Magic: The Gathering 2014 – Duels of the Planeswalkers

För fjärde året i rad släpper Wizards of the Coast en anpassad version av kortspelsfenomenet Magic: The Gathering.

För att röja alla tvivel runt min eventuella partiskhet i denna recension måste jag först berätta att jag anser att kortspelet Magic: the Gathering är världens bästa spel… någonsin. Det är en underbar symfoni mellan strategi, tur, variation och känsla. Duels of the Planeswalkers (DotP) är den digitala representationen av kortspelet som ska vara tillgänglig för alla spelare, såväl nybörjare som erfarna spelare.

För den som är ny till spelet kan jag säga att Magic är lätt att lära sig, svårt att tröttna på, och fyllt med utmaningar och skoj. Mycket av min recension kommer nog gå över huvudet på den som aldrig spelat spelet. Men till dem säger jag, snälla prova spelet. Magic har gett mig så mycket glädje genom åren, gett mig många vänner och är en integrerad del av vem jag är som spelare.

Som nybakad Planeswalker börjar du spelet med endast en röd 60-kortslek och tar under kampanjens gång dig an starkare och slugare motståndare. Under spelets gång låser du upp andra lekar som har sina egna styrkor och svagheter. För varje match du vinner med en lek så låser du upp ytterligare ett kort i den leken. Detta gör att varje match du vinner ger en liten belöning i sig annat än att du gör framsteg i spelet. Detta är bra då spelet inte riktigt har någon handling, även om det aldrig har varit Magics starka sida. Jag fastnade dels för sliverleken som låses upp halvvägs genom kampanjen, men också såklart den blå-svarta Dimirleken som man fick tillgång till lite väl sent i min mening. Kampanjen är rolig, utmanande och lagom lång. Slutduellen där du spelar Two-headed Giant med Chandra på din sida är särskilt rolig.

Kortmässigt är det många kort kvar från tidigare Duels of the Planeswalkers. Klassiker som Murder, Sign in Blood och Unsummon finns kvar även om de inte reprintas i Magic 2014. En stor del av de kort som kommer i Magic 2014 finns inte heller med i Duels of the Planeswalkers, och det är det enda stora minus jag kan se med spelet. Jag ser alltid fram mot bas-setens nya kort och chansen att spela med dem. Dock är bara en handfull av de nya korten med, och det är mestadels slivrar.

Tidigare versioner av Duels of the Planeswalkers har alltid haft speciallägen som man kunnat spela förutom kampanjen. Dessa har inkluderat Planechase och Archenemy, båda multiplayerlägen som i min mening är lagom roliga att spela mot datormotståndare. Jag anser att multiplayerlägen lämpar sig bäst offline, med kompisar. Detta år bjuder Duels of the Planeswalkers på det underbara limited-formatet ”Sealed Deck”. Ett mode där du öppnar sex boosters och sedan bygger en lek utifrån detta. Jag är personligen en riktig sucker för lekbyggande och kan spendera timmar, om inte dagar med att bygga lekar när nya expansioner kommer ut. Att få både glädjen i boosteröppnande och utmaningen i att bygga den bästa leken från en mängd kort är härligt. Dock finns det från början bara plats för två sealed-lekar, ytterligare slots måste låsas upp för pengar. Otroligt synd, då detta läge är det roligaste i spelet. Ett annat klagomål är att vartannat rare-kort verkar vara Redirect i boostren. Något som säkert har mer med min boosterotur att göra än något annat. Din sealed deck spelar du sedan i en kort kampanj mot relativt starka, enfärgade lekar. Efter varannan match låser du upp ännu ett booster att stärka din lek med. Liliana är lätt den värsta motsåndaren med sina attans Vampire Nighthawks!

Beroende på vilken plattform man köper spelet till får man också ett promokort. PC-versionens Scavenging Ooze är i min mening lätt det bästa kortet man kan få, men självklart går valet av plattform före detta. Det stör mig att ifall man köpt spelet till PC, måste man köpa om spelet för att kunna spela på iPad eller PS3. Jag skulle hemskt gärna se en cross-platform licens till nästa års release.

Till det låga priset av €10 anser jag att Duels of the Planeswalkers är ett givet köp. För erfarna spelare är det ett roligt ”on-the-go” kompliment till kortspelet, och för nybörjare är det ett jättebra sätt att lära känna världens bästa spel.

• Utmanande
  • Sealed Deck läget

• Måste köpa en gång per plattform