Magic: The Gathering

Av i i Recensioner, 2 Mer

Magic: The Gathering Commander 2013 – Evasive Maneuvers

Att spela Magic: The Gathering med commanderkort är lite annorlunda än vanliga matcher. Viktor har spelat Evasive Maneuvers och är verkligen inte besviken.

Efter en väldigt lång strid var Vorosh utmattad. Det är sant att även drakar blir trötta. Han var så evinnerligt trött på den förbannade fågeln och hans långa rad av trollkarlar. Vorosh borde inte behöva ta sånt här! Han är ju en 18/18 flying för guds skull. Hans vingar lägger städer i skugga och hans gap slukar jättar som om de vore vildhallon. Trots detta fann han sig alltid tömd och i underläge mot den satans fågeln vid namn Derevi.

Kortspelet Magic: The Gathering är mitt personliga favoritspel. Bland annat för att det går att spela på så många olika sätt. I multiplayerformatet commander använder varje spelare en legendarisk varelse som sin leks general. Resten av leken består av 100 unika kort som mer eller mindre spelar runt generalens förmågor. Lekarna är alltså större, mer varierade och mer centrerade runt ett gemensamt tema. Låter roligt, eller hur? Tänk dig nu detta i en match där fyra olika spelare alla har varsin Commander lek, och varje spelare har 40 liv från början istället för 20 commandermatcher kan ta väldigt lång tid, men de är också väldigt roliga.

Detta är andra gången Wizards publicerar lekar och unika kort specifikt för commanderformatet. Från första lekarna har jag fortfarande kvar både Riku of Two Reflections och Zedruu the Greathearted (geten). Båda väldigt roliga generaler som kan vara värda att kolla in om du gillar Commander 2013. När Wizards publicerade Commander 2011 var det långt ifrån ett nytt format. Commander hade spelats länge av fansen under namnet Elder Dragon Highlander, eller EDH. Precis som Valve gjort med Counter-Strike och Team Fortress på PC så gav Wizards den högsta komplimangen till EDH och adopterade det som ett officiellt format med egna regler i Wizards regelbok.

För recension har jag leken Evasive Maneuvers från Commander 2013. Leken är grön-vit-blå och fokuserar mycket på tricks, evasion och varelsekontroll. När jag först läste på lekens primära general Derevi, Empyrial Tactician blev jag besviken. Kortet verkade svagt och uddlöst. Men efter att ha spelat leken vet jag hur fel jag hade. Inte bara är leken giftig nog att ta kål motståndaren, men den är både rolig och utmanande att spela med. Det kräver en stor portion tålamod att spela MOT leken, då den är precis den typen av lek som får folk att tappa lusten att spela. Det finns inget sätt att bättre lära känna en commanderlek än att känna de kort som kan agera general. I varje Commander 2013-lek finns tre generaler. För Evasive Maneuvers är det dessa:

Derevi, Empyrial Tactician – GWU

Derevi, Empyrial Tactician är lekens primära general, och den enda som har en förmåga som enbart kan användas när han är din general. Trots att fågeln från början ser liten ut för ett format som commander så håller den måttet väl. Förmågan att kunna tappa upp och ner saker vid combat damage är väldigt stark. Du kan antingen hålla ditt försvar upptappat efter en attack, något som kan vara ovärderligt i multiplayer, eller frysa ner en tredje spelares försvar för att flytta fokusen till hen. Det finns också en hel del combos i leken där ett untap kan innebära ett extra kort, en 3/3 token eller värre. Favoritkortet tillsammans med Derevi är Azami, Lady of Scrolls. En wizard som låter dig tappa wizards för att dra kort. Tillsammans innebär det ett extra kort för varje varelse du har som ger combat damage till en spelare.

Derevis andra stora styrka är att han kan spelas från command zone för fyra mana oavsett hur många gånger han spelats tidigare. Det många säkert missar är att eftersom detta är en ability på kortet så kan den spelas i instant speed. Så fort Derevi är död kan du alltså flasha in honom för fyra mana och tappa/untappa vad du vill. Det är alltså mer än värt att trade:a med i princip vad som helst då Derevi nästan är bättre död än levande.

Roon of the Hidden Realm – 2GWU

Roon of the Hidden Realm är en ROLIG general att spela med. Hans förmåga att trolla bort varelser är otroligt användbar. Alla varelser kan när som helst bara försvinna en runda. Detta gör det mer eller mindre omöjligt för motståndaren att organisera ett försvar, anfalla med sin general eller enchanta sina gubbar. Dessutom kan du skydda dina egna varelser från removal och återanvända ”enters the battlefield”-förmågor. Ett perfekt exempel på detta är Acidic Slime. Tillsammans käkar Roon och Slime upp artefakter, enchantments och länder runda efter runda. Ett annat trick är med ett av mina favoritkort från leken, Djinn of Infinite Deceits. Djinnen låter dig byta varelser med motståndaren. Roon exilar sedan varelsen du gav bort, och i slutet på rundan får du tillbaka varelsen du bytte bort. Ondskefullt!

