Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Dual Decks: Elspeth vs Kiora

Under den senaste veckan har jag gått runt med två lekar i min väska och letat värdiga motståndare. Dual Decks har den stora fördelen att det är två lekar som är byggda för att spelas mot varandra. Ett väldigt enkelt och portabelt sätt att spela Magic om man har en stor vänkrets som ”typ” spelar Magic, men inte riktigt har egna standardlekar.

LEKLISTOR

Elspeth
Kiora

BILDLISTOR

Elspeth
Kiora

Elspeth vs Kiora tar två klassiska lek-arketyper och sätter dem mot varandra. Elspeths lek är en mono-vit weenie-lek med en ganska stor tribal komponent. För den som är ny till spelet betyder det att Elspeths lek är fylld med små vita varelser som alla har varelsetypen ”soldier”. Kioras lek är en ramp-lek som försöker bygga upp ett övertag i manakurvan för att sen spela stora varelser tidigt i spelet. Lekarna har en intressant dynamik mot varandra. Eftersom båda lekarna försöker att vinna i mitten av spelet så blir också matcherna intressanta för det mesta. Många andra preconstructed-lekar har känts som att det alltid är aggro vs kontroll och att matchen antingen avslutas tidigt eller så vinner kontroll-leken. Det är kul att se två lekar som ligger nära varandra tempomässigt. Ingen av lekarna har jättebra removal-kort och det gör att de varelser som finns ute kan känna sig lite tryggare. Man får känslan att lekarna är designade för att låta varelserna vinna matcherna, något som jag tycker gör matcherna roligare.

Jag är glad att Wizards har valt två så bra planeswalkers att slåss mot varandra. Både Elspeth och Kiora är väldigt relevanta och spelas båda i standard för tillfället. På svenskamagic.com säljs båda på privatmarknaden för strax under hundralappen. Lekarna som de ligger i är dessutom mycket väl anpassade efter sina walkers. Elspeths förmåga att skapa soldiers är hyperrelevant i leken som hon spelar. Att förstöra alla varelser med power fyra eller högre är dessutom någonting som både kan rädda och vända matchen i många fall. Elspeths lek saknar annars helt massremoval och kan behöva Elspeth som en sista utväg ifall Kioraleken får ut t.ex. Simic Sky Swallower. Kiora i sin tur är lite av ett sätt att vinna i sig själv. Om matchen går rätt och Kioraleken har byggt upp lite av ett försvar så är det mycket möjligt att använda hennes plusförmåga för att få av hennes sista förmåga och börja skapa en ohanterlig armé av 9/9:or. I de situationer som det inte är möjligt, eller om man bara behöver en snabb återbäring så fungerar hennes minusförmåga utmärkt in i lekens tema. Dra kort och spela extra länder är ett bra sätt att komma upp i stora mängder mana. Personligen försöker jag använda Kiora mer som ett sätt att vinna när brädet ser ut som jag vill.

Lekarna matchar bra mot varandra och i händerna på rätt spelare blir de bara bättre. Två av mina bästa vänner förkroppsligar arketyperna monovit weenie och blå/grön ramp. Jag har testat att spela lekarna mot dem båda och funnit att de belönar en duktig spelare. Särskilt den vita leken testar en spelares förmåga att avvakta rätt situation för varje kort. Det finns ett par combat-tricks i den vita leken, men de flesta av dem kan ge en mycket större avkastning om de används i rätt situation. Mighty Leap kan t.ex. användas för att överleva en Nessian Asp, men det kan också vara lekens enda sätt att hantera Simic Sky Swallower på. Ett av lekens bästa tricks är Gempalm Avenger vars cycling förmåga kan användas både offensivt eller defensivt till förödande effekt. Eftersom det är en ability och inte en spell så kan den heller inte kontras. Kioras lek behöver inte vara lika sparsmakad med hur den använder sina kort men måste istället vara mer medveten om vilken strategi den spelar enligt. Leken kan vinna på tempospel med mycket studs och kort som Lorescale Coatl, men den kan också vinna senare i matchen med stora varelser som Inkwell Leviathan. Det är viktigt att vara medveten om vilket av dessa som vinner dig matchen.

