Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Dragons of Tarkir Intro Packs

Efter att ha rest tillbaka i tiden för att ändra Ugin och Tarkirs öde finner sig Sarkhan Vol tillbaka i sin egen tid. Hans handlingar har dock sett till att det är en verklighet långt främmande från hans egen.

Tarkir styrs nu av de enorma drakhärskare som alla levt genom ytterligare ett millenium som resultat av Sarkhans ingripande. Tarkir är för många nu en mycket värre plats än det var under Khanernas styre, men för Sarkhan är det platsen han alltid drömt om.

Jag har spelat två av Dragons of Tarkirs (DTK) Intro Pack lekar. Lekar som är riktade till den som vill börja spela Magic eller för den som försöker plocka upp spelet på nytt. Lekarna jag har spelat heter Massed Ranks (W/G) och Cruel Plots (U/B). Här är lek- och bildlistorna:

Lek- och bildlistor

Massed Ranks – Leklista, Bildlista

Cruel Plots – Leklista, Bildlista

De två lekarna är byggda runt sin egen drakhärskares filosofi. Det man snabbt märker är att Tarkir under drakarnas styre liknar världen i Khans of Tarkir (KTK) men med vissa skillnader. Det som tidigare var Abzan är nu Dromoka och håller sin starka fokus på plus-counters och defensiva manövrar, men utan den svarta aspekten. På samma sätt har Sultai blivit Silumgar. Drakhärskarens här är minst lika hänsynslös, men utan influenser av grön mana får döden spela en mycket större roll i den nu svart/blåa armén.

Massed Ranks

Massed Ranks är en mycket nybörjarvänlig lek som ändå kan lyckas mycket bra i händerna på en erfaren spelare. Leken förlitar sig mycket på synergin mellan förmågan bolster och varelser som får fördelar från plus-counters. Leken kan vara både kraftig som en tempo-lek eller vinna senare i spelet med oemotståndligt stora varelser. Leken innehåller dessutom en oändlig kombo, något som är väldigt ovanligt att se i förbyggda lekar. Den som lyckas spela ut lekens båda Enduring Scalelords och sen ge en plus-counter till en varelse kommer kunna göra båda drakarna hur stora som helst. Tre tusen plus-counters, ja tack! Lekens två styrkor är effektiva, synergiska varelser och en stor mängd combat-tricks. I längden blir leken mindre rolig att spela, men den passar som sagt utmärkt för någon som är ny till spelet. För att fortsätta temat i leken passar varelser som Avatar of the Resolute och Dromoka, the Eternal utmärkt in. Kort som Citadel Siege och Dromoka’s Command är utmärkta tillägg i leken för att verkligen ligga på motståndaren. Lekens removals är inte suveräna, så både Epic Confrontation och Valorous Stance kan vara värda att tänka över. Den som vill kosta på sig något extra kan lägga till den otroligt kraftiga Dragonlord Dromoka. Även om hon inte tillför något till synergin i leken så är hon en tung beater som mer än väl kan stänga spelet.

Dromoka’s Gift

Lekens tyngsta combat trick och en riktig bestraffare när den används rätt. Fem mana är mycket att betala för ett trick, men det faktum att varelsen får behålla sina counters gör det värt det. Bra mål för Dromoka’s Gift är Servant of the Scale, Lightwalker och Champion of Arashin. Alla tre kan bli dödliga hot ifall de inte hanteras fort.

Scour the Wastes

Massed Ranks bryter trenden med kassa b-rare i Intro Packs. X-kort är i regel bra och Scour the Wastes är verkligen inget undantag. Att kunna skapa varelser i instant-hastighet är väldigt kraftfullt antingen som blockers eller attakers. Det är synd att det inte finns mer synergier med kortet i leken. När jag spelade lekarna vann jag flera matcher på en end-of-turn Scour the Wastes för sju mana. Direkt efter, när det blev min tur, hade jag en oväntat stor armé som direkt kunde anfalla. Sweet!

