Magic: The Gathering

Magic: the Gathering – Fate Reforged Clash Pack Power and Profit

Ett relativt nytt sätt att komma in i att spela standard är med så kallade Clash Packs. Detta är två färdigbyggda lekar anpassade för att spelas mot varandra.

Lekarna kan också byggas ihop till en starkare, mer turneringsvärdig lek. Jämfört med intro packs så innehåller clash packs en hel del fler rare-kort som dessutom är foilade med ny promo-art och ett gäng vettiga uncommons.

De lekarna som jag skriver om idag heter ”Power” och ”Profit”. De är båda grön/svarta i grunden även om Power innehåller ett par blåa kort. Lekarna var och en för sig ser ut såhär:

Leklistor

Power
Profit

Bildlistor

Power
Profit

Power

Den första delen av clash packet är trefärgad i Sultais färger grön/svart/blå. Leken följer också ett ganska tydligt delve-tema och har ett gäng kort för att faktiskt stödja detta som Necropolis Fiend, Treasure Cruise och Dead Drop. Vissa av korten i leken som Satyr Wayfinder och Sultai Soothsayer är utmärkta delve främjare, medan andra delar av leken som Returned Centaur och Necromancer’s Assistant är rent ut sagt hemska. Det råder även delade åsikter om kortet Taigam’s Scheming i min lokala spelbutik. Jag tar därför detta som mitt tillfälle att proklamera hur illa jag tycker om kortet. Förvisso ger det en del kort i graven och förmodligen ett bra kort eller två överst i leken, men jag anser sällan att kortkvalité är värt att offra faktiska kort för. Det faktum att Taigam’s Scheming inte ger dig något kort åter, utan enbart påverkar kort du inte dragit än är för mig en dealbreaker. Ja, det går att spela Necropolis Fiend runda tre om man maxar hur många kort man slänger i graven, men att investera för tungt i sina delve varelser kan vara väldigt riskabelt. Nog om detta. Leken är väl avrundad och har ofta intressanta matcher. Det enda riktiga problemet är att leken bara har två riktigt stora hot, Necropolis Fiend och Scuttling Doom Engine. Med fyra Satyr Wayfinder är det mycket lätt att förlora ena eller båda dessa i själv-mill. Händer detta så kan leken snabbt få svårt att vinna. Det skulle kunna vara värt att spela ett eller två kort som plockar varelser ur graven just av denna anledning. Lekens bästa removal är Hero’s Downfall som har en väldigt cool promo-illustration. Murderous Cut bär också upp en del av ansvaret för att mörda ihjäl varelser.

Monastery Siege

En fantastisk enchantment med två mycket starka förmågor. Personligen lutar jag oftast mot att få dra-och-slänga (loota) ett kort varje runda. Särskilt i en delve lek är detta mycket kraftfullt och ett utmärkt sätt att få användning för överflödiga länder sent i spelet.

Necropolis Fiend

Ditt stora hot i leken. När denna väl dimper ner, gärna runt runda fyra, fem, så ändras matchdynamiken fort. Med rätt omsättning av kort så kan du lätt börja rensa brädet. Necropolis Fiend plockar för det mesta bort motståndarens luftförsvar och börjar sen hamra hem skada.

Dead Drop

Få kort är så tillfredställande att spela som Dead Drop. Det kräver en viss setup, men får man av den vid rätt tillfälle då motståndaren har exakt två varelser i spel så är det en enorm sving i din fördel. Fungerar särskilt bra med kortet Archfiend of Depravity.

Snyggaste illustrationen

Treasure Cruise – Blev banned i Modern för att den var för snygg

Fulaste illustrationen

Necromancer’s Assistant – Lika ful som den är dålig

Profit

Den andra delen av clash packet påminner mycket om en arketyp som var populär förra året, den såkallade constellation leken som bygger på enchantments som triggar varandra till att göra hemska saker mot motståndaren. Flera av de bästa korten i clash packet ligger i den här leken. Främst bland dessa förmodligen Courser of Kruphix med en ny illustration. Leken spelar på ett ganska jämnt sätt och är inte beroende av att allting klaffar för att den ska ha en chans att vara kompetativ. Det finns flera vägar till seger vilket är ett tecken på en bra lek. Ett av de korten som jag fick mest värde ur var common-kortet Grim Guardian. Vissa av korten känns felplacerade (Graverobber Spider) och vissa kort känns rent ut sagt dåliga (Defend the Hearth, Vineweft). Eftersom den här leken är mer av en Theros-block lek än en Khans-block lek så kan man titta på förra blocket för att hitta inspiration till att förbättra leken. Kort som Boon Satyr och Pharika, God of Affliction kan vara bra tillägg.

