Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Journey into Nyx Wrath of Mortals Event Deck

Event Decks är ett relativt nytt koncept inom Magic. Det är färdigbyggda lekar med sideboards som är redo att plockas från hyllan och spelas i turneringar. Gemensamt för dem är också att de har en högre mängd rare-kort och allmänt kortvärde än vanliga Intro-packs. Jag har provspelat leken Wrath of Mortals som är en röd-blå lek med mycket starka småspells. Låt oss titta på leklistan.

Wrath of Mortals
4 Spellheart Chimera
3 Guttersnipe
3 Young Pyromancer
1 Aetherling
1 Battlefield Thaumaturge
1 Chandra’s Phoenix
1 Ogre Battledriver
1 Oracle of Bones

2 Divination
2 Flames of the Firebrand
1 Anger of the Gods
1 Harness by Force
1 Mizzium Mortars

4 Lightning Strike
3 Magma Jet
2 Searing Blood
2 Turn // Burn
1 Fated Conflagration
1 Steam Augury

12 Mountain
9 Island
4 Izzet Guildgate

Sideboard
3 Essence Scatter
3 Izzet Staticaster
3 Negate
2 Dispel
2 Elixir of Immortality
2 Flames of the Firebrand

Som man kan se finns det fullt med spännande kort här. Jag tänker inte gå igenom alla, men tittar gärna närmare på ett par av rare-korten.

Battlefield Thaumaturge
Den här blåa minivarelsen är liten och naggande god. Väldigt billig att spela ut och gör många av dina spells ett eller två billigare. Dessutom kan den snabbt få Hexproof om det skulle behövas, och som vi vet så är löftet om Hexproof nästan samma sak som faktiskt Hexproof. Bra combos med Battlefield Thaumaturge: Sea God’s Revenge, Curse of the Swine, Comet Storm, Flames of the Firebrand. Ett roligt och smidigt kort i min mening.

Ogre Battledriver
Det här är ett kort som jag aldrig förstod varför det inte har sett mer spel i mina lekar. Som en 3/3 för 2RR har kortet en ok kostnad. Dess förmåga är dock helt överlägsen. Alla dina varelser får Haste och +2/+0 när de spelas. Detta innebär att Young Pyromancer, ett av lekens främsta uncommons, blir vild och galen. Varje instant/sorcery du spelar genererar då en 3/1a med haste. Senare i matchen gör den också den annars så skrala Spellheart Chimera till ett direkt hot istället för en flygande måltavla.

Harness by Force
Som jag nämnde i min Journey into Nyx recension så gillar jag det här kortet. Så kallade Threaten-effekter är alltid starka, och desto fler samtidigt, desto starkare blir de tillsammans. Ifall denna spelas med två targets kommer du inte bara få två till anfallande varelser, utan också ta bort två blockande varelser. I en perfekt lek finns det sen säkert något sätt för dig att göra av de stackars övertagna varelserna efteråt. Min personliga rekommendation vore Altar’s Reap eller Barrage of Expendables.

Aetherling
Ett gammalt kort från Dragon’s Maze, men väldigt kraftfullt. Med rätt mängd mana är Aetherling i princip odödlig då man bara exilar den vid första tecken på hot. Att den dessutom är oblockbar och slår ganska hårt gör den bara galnare. Kortet är ganska komplicerat och kan orsaka en del förvirring hos mindre erfarna spelare. Man måste spela ett par matcher med det för att förstå hur bra det verkligen är. Mitt favorittrick är att använda Exile funktionen för att aktivera enters-the-battlefield effekter som Evolve.

Steam Augury
Det här är en sämre version av mitt favoritkort genom tiderna; Fact or Fiction. Fact or Fiction låter din motståndare dela in dina fem översta kort i två högar och låter sedan dig välja vilken av högarna du drar. Steam Augury fungerar tvärtom där du delar upp i högarna och motståndaren väljer. Skillnaden är uppenbar för den som någonsin har delat en kokosboll enligt principen ”Du delar, jag väljer”. Det är avsevärt bättre att välja än att dela. Med det sagt så ger kortet alltid minst två kort i instant speed för fyra mana. Klart spelbart!

Som många av de färdigbyggda lekar som Wizards har släppt tidigare så är Wrath of the Mortals effektiv att spela och lätt att vinna med. Men precis som potatisgratängen du köper i butiken inte är lagad med lika mycket kärlek som mammas eller pappas så förväntar jag mig inte att dessa lekar ska vara anpassade till min egna spelstil. Det är där vi själva har chansen att utveckla lekarna vidare. Wrath of Mortals är redan en stark lek från början, men har utrymme för förbättringar. Det första man tänker på är länder. Både Temple of Epiphany och Steam Vents har i min mening givna platser i leken. För den som verkligen har en bred plånbok älskar jag Mutavault. Manakurvan i leken är ganska låg. Om man vågar höja kurvan lite så passar både Keranos, God of Storms och Stormbreath Dragon riktigt bra som fem-mana kort. Det bästa kortet från Journey into Nyx jag kan rekommendera till denna lek är dock Prophetic Flamespeaker. Ett kort som måste spelas för att förstå hur bra det verkligen är.

För den som vill ta denna lek och göra den till en lite roligare, och mindre turneringsfokuserad, standardlek så kan jag rekommendera både Epic Experiment, Dragonshift och Melek, Izzet Paragon. Alla tre för sig (eller tillsammans) skojar till leken en hel del och ger lite extra flärd till matcherna. Dragonshift är särskilt bra tillsammans med Young Pyromancer.

Lekens sideboard är ganska tam och det märks att pengarna i leken inte ligger här. Det är mest olika typer av kontringar för att möta olika typer av lekar. Vanligtvis äääälskar jag Negate, men jag finner att den inte är lika bra i Theros blocket eftersom den inte stoppar gudarna från att komma in i spel. Det intressantaste sideboard kortet är Izzet Staticaster, ett uncommon som många inte sett två gånger på. Det jag märkt är att den är ett utmärkt försvar mot de många soldier tokens som Theros fullkomligen kryllar av. Det är otroligt tillfredställande att plötsligt ploppa ner en Staticaster och grilla nio av Elspeths soldier-tokens.

Jag tyckter om att Wizards satsar lite på sina färdigbyggda lekar och att det går att köpa en god grund till en turneringsvärdig lek på detta sätt. Rödblått är en väldigt rolig kombination vanligtvis, så det är lite synd att Wrath of Mortals känns ganska platt när man spelar den. Vissa av kortvalen känns omotiverade, och det är nästan upprörande att det inte finns en enda Temple of Epiphany i leken. Om den är ditt val inför nästa Friday Night Magic tror jag dock att du med lite egen eftertanke kommer ha ett vässat vapen i dina händer.

• Röd/blått
  • Effektiv
  • Ogre Battledriver