Arashin Sovereign

Av alla drakarna i Intro Packen så är Arashin Sovereign min absoluta favorit. Jag har spelat mot den i Sealed Deck och när den väl kommer in i spel så måste man som motståndare se till att avsluta matchen fort. Den enorma draken är väldigt svår att hantera. Det enda som verkligen fungerar mot den är exile eller effekter som Pacifism eller Reduce in Stature. När den får stanna i spel så agerar den antingen som en brutal blocker eller en aggressiv luftburen anfallare.

Bästa illustrationen

Evolving Wilds

Sämsta illustrationen

Enduring Scalelord

Cruel Plots

I Silumgars kompani är alla utbytbara. Att offra något eller någon för ett större värde är inte bara accepterat, utan uppmuntrat. Den här blå/svarta leken bygger på förmågan Exploit, en rolig förmåga som ger dig möjligheten att offra en av dina varelser när du spelar varelsen med exploit. Ifall du gör det så får du en mer eller mindre stor effekt. Leken är väldigt synergistisk och kombinerar Exploit-varelser med varelser som ger effekter när de dör. Det bästa exemplet här är Youthful Scholar som ger hela två kort när han dör. Att få detta utöver Exploit-effekten är otroligt starkt och kan ofta ta dig till nästa nivå i matchen. Cruel Plots handlar hela tiden om värde. Värdet av en varelse kontra en effekt, värdet av att dra fler och bättre kort än motståndaren och värdet i att sakta men säkert mala bort motståndarens styrkor. Lekens stora svaghet är att den har svårt att stå mot en lek som är för stor eller för snabb. Men när Cruel Plots får hållas så vinner den ofta i längden. Det roliga med leken är att man hela tiden måste göra högst relevanta val i sitt spelande. Val som har en stor inverkan på matchen och som inte alltid är uppenbara. Leken belönar en erfaren spelare och har ett stort omspelvärde. För att bygga vidare på leken skulle jag först lägga till fler Youthful Scholar. Den halvnakna värdemaskinen är underbar i den här leken. Sidisi, Undead Vizier är mitt favoritkort från hela DTK och passar utmärkt i den här leken. Kort som Palace Siege och Tasigur, the Golden Fang kan båda stärka den sena delen av spelet. Så länge man kan hantera det tidiga skedet i spelet med kort som Ultimate Price, Despise och Murderous Cut så har leken en stor chans att klara sig hela vägen. Dragonlord Silumgar är såklart ett givit tillägg för den som har en. Synergin mellan hans tillfälliga Mind Control och varelser med Exploit är mycket smaskig.

Ruthless Deathfang

Lekens uncommon-drake är en av dess största hot. Så länge den här ligger i spel blir de flesta av dina Exploit effekter värda dubbelt så mycket. Det är synd att den funkar så dåligt tillsammans med kort som Silumgar Butcher och Sidisi’s Faithful. När du Exploitar med någon av dessa så får motståndaren välja att offra en varelse efter att du anger targets. Det gör att hen kan offra samma varelse som du valt att ge -3/-3.

Rakshasa Gravecaller

Cruel Plots handlar till stor del om att skapa värde och få kort skapar så mycket värde som Rakshasa Gravecaller. Ifall du offrar en Palace Familiar så får du, förutom att dra ett kort, en 3/6:a och två 2/2:or. Det är en rejäl köttvägg på marken som lätt drar ut spelet till den punkten när din lek skapat nog med värde för att vinna. Underbar illustration, underbar varelse.

Necromaster Dragon

Lekens foil-drake och i min mening sämst av de fem intro pack drakarna. Den är lika stor som uncommon-drakarna och inte mycket bättre. Necromaster Dragon gör inget om den inte kommer igenom och även då är effekten inte enorm. Att göra varelser är bra, särskilt för en lek som ständigt är på jakt efter nytt kött till kvarnen. Men att behöva betala för det är synd. Den inbyggda mill-effekten är dessutom mer sannolik att gynna din motståndare än att skada hen.

Bästa illustrationen

Antingen Rakshasa Gravecaller eller Qarsi Sadist. Volkan Baga är mycket duktig och jag tycker det är synd att hans illustration användes till ett så mediokert kort.

Sämsta illustrationen