KORT

Gustcloak Savior

Kort med namnet ”Gustcloak” är en gammal förmåga från Onslaught. Jag brukar skämta att ett par av mina vänner tror att alla kort har denna förmåga då de ofta vill ändra sina attackers efter att de inser att jag har kunnat blocka annorlunda än de hoppades. Mekaniken känns inte stark när man först ser den, men efter att ha spelat med Gustcloak korten så inser man fort att det är väldigt bra att kunna dra tillbaka en eller två varelser ur strid. Ofta finner man sig med en armé vars antal överträffar motståndaren, men inte i styrka. Med Gustcloak Savior kan då ett par av dina svagare varelser klara sig igenom medan de andra varelserna som blev blockade helt enkelt springer hem. Gustcloak Savior är klart det bästa bland Gustcloak korten.

Mother of Runes

Åh, Mor. Jag älskar dig så mycket! Det här är ett av mina favoritkort i vitt sen länge tillbaka. Att ha en MoR på bordet är ett så otroligt stort övertag att det nästan är fusk. Det finns så många användningar för upprepad protection. Det främsta är att alla kort som din motståndare försöker spela kommer MoR bara kunna ge protection mot. Hon kan även ge sig själv protection, så för att bli av med henne måste motståndaren ha två removalkort och vara villig att spendera båda för att döda en 1/1. Hon är även utmärkt på defensiven. Hon kan lätt blocka ett Sealock Monster och ge sig själv protection utan att blinka. Offensivt kan hon ge protection antingen för att låta dina varelser överleva skada eller för att inte kunna blockas av motståndarens varelser. Möjligheterna är oändliga och allt för en liten vit mana.

Decree of Justice

Decree of Justice är ett utmärkt kort som känns lite felplacerat i den här leken. Elspethleken är den mer aggresiva av de två lekarna och kommer förmodligen inte ha möjlighet att använda Decree of Justice som den bör användas. Decree of Justice spelades oftast i vit/blåa kontrollekar när den var populär och kostar 8-10 mana att spela. Det vore säkert coolt att få till tre 4/4 änglar eller sju 1/1 soldater sent i spelet, men mot en 6/6 flying shroud så bleknar effekten något. Kioraleken har dessutom en del bounce som gör tokens avsevärt svagare. Ett kort som Martial Coup hade passat leken avsevärt mycket bättre. Den nya illustrationen är dock väldigt snygg.

Inkwell Leviathan

Inkwell Leviathan är den blå/gröna lekens starkaste finisher. Ett regelrätt monster i power/toughness som dessutom inte kan bli förgjort av konventionell removal. Att den dessutom har trample gör den till en väldigt verklig klocka på motståndaren. I princip varenda match som Inkwell Leviathan har sett spel har jag vunnit. Det finns egentligen bara tre sätt för Elspeth leken att hantera Inkwell Leviathan när den väl ligger i spel. Det ena är Elspeths minusförmåga, det andra är en massiv multiblock och det tredje är kortet Celesital Flare. Se upp för den ifall den inte spelats under matchen. Var försiktig med att anfalla ensam med Inkwell Leviathan.

Accumulated Knowledge

Ett klassiskt kort från Nemesis. Inspirerat av den mycket populära Kindle och föregångare till kort som Muscle Burst och Aether Burst. Desto längre matchen går, desto bättre blir kortet. Din första Accumulated Knowledge är ok, den andra är bra och den tredje/fjärde är helt galet bra. När kortet var populärt i standard var det inte ovanligt att man såg matcher där båda lekarna spelade fyra kopior av kortet. Som du säkert förstår så urartade de matcherna rätt fort.

Lorescale Coatl

Ett utmärkt kort som tillsammans med kort som Accumulated Knowledge blir mycket farligt. En relativt billig 2/2 som växer åtminstone en gång per runda. Den blå/gröna leken kan lätt vinna enbart med detta kort och en del bounce-kort för att hålla tempo. Jag fann dock att mina motståndare lärde sig att spara sina Sun Lance till Lorescale Coatl kom ner. Den är mycket lättare att hantera de första rundorna. Ifall du planerar att vinna sent kan det vara värt att vänta tills ormen är stor nog innan du börjar anfalla. Den vita leken har en mängd kort som alla ger +2/+2 på varelser.

Snyggaste illustrationerna

Mother of Runes / Temple of the False God
Den enda jag älskar mer än Mother of Runes är Terese Nielsen <3