Magic: The Gathering

Av i i Recensioner, 2 Mer

Magic: The Gathering – Commander 2014, Sworn to Darkness

Magic: The Gathering har fått tillskott av fem nya Commanderlekar. Kan den svarta, Sworn to Darkness, vara ett bra och självklart val alternativ i dina multiplayermatcher?

Har du läst min recension över Guided by Nature? I så fall kan du hoppa till Commander-rubriken. Annars läs vidare och följ sedan gärna länken till Guided by Nature-recensionen som finns i slutet av recensionen.

Jag har alltid sagt att Magic är ett spel som bäst spelas av tre personer samtidigt. För den som älskar multiplayer i alla dess former finns nu årligen Commander, Magics mer eller mindre officiella multiplayerformat vid det här laget.

För den som är ny till formatet så spelas det med en 100-kort lek där varje kort (utom basic land) måste vara unikt. Leken leds också av en general kallad commander. Detta är vanligtvis en legendarisk varelse men i Commander 2014 tas denna roll av fem planeswalkers istället. Commander är ett format som är mer till för den som vill ha roligt och spela stora varelser och spells i grupp. Det är ofta mindre tävlingsinriktat än vanlig magic vilket jag tycker om. Det gör att man kan leva ut sina fantasier om att ha en 24/24 hydra med double-strike och hexproof. Något som vanligtvis kan vara svårt att orkestrera i magic.

Commandern

De flesta gånger jag har spelat Sworn to Darkness har jag blivit besviken på Ob Nixilis of the Black Oath. Hans förmågor är alla undermåliga. Även om commander ofta spelas i multiplayer så känns det inte som att hans första förmåga riktigt gör någonting. Om man jämför med en äldre planeswalker som Sorin Markov så är den avsevärt sämre. Förmågan som skapar demoner är aningen bättre men faller på att den inte går att upprepa. Jag har inte spelat en match där jag har fått av Ob Nixilis ultimata förmåga, men mest för att jag alltid prioriterade att göra 5/5-or framför att jaga luftslott.

Leken

En lista över hela leken hittar du på Svenskamagic.se

Leken Sworn to Darkness är en typ av svart kontroll med en hel del varelser. Leken börjar tidigt med att skapa kortövertag med kort som Sign in Blood och utvecklar manabasen med manastenar. Runt runda 4-6 finns det mest utrymme för att ta ett övertag med kort som Crypt Ghast, Abyssal Persecutor och Grave Titan. Leken trixar mycket med liv och byter gärna liv mot kortövertag med kort som Sign in Blood, Read the Bones och Skeletal Scrying. När allt faller på plats så är tanken att dessa liv ska återgäldas från kort som Tendrils of Corruption och Disciple of Bolas, men alltid som i commander så är det svårt att kontrollera vad leken ger en. Många gånger fann jag att jag aldrig hade rätt kort för att komma på rätt köl igen. Leken innehåller en mängd mindre, trixiga varelser. Kort som Flesh Carver, Vampire Hexmage och Pontiff of Blight är alla kort vars styrka ligger i utförandet snarare än råstyrka. Med det sagt så finns det gott om stora ruskiga demoner i leken. Bloodgift Demon, Xathrid Demon och Reaper from the Abyss är löjligt starka när de får lov att leva. En del av dessa har man nog vid ett eller annat tillfälle avfärdat i standard som ”för dyra” eller ”för svårspelade”, men i commander så är allt möjligt.

Sworn to Darkness gör ett bra jobb av att spela på den svarta kontroll-lyran, men det finns fortfarande mycket möjligheter för förbättring. Kort som Kukosho, Evening Star, Mind Twist, Necropotence, Yawgmoth’s Bargain och Yawgmoth’s Will är alla kontrollstaples som man skulle kunna addera till leken. För att vidare driva hem drain-aspekterna så står Corrupt och Exsanguinate ut som klara kandidater och eftersom leken är ganska varelsetung med många enters-the-battlefield-effekter kanske Whip of Erebos vore ett passande tillägg. Det kändes ibland som att leken var lite ojämn och hade svårt att hantera tidig aggression. Kort som Mutilate är utmärkta mot detta, men en Damnation skulle inte skada att ha med i leken. Svart har vanligtvis svårt att hantera artefakter och enchantments när de väl ligger i spel. Kort som Akroma’s Memorial, Dictate of Heliod eller Primal Bounty kan bli rena mardrömmar om de inte hanteras. Precis som i den gröna commanderleken Guided by Nature skulle en Nevinyrral’s Disk eller Perilous Vault kunna hjälpa med detta. För den som vill lägga till fler planeswalkers kanske Sorin Markov eller Liliana of the Dark Realms kan vara lockande för en mono-svart spelare. Kom bara ihåg att det av vissa anses dålig sed att använda Sorins andra förmåga i commander.

Korten

Du finner alla bilder på korten på Svenskamagic.se

Malicious Affliction

Det här är ett removal som det känns som att varje helsvart lek kommer vilja spela från och med nu. Vi älskar alla Doom Blade, kortet som är så populärt att det har ett eget twitterkonto. Malicious Affliction tar svart removal steget längre. I en helsvart lek är den strikt bättre än Doom Blade. Affliction låter dig döda två varelser ifall en varelse dött tidigare under rundan. Det är värt att nämna att det kan vara vilken varelse som helst. Detta gör att svarts sacrifice tema blir mycket mer relevant. Kort i leken som Disciple of Bolas, Infernal Offering och Ghoulcaller Ghisa blir genast möjliggörare för Malicious Affliction.

Necromantic Selection

Jag tror att det är svårt att uppskatta just hur bra Necromantic Selection är innan man faktiskt har spelat det. För den som spelat Khans of Tarkir de senaste månaderna så vet man hur kraftfull Duneblast är. Jag skulle dra mig till att säga att effekten från Necromantic Selection är bättre. Duneblast har fördelen att den lämnar en varelse i spel som direkt kan anfalla mot ett fritt fält, men Necromantic Selection kan dels stjäla motståndarens starkaste varelse och kan dels trigga om en del enters-the-battlefield-effekter. Ett kort som nyligen blev obannat i commander är Kukosho, the Evening Star. Tillsammans med Necromantic Selection vore Kukosho en brutal combo i multiplayer.

Wake the Dead

Det här är ett av de roligare korten i leken just för dess överraskningsvärde och potential för missbruk. Kortet i sig gör ingenting utan lite material i graven, men för till exempel 4BB så kan du slänga in en Nekrataal, Abyssal Persecutor, Disciple of Bolas och Grave Titan. Alla enters-the-battlefield-effekter går av som ett smatterband och sen återstår den minst sagt njutbara uppgiften att assigna dina varelser som engångsblockare framför varelserna hos en motståndare som ser ut som att någon har stulit hans katt.

Snyggaste illustrationen

Grave Titan (kolla noga på bilden nedan)

Fulaste illustrationen

Necromantic Selection

Läs gärna även om den gröna Commander 2014-leken Guided by Nature.

Det Bra

  • Starka demoner
  • Utmanande val
  • Grave Titan

Det Dåliga

  • Svag commander
  • Ojämnt spel
  • Många fula illustrationer
7

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

En man brinner upp på ett mystiskt sätt. Självmord? Mannen son, David, börjar tvivla. Ligger det något övernaturlig… https://t.co/noa95GHp21
Ni har väl inte missat vår Adventstävling? https://t.co/dHL0YJJls2 https://t.co/2IKCB2RSRx
Letar du efter en mikrofon som utlovar professionell kvalitet för alla gamers, Youtubers, Twitchare och poddare? Bl… https://t.co/0aT81iZIyt