Doomwake Giant

Ett kort som såg spel en kort stund men som många säkert har underskattat. Det faktum att den aktiverar sin egen effekt när man spelar den kan betyda mer än man tror. Ifall man sen också kan spela en till enchantment samma runda så kan effekten bli förödande. Allt detta knutet till en solid 4/6 kropp gör Doomwake Giant till ett starkt och stabilt kort

Brain Maggot

Ett av de svåraste korten i leken att spela rätt. Faktum är att jag förmodligen inte själv kan berätta för dig det bästa sättet att spela Brain Maggot på. Min strategi brukar vara att spela den tidigt, ta motståndarens tre eller fyr-drop och sen sitta och vänta på att de använder ett removal för att få tillbaka kortet. Man får inse att Brain Maggot inte är discard utan snarare en typ av temposink och åskledare i ett.

Courser of Kruphix

Ah, ett av de bästa korten i standard under Theros blocket och på intet sätt ett dåligt kort idag. Personligen så älskar jag alla effekter som låter en spela ens översta kort. Min favorit är Oracle of Mul Daya från Zendikar eller klassikern Future Sight från Onslaught. Courser är bra av flera anledningar, men främst av den anledningen att den låter dig slippa dra länder. Varje land du spelar från överst i leken är som att dra ett extra kort. Redan första gången du gör det här har du fått otroligt mycket värde för tre mana. När du gör det här fjärde gången så osar det card-advantage om dig. I det tidiga skedet i spelet är dessutom en 2/4 för tre mana en väldigt bra kropp att stoppa morphar, Brimaz, Seeker of the Way och Goblin Rabblemaster tokens med. Jag kan inte nog säga hur mycket jag (och alla andra) gillar det här kortet. Det faktum att kortet också är en enchantment är ytterligare en bonus just för denna lek.

Snyggaste illustrationen

Eidolon of Blossoms

Fulaste illustrationen

Loathsome Catoblepas

Power and Profit

Tanken med ett clash pack är att förr eller senare ska lekarna byggas ihop till en lek. Det finns ett färdigskrivet recept för den som gillar att gå med strömmen, men det bör också nämnas att de flesta rares som finns med i leken är med just för att kunna passa i just den leken. Därför måste den som vill avvika och hitta sitt eget öde förmodligen plocka ut en del av de rarekort som medföljer leken. Den kombinerade leken Power and Profit är till stor del en förbättring av leken Profit. Den har fortfarande ett visst enchantment tema men med ett gäng nya kort. Delve har lagts till i leken vilket gör den starkare. Kort som Murderous Cut och Necropolis Fiend passar bra in och leken har en viss rytm som är svår att förneka. Det känns dock som att leken är lite splittrad i vad den försöker göra och inte riktigt har ett klart tema. Mitt förslag för den som verkligen vill ta leken till nästa nivå är att försöka sig på den väldigt kraftfulla leken Sidisi Whip som blev populär när den vann Worlds förra året. Här är ett exempel på hur en Sidisi Whip lek kan se ut. Om man byter ut de dyra länderna mot billigare versioner så är det inte allt för svårt att få ihop de kort man behöver. Leken har redan bland annat Courser of Kruphix, Whip of Erebos, Hero’s Downfall, Doomwake Giant, Nyx Weaver, Murderous Cut och flera andra nödvändiga kort. Fyra stycken Sidisi, Brood Tyrant kostar idag under 100 kronor. Go for it!

Innan jag avslutar recensionen vill jag tycka till på korturvalet. Jag tycker att det är synd att en sån stor del av vad som ändå ska vara ett Fate Reforged clash pack är till större delen gamla kort. Nästan hela Profit leken består av kort från ett block som kommer att vara utanför standard inom lite mer än ett halvår. Tittar man igenom leklistorna är det totalt fem kort som faktiskt är från Fate Reforged och bara ett av dem ett rare. Det är i min mening helt oacceptabelt för en produkt med namnet ”Fate Reforged Clash Pack”.

• Många bra rare-kort
  • Courser of Kruphix
  • Hyfsade promo-illustrationer