att vilja hitta alla när de bland annat innehåller utsmyckning till din Sackboy, men också saker som man senare kommer att kunna använda i spelets Skapa-läge.

Alla banor kan man spela upp till fyra personer på och spelet uppmuntrar en att spela fler än en genom att inkludera pussel på banorna som kräver fler än en person. Pusslen är ofta väldigt roliga och ibland även riktigt kluriga. Skulle man inte ha tre vänner att spela med hemma går det som tur är att spela alla spelets banor online. Har man sån otur att man varken har tre vänner eller ens internet till sin Playstation 3 kommer man tyvärr inte kunna klara utmaningen med att hitta alla bonusbubblor.

LittleBigPlanets story-läge kommer att uppehålla en många timmar om man försöker hitta alla bonusbubblor. Till slut börjar man dock undra vad exakt man kan göra med allt det man hittat i bubblorna och det är då ens syn riktas mot spelets Skapa-läge. Att människor gillar att bygga egna banor, modifiera spel, och skapa nya uppdrag är inget nytt. Spelet Counter-Strike är ett perfekt exempel på hur en person skapat en modifiering på ett spel, i detta fall Half-Life, som sedan blivit så populärt att det nu är ett helt eget spel. Media Molecule har förstått vi gillar att förändra och skapa och har därför valt att inkludera en av de mest avancerade och djupaste editorer jag sett i ett spel.

För att lättare få er att förstå exakt hur kraftfull editorn känns kan jag säga att man skulle kunna tro att utvecklarna byggt alla sina banor i den. Att skapa en bana kan verka svårt i början men öppnar man sin PopIt-meny kommer man se några nya verktyg att använda. LittleBigPlanet har i princip en videogenomgång för varje enskilt verktyg man kan använda i Skapa-läget. Detta är i början nödvändigt för att man ska lära sig grunderna men efter det behöver man dem inte. Tyvärr går de inte att stänga av utan verktygen låses endast upp för användning efter man sett genomgången. Och det finns en hel del verktyg. Allt ifrån bultar, snurrbultar, rep, motorer och annat skoj.

Att skapa kan jämföras med att rita i Photoshop fast istället för med färg använder man olika material att rita med som sten, trä, tyg och gummi och alla har olika egenskaper. Eftersom man kan styra sin Sackboy mellan förlagret, mellanlagret och det bakre lagret kan man även bestämma vilket djup man vill rita på. Alla de saker man lyckats samla på sig i spelets Story-läge går även att placera ut om man skulle vilja det men mest roligt är det att skapa något själv. Man kan i princip rita vad som helst. Vill man göra en gigantisk apa som kastar bananer varje gång du går förbi så är detta möjligt. Det kräver bara lite mer jobb. Det är det som är så speciellt med LittleBigPlanets byggeditor. Inte en endaste gång under perioden jag testat spelet har jag fått känslan att något är omöjligt att bygga, bara att det kommer kräva mer jobb.

Precis som i Story-läget kan man även här vara upp till fyra personer. Tyvärr funkar det inte lika bra att vara fler än en i Skapa-läget när kameran bara kan styras av spelare ett. Detta medför att de andra spelarna kommer att finna det på gränsen till omöjligt att bygga något seriöst såvida inte spelare ett låter bli att bygga själv för att rikta kameran mot dem.

Möjligheten till delad skärm hade varit en alldeles utmärkt lösning som inte borde varit svårt att ordna. Jag vill inte påstå att det är helt menlöst att vara fler än en i Skapa-läget. Så länge som man jobbar på samma sak kan man ha grym nytta av att vara fler av en. Sen är det ju också betydligt roligare att vara minst två. Jag och en vän satt och skissade på en riktigt fin bana som vi ville göra i LittleBigPlanet. Efter två dagar hade vi inte kommit någonstans med byggandet av själva banan. Men ett flertal kanoner, konstiga djur och olika fordon hade vi byggt och skrattat mer än någonsin förr.

När man är nöjd över sin skapade bana kommer nästa steg nämligen att dela med sig av sin kreation. Detta är troligtvis den del av LittleBigPlanet som gör att spelet i princip kan leva för evigt så länge människor är kreativa och passionerade över att skapa banor. Jag har sett banor som till och med slår de som Media Molecule själva gjort vilket jag finner riktigt häftigt. Och jakten på bonusbubbel slutar inte vid Story-läget. Man kan nämligen göra egna bonusbubblor av sina egna byggen i Skapa-läget.

Det är svårt att inte bli imponerad över det djupa menysystemet i LittleBigPlanet. Om man hittar en bana man gillar kan man mycket enkelt sätta ett hjärta på den så man lättare ska hitta den om man vill spela den igen. Är banan så bra att man satt ett hjärta på den kan det vara läge att kolla upp skaparen och se om personen byggt fler banor. En person som bygger något man gillar har säkert själv väldigt bra smak så därför har Media Molecule gjort det möjligt att se vad andra har för favoritbanor. Din favorits favorit kanske har sina favoriter som du också kan ta del av. Kedjan kan bli oändlig.

LittleBigPlanet är helt klart ett otroligt spel och i mina ögon en utmanare till att få titeln årets spel. Spelet har några brister som håller borta högsta betyget som att man t.ex. är tvingad att se alla videogenomgångar i editorn och att det inte heller finns någon möjlighet till delad skärm. Initialt hade jag tänkt klaga på kontrollen av Sackboy när den känns en aning sladdrig och slö. Men efter att ha spelat LittleBigPlanet en längre tid tycker jag man kan kalla det något man vänjer sig vid. Som tur är så kommer inga av de brister jag skrivit om någonsin få en att ens tänka tanken att lägga undan kontrollen.

LittleBigPlanet är ett spel som verkligen har något för de flesta. Det är ett glatt spel som kommer att få de flesta att le. Det är definitivt roligare att spela med flera även om det för den delen inte är tråkigt när man spelar själv. För ni som fortfarande inte köpt ett Playstation 3 i väntan på bra spel så kan detta vara spelet ni väntat på.

• Banbrytande design
  • Kraftfull editor
  • Skapa och dela