Rubinia Soulsinger – 2GWU

Rubinia är faktiskt en reprint av ett riktigt gammalt kort från Legends (1994) och har legat i en av mina gamla pärmar riktigt länge utan att jag någonsin insett hur bra den verkligen är. Det styrker min teori att man aldrig verkligen vet hur kort fungerar innan man spelar med dem. Rubinia är som gjort för commanderformatet. Det finns många stora, elaka varelser att ta över. Med Rubinia i spel kommer motståndaren alltid slåss mot sin starkaste varelse. Förstå vilken uppförsbacke detta är. Eftersom motståndaren bekostar varelserna du tar över med både kort och mana är det mycket lättare att hantera dem oförsiktigt. Att blocka en vanilla 6/1 med din lånade 7/6 blir plötsligt en bra deal, du kan ju bara ta en till varelse nästa runda. Det är också väl värt att nämna att det bästa tricket ofta är att sno motståndarens general. I formatet commander blir lekarna lite nakna när deras general är på andra sidan bordet. Rubinia är såklart mer sårbar än kort som Vedalken Shackles, men effekten är i princip densamma så länge hon lever. Akta dig för instant-removal bara.

Omdöme

Med dessa commanders så spelar Evasive Maneuvers väldigt bra. Leken flyter på bra, mycket kortdrag, mycket varelser och vad jag anser vara en stark, konstant ström av badassery. Det finns mycket kontrollelement i leken, men det mesta kommer från varelserna, vilket gör att leken blir mer levande att spela. Självklart är leken mer sårbar mot massremoval då den heller inte har några kontringar. Själv har jag inte känt av detta något vidare, att Derevi bara studsar tillbaka i spel är sååå skönt. Leken har en del utrymme för förbättringar, faktiskt mycket från de nya Commander 2013-korten. Många av dem är roliga, men inte alltid jättepassande i temat. Det roligaste kortet är Djinn of Infinite Deceits, som också vinner bästa namn 2013. Djinnen låter dig byta varelser i instant speed med motståndaren. Särskilt bra med Selesnya Guildmage och andra kort som gör 1/1 tokens på löpande band.

Att spela Evasive Maneuvers är att leka med elden lite. Leken är så trixig att du lätt kan bli ihjälslagen bara för att du är så jobbig. Men när leken fungerar så fungerar den verkligen. Jag hade riktigt roligt att spela den.

Korten i Evasive Maneuvers

Commander
Derevi, Empyrial Tactician

38 lands
1 Azorius Chancery
1 Azorius Guildgate
1 Bant Panorama
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Faerie Conclave
6 Forest
7 Island
1 Opal Palace
7 Plains
1 Rupture Spire
1 Saltcrusted Steppe
1 Seaside Citadel
1 Secluded Steppe
1 Sejiri Refuge
1 Selesnya Guildgate
1 Selesnya Sanctuary
1 Simic Guildgate
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Transguild Promenade

29 creatures
1 Acidic Slime
1 Aerie Mystics
1 Angel of Finality
1 Azami, Lady of Scrolls
1 Bane of Progress
1 Deceiver Exarch
1 Diviner Spirit
1 Djinn of Infinite Deceits
1 Dungeon Geists
1 Farhaven Elf
1 Fiend Hunter
1 Flickerwisp
1 Hada Spy Patrol
1 Karmic Guide
1 Kazandu Tuskcaller
1 Lu Xun, Scholar General
1 Mirror Entity
1 Mistmeadow Witch
1 Murkfiend Liege
1 Phantom Nantuko
1 Pilgrim’s Eye
1 Roon of the Hidden Realm
1 Rubinia Soulsinger
1 Selesnya Guildmage
1 Skyward Eye Prophets
1 Stonecloaker
1 Thornwind Faeries
1 Winged Coatl
1 Wonder

32 other spells
1 Aethermage’s Touch
1 Arcane Denial
1 Azorius Keyrune
1 Basalt Monolith
1 Blue Sun’s Zenith
1 Borrowing 100,000 Arrows
1 Conjurer’s Closet
1 Control Magic
1 Curse of Inertia
1 Curse of Predation
1 Curse of the Forsaken
1 Darksteel Ingot
1 Darksteel Mutation
1 Flickerform
1 Kirtar’s Wrath
1 Krosan Grip
1 Leafdrake Roost
1 Leonin Bladetrap
1 Presence of Gond
1 Restore
1 Selesnya Charm
1 Selesnya Signet
1 Simic Signet
1 Sol Ring
1 Surveyor’s Scope
1 Swiftfoot Boots
1 Sword of the Paruns
1 Tempt with Glory
1 Thousand-Year Elixir
1 Thunderstaff
1 Unexpectedly Absent
1 Wash Out

Det Bra

  • Tre bra commanders
  • Djinn of Infinite Deceits
  • Trixig
  • Bra synergi

Det Dåliga

  • Tempt With Glory
  • Många onödiga rares
  • Nya bilden på Arcane Denial. RKF 4 Life!
9

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN