Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Dragon’s Maze Intro Pack Azorius Authority

Detta är första gången vi på GameElite.se skriver om ett kortspel. Magic the Gathering är ett av världens mest populära strategiska kortspel och har funnits i ungefär 20 år.

Jag som skriver heter Viktor Larsson och har spelat Magic i ca 18 år. Jag har tidigare skrivit en del artiklar på siten svenskamagic.com under psuedonymen Toothpick_Jack. Jag har en personlig fallenhet mot blåa lekar och spelar mestadels s.k. köksbords-magic och limited.

För den som är ny till Magic är det ett väldigt varierande och utmanande kortspel där två eller fler spelare möts i en fantasy värld för att mäta sin styrka, list och finess mot varandra. Spelet spelas med 60-korts lekar och varje lek kan konfigureras och förändras in i det oändliga. Det är ett spel helt utan slut som i mina ögon bara blir roligare och roligare med tiden. Det är ett spel som passar alla åldrar (även om det är en del våldsteman i det). För mig som 28-åring passar spelet lika väl som för min 12-årige svåger eller hans 64-årige far. Spelet är på engelska, så en grundläggande förståelse för språket krävs för att kunna ta till sig spelet till fullo.

Dragon’s Maze är den senaste expansionen till Magic. Den är på ”expert” nivån, och är den tredje expansionen i ”Return to Ravnica” blocket. Det är alltså ett aningen konstigt ställe att börja skriva på, men alla börjar vi någonstans. Efter de två första expansionerna ”Return to Ravnica” och ”Gatecrash” har nu alla tio tvåfärgade gillen introducerats (läs mer om gillen här). De stridande krafterna tävlar mot varandra för att lösa gåtan ställd av drakgeniet Niv-Mizzet. En utstuderad labyrint som korsskär genom alla delar av Ravnicas enorma stadsvärld leder fram till en plats dit varje gilles förkämpe försöker nå. I expansionen förkroppsligas denna plats av landet Maze’s End. Ett land som gräver i din lek efter gate-kort och som i extrema fall kan vinna matchen åt dig.

Efter den enorma succé som RtR och Gatecrash varit så har Dragon’s Maze stora skor att fylla. Jag anser att expansionen tillför en hel del kort till spellandskapet, men att blocket också kunde rundats av efter Gatecrash. Gillena får förvisso många fler kort med Dragon’s Maze, men det känns väldigt mycket som en klassisk expansion där vi får mer av det vi redan har. Förvisso häftigt, men inte lika spännande som de tidigare expansionerna där nya gillen och förmågor introducerades i stor skala. Många av korten i Dragon’s Maze har också ganska stora effekter och det känns som att Wizards försöker överträffa effekterna från RtR och GTC. Detta är förståeligt då många har redan sina standardlekar byggda och varför genomgå den smärtsamma processen att byta ut kort om man inte får en bra anledning som Advent of the Wurm eller den röd-blåa planeswalkern Ral Zarek? Det känns som att många av de roligare kort som inte fick plats i RtR och GTC har hamnat i Dragon’s Maze. Kort som Deadbridge Chant, Progenitor Mimic och Notion Thief är alla kort som kanske inte platsar i turneringslekar men som är uppriktigt ROLIGA att spela med. Mitt favoritkort på flavorskalan är Deputy of Acquittals som är en sorts blixtadvokat som får samtliga sina klienter frikända från de knipor de fastnat i.

Den lek jag fått för recension är Azorius Authority. Den som följt guild-kampen på Svenskamagic.com vet att blå-vita Azorius är ett av de allra största och populäraste gillena. Precis som min fru, Caroline, är jag väldigt svag för den kontrolltunga kombinationen mellan blått och vitt. Det finns vanligtvis flexibilitet, kontroll, försvar och små ettriga flygare. Detta är leklistan för Azorius Authority:

22 creatures:
2 Ascended Lawmage
2 Azorius Arrester
1 Azorius Justiciar
2 Haazda Snare Squad
2 Jelenn Sphinx
1 Lavinia of the Tenth
1 Lyev Skyknight
3 Silvercoat Lion
1 Soulsworn Spirit
2 Stealer of Secrets
2 Sunspire Gatekeepers
3 Wind Drake

12 other spells:
1 Arrest
2 Avenging Arrow
2 Azorius Cluestone
2 Lyev Decree
1 Martial Law
1 Protect // Serve
1 Restore the Peace
2 Righteous Charge

26 lands:
4 Azorius Guildgate
10 Island
12 Plains

Leken innehåller mycket varelser i en ganska låg kurva. För att vara vit-blått är den väldigt aggressiv. Runda två till fyra är nästan alltid en varelse. Väldigt många av korten i leken har Azorius nyckelord ”Detain” på sig. Detain hindrar motståndaren från att anfalla, försvara eller använda förmågor under en runda. Det är alltså en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem, något som sannerligen inte låter vit-blått. I denna lek fungerar det dock rätt bra. Ofta hinner inte motståndaren få igång sitt game innan du fått in dina 20 poäng skada. Tyvärr är matcherna ofta ganska lika varandra, och det är ett stort minus i min bok. Jag tycker om variation i mina matcher.

Kortens två rare-kort är Martial Law, en enchantment som detainar något varje runda, och Azorius förkämpe, Lavinia of the Tenth, en stark varelse som detainar större delar av motståndarlaget när den spelas. Båda dessa passar bra i leken dess låga manakurva men är inte jättespännande.

Leken har överraskande mycket länder från början. Med 26 länder och 2 Azorius Cluestone i leken kommer spelaren aldrig ha manaproblem, men säkerligen sitta med många på handen i slutet av matchen. Leken saknar kortdrag, combat-tricks och removal till stor del, men det är förmodligen någonting som spelaren förväntas lägga in med hjälp av de två booster som följer med leken i Intro Pack. Vissa av korten som Sunspire Gatekeepers och Azorius Cluestone känns som att de mest finns med för att kunna bytas ut. Leken kommer förmodligen ha svårt att lyckas i det långa loppet, och mass-removal i vilken form som helst kan sätta stora käppar i hjulet för leken.

För att summera kan jag säga att Dragon’s Maze är en expansion som ger den som redan spelar Magic många roliga kort att fylla sina RtR lekar med, men att den kan vara en aning spridd och komplicerad för nya spelare. För nybörjare rekommenderar jag varmt att se fram mot Magic 2014 som släpps i slutet på juli. Kolla även på svenskamagic.com för pre-release turneringar i mitten på juli. Leken Azorius Authority är i min mening inte vidare vit-blå. Den är ganska enkelspårig och aggresiv, men kan byggas på för att ge en roligare spelupplevelse.

• Roliga kort
  • Mer av vinnande koncept
  • Bra flavor