Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Journey into Nyx Defeat a God Challenge Deck

Defeat a God Challenge Deck är Magic, fast ändå inte. Det spelas inte som vanliga Magic och korten skiljer sig något från det många Magicspelare är vana vid. Funkar det? Viktor har svaret.

Under Theros-blocket har man kunnat spela något som kallas ”The Hero’s Path”. En serie utmaningar som började med Theros pre-releasen och nu kommer att avslutas med den nionde delen på Journey into Nyx Game Day. Spelare som tidigare har mött en enorm hydra, en flock med arga minotaurer kommer nu slutligen få möta den riktiga fienden, Xenagos själv.

Efter flera dagars eldande, dansande och festande är ritualen nu färdig. Xenagos har uppnått den gudomliga styrka som varit hans mål. Spelarnas hjältar anländer till festplatsen strax innan Xenagos anhängare gör sig redo att färdas över Theros för att sprida kaos och förstörelse.

Defeat a God spelas inte som vanlig Magic. Istället samarbetar två eller fler spelare mot Xenagos-leken för att besegra de satyrer och andra väsen som skyddar Xenagos innan guden själv kan tas på knä. Xenagos-leken har inte heller normala kort i sig utan är fylld med unika varelser, enchantments och sorceries som inte kan spelas i någon annan lek. Dels eftersom de inte har några mana-kostnader, men också för att de är ovanligt starka. Den som spelar Xenagos-leken kommer att spela två kort direkt från leken i början på varje runda och på detta sätt fortskrider spelet.

De spelare som har samlat på sig Hero-kort från tidigare delar i Hero’s Path kan i denna strid använda upp till tre olika kort för att göra striden lättare. Jag och mina vänner hade inte nog av dessa kort, så vi valde en lite högre life-total för laget istället. Ett bra beslut visade det sig eftersom en del av matcherna som spelades mot Xenagos-leken tog slut väldigt fort om den drog rätt kort. I allmänhet kändes spelet mot denna challenge-deck väldigt mekaniskt och slumpmässigt. Ganska mycket tvärtom vad jag är van vid när jag spelar Magic. Jag började själv som spelledare med Xenagos leken, och även om den var kraftfull så upptäckte jag fort att jag inte tog några egna beslut… alls!

Min vän Kanan sade efter två matcher till mig ”Det ser inte så roligt ut det där. Du gör ju ingenting!”. Jag tänkte efter och insåg att det stämde. Leken spelade sig själv utan min medverkan. *host* Legacy *host*. Istället formade vi nu ett trepersoners lag mot Xenagos och fortsatte striden. Vi lät leken spela sig själv, vilket gick alldeles utmärkt. Vi fann att utmaningen inte låg i att spela smart mot leken, utan att kunna överleva de första fem rundorna då Xenagos leken inte hade någon mana-utveckling så var dess kort lika starka första rundan som sjätte rundan. Vissa matcher blev platt fall mot Xenagos, medan andra blev storsegrar. Eftersom både Xenagos och hans följare kunde anfallas direkt blev vissa av våra kort genast bättre. En populär kombo blev Deadly Recluse + Archetype of Courage. I slutändan kändes dock resultatet väldigt slumpmässigt. Styrkan på korten i Xenagos leken var så varierad att matchen kunde ta slut när som helst om Xenagos bara vände två specifika kort i rad. Spännande på ett visst sätt, men det kändes inte lika mycket som skicklighet när man väl vann.

• Annorlunda upplevelse
  • Organiserad multiplayer

• Slumpmässig