Magic: The Gathering

Magic the Gathering: Fate Reforged Intro Packs

Efter en väldigt spännande höstexpansion har nu mittenexpansionen av Khans-blocket landat. Fate Reforged är något så ovanligt som en tidsreseexpansion som utforskar Tarkir drygt tusen år bakåt i tiden. Klanerna från Khans of Tarkir (KTK) fanns redan då, men de är inte desamma som i KTK. Den andra stora skillnaden är att de drakar som i KTK sen länge är utdöda fortfarande lever och frodas i Fate Reforged. Sarkhan Vol är den planeswalker som rest tillbaka för att förhindra Ugin, the Spiritdragons död. Att han lyckas med detta och därmed ändrar framtiden framgår bland annat av vårexpansionens namn ”Dragons of Tarkir”.

Jag har idag nöjet att skriva om två av de intro-lekar som släpps i samband med Fate Reforged. Cunning Plan är en röd/blå lek med stark Jeskai-känsla och Grave Advantage är en grön/svart lek som interagerar mycket med graven.

Lek- och bildlistor

Cunning Plan

Leklista
Bildlista

CREATURES (18)
1 Monastery Swiftspear
2 Jeskai Elder
2 Jeskai Sage
1 Welkin Tern
2 Jeskai Windscout
1 Bloodfire Expert
2 Lotus Path Djinn
2 Mistfire Adept
2 Aven Surveyor
1 Dragon-Style Twins
1 Riverwheel Aerialists
1 Sage-Eye Avengers

ENCHANTMENTS (2)
1 Quiet Contemplation
1 Goblinslide

SORCERIES (4)
1 Void Snare
1 Arc Lightning
1 Bathe in Dragonfire
1 Hordeling Outburst

INSTANTS (11)
1 Refocus
3 Lightning Strike
2 Crippling Chill
1 Whisk Away
2 Winterflame
1 Weave Fate
1 Cunning Strike

LANDS (25)
3 Swiftwater Cliffs
12 Island
10 Mountain

Grave Advantage

Leklista
Bildlista

CREATURES (23)
2 Archers’ Parapet
1 Highland Game
1 Satyr Wayfinder
1 Wall of Mulch
1 Carrion Crow
2 Kheru Bloodsucker
1 Merciless Executioner
1 Abzan Beastmaster
1 Gravedigger
1 Sultai Flayer
1 Undergrowth Scavenger
1 Kheru Dreadmaw
1 Rotting Mastodon
2 Sibsig Host
1 Archfiend of Depravity
1 Sultai Scavenger
2 Gurmag Angler
1 Hornet Queen
1 Shambling Attendants

SORCERIES (6)
1 Kin-Tree Invocation
1 Dark Deal
1 Rakshasa’s Secret
2 Scout the Borders
1 Hunt the Weak

INSTANTS (5)
2 Grim Contest
2 Sudden Reclamation
1 Become Immense

LANDS (26)
3 Jungle Hollow
13 Swamp
10 Forest

Om lekarna

Fate Reforged följer på den väldigt populära expansionen Khans of Tarkir. Det klart etablerade trefärgstemat från Khans finns mer som en insinuation i Fate Reforged än något annat. Temat går väl ihop för den som vill spela trefärgat, men det är inte alls lika förväntat som i Khans. Detta reflekteras även i Intro Pack-lekarna. Varje lek är tvåfärgad, men kan lätt byggas ut för att stödja en tredje färg. Som många gånger tidigare så har jag spelat två lekar med lite olika strategi. Cunning Plan är mer av en tempo- och trix-lek medan Grave Advantage är en typ av kontrolllek som vinner i det sena spelskedet.

Cunning Plan

Denna Jeskai liknande lek är mycket starkt centrerad runt förmågan Prowess som ger bonusar varje gång en icke-varelse spell spelas. Leken är helt röd/blå och använder därför inte de vita kort som Jeskai annars skulle ha spelat. Nästan varje varelse i leken har Prowess och även två av lekens enchantments (Quiet Contemplation och Goblinslide) är beroende av icke-varelse spells. Det här gör att leken spelar väldigt ojämnt. De matcher som det går bra så går det väldigt bra. Ett par tidiga prowess varelser följs upp av snitsiga removal-spells och lite kortdrag och vips så är motståndaren stendöd. Men de gånger korten kommer i fel ordning eller motståndaren sätter käppar i hjulen så faller leken platt. Att ha tre prowess varelser ute känns väldigt surt med tre basic-länder på handen. Det man lätt glömmer är att alla prowess-varelser är ganska dåliga om man inte kan aktivera deras förmågor.

Det skulle vara intressant att se hur leken skulle sett ut med vitt i sig. Man skulle kunna spela kort som Jeskai Charm, Seeker of the Way och rent av Flying Crane Technique för den där bombastiska finishen. Vill man ligga kvar i blå/rött skulle jag rekommendera lite fler billiga non-creature spells som Cloudform eller Write Into Being som fortfarande ger någonting. På den dyra änden av spektrumet finns Sarkhan, Dragonspeaker, Shu Yun, the Silent Tempest och Shaman of the Great Hunt. Wild Slash eller Magma Jet kan också vara ett bra alternativ över Winterflame mest på grund av kostnaden.

