Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Dragons of Tarkir Event Deck

När nu den sista expansionen i Tarkir-blocket är släppt så är formatet Standard redo att spelas på riktigt.

Med Khans of Tarkir (KTK) och Dragons of Tarkir (DTK) finns det många lekar som är redo att mäta sin styrka mot varandra. Jag har provspelat leken Landslide Charge som är en blå/röd/grön färgad lek med en aggresiv läggning. Leken kommer med en färdig sideboard och är tänkt att kunna spelas direkt ur lådan på en standardturnering. Här är leklistan:

Leklista: Landslide Charge
Bildlista: Landslide Charge

Leken

Det tydliga temat som man ser när man först tittar på leken är dess aggresiva sida. Leken har ett gäng starka två-drops, främst bland dessa Heir of the Wilds som i många fall anfaller som en 3/3 deathtouch. En bra öppning för leken är antingen en runda 2 Heir of the Wilds följt av en stor varelse som Savage Knuckleblade rundan efter, eller en Elvish Mystic första rundan in i ett kort som Fanatic of Xenagos. Båda väldigt kraftiga, aggresiva drag som man ofta har chansen att träffa.

Landslide Charge packar dessutom en hel del bra removal. Många av lekens uncommons är såna som redan spelas i standard och ger ytterligare värde till lådan. Roast och Wild Slash är just nu de två hetaste röda removal-korten. Även om Siege Rhino inte är lika dominant som för några månader sen så är den fortfarande ett perfekt mål för Roast. Andra mål i standard är Tasigur, the Golden Fang, Brimaz, King of Oreskos och Sidisi, Brood Tyrant. Med Wild Slash finns det en mängd mål men det tydligaste är ändå Goblin Rabblemaster. Den röda faran från Magic 2015 är överallt i röda standardlekar och även i den populära leken Jeskai Tokens där både Rabblemaster och Monastery Mentor är värdiga mål. Jag ledde nyligen en diskussion på SvenskaMagic runt huruvida Ferocious klausulen på Wild Slash spelar någon roll i standard. De två fall som var mest påtagliga var protection (Dragon Hunter, Master of Waves) och Kiora, the Crashing Wave. Även om Wild Slash bara vore Shock så skulle den vara mycket spelbar i dagens Standard, men Ferocious klausulen gör den snäppet bättre i vissa match-ups.

För att bygga vidare på leken skulle jag först ifrågasätta sättet som leken spelar blått på. Leken spelar fyra blåa kort som ingetdera är vitala för lekens överlevnad. Temur Charm kan lätt bytas ut mot kort som Epic Confrontation, Barrage of Boulders eller valfri anti-removal beroende på vilken roll den oftast spelar. Savage Knuckleblade är bra, men kan lätt ersättas med en varelse av samma eller högre power-nivå i grönt eller rött. Både Surrak, the Hunt Caller och Thunderbreak Regent är i min mening bättre att öka mängden av. Vad gäller Stubborn Denial skulle jag hellre spela ett eller två anti-removals som Ranger’s Guile eller Mortal’s Resolve. Tar man ut blått så kan man styra upp lekens manabas mycket bättre. Både Islands, Evolving Wilds och Frontier Bivouac blir genast fria att ersätta antingen med Mountain och Forest, eller ett par Rugged Highland. Att kunna spela sin Elvish Mystic runda ett är väldigt viktigt ifall man vill kunna spela en 3-drop på runda två. För att ytterligare öka lekens power-nivå skulle jag inkludera fler Thunderbreak Regent och en eller två Den Protector (älskar det kortet). För den som vill börja inkludera Mythics så passar både Sarkhan, the Dragonspeaker och Stormbreath Dragon bra i leken.

En annan riktning att gå med leken är att gå full Temur och köra fler dubbel-länder kanske en Icefall Regent och så många Sarkhan Unbroken som man bara kan. Om det finns någon lek i Standard som kan spela den trefärgade vettvillingen så är det en sån här lek. Lycka till och ha roligt!

Kort

Thunderbreak Regent

I den femfärgade Regent-cykeln som kom i Dragons of Tarkir så står Thunderbreak Regent och Icefall Regent ut som de starkaste korten i min mening. Thunderbreak Regent just på grund av sin låga manakostnad. Kortet den jämförs mot i Standard är Stormbreath Dragon. Power/Toughness-mässigt är de identiska, Stormbreath får en del ytterligare fluff för en extra mana, men det finns inget som hindrar en från att spela båda i en lek. Precis som många kort i Dragons of Tarkir så blir Thunderbreak Regent bara bättre desto fler drakar du spelar.

Surrak, the Hunt Caller

Det slog mig i duschen igår hur annorlunda kort Surrak, the Hunt Caller är. Inte på grund av sin stora styrka för en låg manakostnad (det är lite vad grönt gör), utan det faktum att han är ett grönt kort som för det mesta har haste och som sedan ger dina andra varelser haste. Mark Rosewater måste ha varit full på jobbet när det här kortet designades. Kortet är i varje fall mycket starkt. Tillsammans med Fanatic of Xenagos, Deathmist Raptor eller Boon Satyr så är Surrak lätt en 5/4 haste runda tre eller fyra. Hans förmåga att ge Haste till nästan varenda annan varelse du spelar är perfekt i den här typen av lek.

Boon Satyr

Boon Satyr är ett kort som jag känner aldrig riktigt fick det erkännande det förtjänar i Standard. Det är ett ytterst flexibelt kort. Med en aggressiv power/cost-ratio och den fantastiska förmågan Flash så kan Boon Satyr fungera både i det tidiga spelet, det sena spelet, offensivt och defensivt. Det är nästan aldrig ett dåligt kort att dra och kan mycket väl stänga matcher när det används som ett combat trick. Jag har även använt det som psuedo removal mot Brimaz, King of Oreskos, Courser of Kruphix och Goblin Rabblemaster. Jag kommer sakna Boon Satyr när den roterar.

Snyggaste Illustrationen

Surrak, the Hunt Caller

Fulaste Illustrationen