Sage-Eye Avengers

Det här är lekens klart starkaste kort och även ett av mina favoritkort från pre-releasen. Så länge Sage-Eye Avengers ligger på bordet kommer du att ha ett befängt tempoövertag på motståndaren. Särskilt mot lekar som använder sig av Delve är denna särskilt bra. Detta förutsatt att du kan anfalla en gång med denna och den överlever så har du god chans att vända eller vinna matchen.

Refocus

Jag älskar instant untap effekter. Det finns inget som är så sött som när motståndaren tror att de kan få in en snygg attack och man istället tappar upp sin största varelse och blockar. Det enda som vore bättre vore ifall man också fick dra ett kort… och trigga prowess på alla sina varelser. Refocus är också en trevlig combo med kortet Humble Defector som man kan dra fyra kort med innan motståndaren får den.

Dragon-Style Twins

Ett rare från Khans of Tarkir som ligger som ett konstant hot mot både blockers. Det är väldigt svårt att hantera en varelse med double strike som man inte vet om det är en 3/3, 4/4 eller 5/5. Det stora problemet med Dragon-Style Twins är att den inte har någon typ av evasion. En 1/1 stoppar den lätt. Att använda Temur Battle Rage funkar, men då försvinner genast bonusen från Double Strike. Jag tycker det är lite tråkigt av Wizards att bara lägga ett rare från den nya expansionen i varje Intro Pack. Boo!

Snyggaste Illustrationen

Lotus Path Djinn – Jag är svag för Steve Argyle.

Fulaste illustrationen

Void Snare – Jag är mållös inför detta korts fulhet.

Betyg Cunning Plan: 6/10

+ Bra när den funkar
+ Mycket removals
+ Trixig

– Tungt prowess-beroende
– Ojämnt resultat
– Saknar förödande vändningar

Grave Advantage

Denna lek är en i mängden av grön/svarta graveyard-lekar. Det känns som att Wizards ibland älskar graven lite för mycket. Delve, Scavenge och Flashback har alla under de senaste åren satt en väldigt stor fokus på vad som ligger i graven och personligen börjar jag tröttna på den typen av spel. Grave Advantage är en lek som vill ta sig till det sena spelet, men enbart med en vag plan om vad den ska göra när den väl kommer dit. Leken har ett par delve kort i sig, men inget som verkligen motiverar varför leken fokuserar så mycket på att fylla graven. Kortets rare från FRF, Archfiend of Depravity, har bokstavligen ingenting att göra med lekens övriga tema (även om det är ett väldigt bra rare). Det andra genomgående temat är varelser med toughness över fyra. Det bästa sättet för leken att vinna i min syn är att ta sig till det sena spelet, lägga en eller två Kheru Bloodsuckers och sen börja äta upp sina egna varelser. Det känns som ett väldigt omständigt och dumt sätt att vinna på och det är det också. Lekens absoluta superstar är Hornet Queen som i de matcher jag spelade med/mot henne verkligen dominerade brädet. Med kort som Gravedigger och Sudden Reclamation finns det chans att verkligen fylla luften med insekter. Buzz buzz buzz! Det är svårt att rekommendera fler kort till leken eftersom den känns så utspridd redan. Kort som Murderous Cut och Necropolis Fiend känns givna från ett delve perspektiv. Från FRF skulle jag rekommendera Palace Siege och främst av alla Tasigur, the Golden Fang.

Wall of Mulch

En klassiker från Onslaught som inte riktigt har samma oomph som sin kusin Wall of Blossoms, men ändå ofta ger tillbaka kortet den kostade att spela. Ifall man vill styrka lekens höga toughness tema skulle jag lägga till fler av denna och även Archer’s Parapet.

Archfiend of Depravity

Ett väldigt starkt kort i leken även om det har väldigt lite med lekens resterande tema att göra. Mot rätt lek kan detta kort vara direkt förödande. En token-lek eller bara en vanlig varelsebaserad lek kommer att finna sig sinkad i sin framfart men också ha svårt att försvara sig mot en stor demon i luften. Med en relativt låg manakostnad kan Archfiend of Depravity vinna matchen på egen hand många gånger.

Hornet Queen

Som jag nämnde tidigare, en absolut superstar när man väl får ut den. Att genast få fem flygande deathtouch varelser är en brutal sving i din favör. Att kunna upprepa detta med reanimation stänger ner matchen helt. Leken har en del fight-kort och det kan vara värt att minnas att deathtouch gäller även vid fight. Även om detta är ett gammalt kort så är det ett av de bästa i leken.

Snyggaste illustrationen

Gravedigger – Jag har alltid varit svag för den här lite äldre illustrationen med en klar Yorick känsla över sig.

Fulaste illustrationen