Magic: The Gathering

Magic: The Gathering – Khans of Tarkir Event Deck

Event Deck är en produkt som är menad att kunna spelas i en turnering med ingen eller lite modifikation. Det du får i lådan är en 60-korts lek med 10 rare-kort och en 15 korts sideboard.

För ett par månader sen recenserade jag Modern Event Deck med temat vit/svarta tokens. När det nu är dags för höstens nya expansion Khans of Tarkir (KTK) att göra debut så lanseras även där en Event Deck. Även här är också temat vit/svart varelselek på sätt och vis. Det känns lite fantasilöst att släppa en så pass liknande lek så nära inpå. Jag hade hellre sett ett lite mer spännande tema. Låt oss ta en titt på leken.

Leklista

Creatures (25)

1 Herald of Anafenza
3 Mardu Hateblade
3 Tormented Hero
1 Bloodsoaked Champion
2 Chief of the Edge
2 Chief of the Scale
2 Seeker of the Way
3 Oreskos Swiftclaw
3 Mardu Skullhunter
1 Pain Seer
1 Mardu Hordechief
1 Herald of Torment
2 Timely Hordemate

Enchantemens (8)

1 Spirit Bonds
2 Banishing Light
1 Spear of Heliod
2 Raiders’ Spoils
1 Dictate of Erebos
1 Dictate of Heliod

Sorceries (1)

1 Rush of Battle
Instants (2)

1 Bile Blight
1 Silence the Believers

Lands (24)

1 Caves of Koilos
4 Scoured Barrens
10 Plains
9 Swamp

Sideboard (15)

2 Despise
2 Solemn Offering
3 Glare of Heresy
3 Dark Betrayal
1 Drown in Sorrow
2 Tormod’s Crypt
2 Brain Maggot

Bilder över korten i Conquering Hordes hittar du bland annat på SvenskaMagic.

Vid första anblick kan vi se att leken har en relativt låg kurva. Man vill mycket gärna träffa både sin 1-drop och 2-drop för att få en riktigt bra start. Den bästa 1-droppen, och ett av de bästa korten i leken, är Bloodsoaked Champion. En 2/1:a för B som väldigt lätt kan köpas upp ur graven för 1B. Leken bygger snabbt upp en mindre armé med kort som Mardu Hordechief och Chief of the Edge. Leken har helt klart ett Warrior-tema och den första förbättringen jag skulle göra är att lägga in fler Chief of the Edge och Chief of the Scale för att ytterligare styrka detta.

Vissa av lekens Rare-kort känns väldigt konstiga. Dictate of Erebos är kanske bra, men vid fem mana så vill du mycket hellre lägga något i stil med Dictate of Heliod som ror hem matchen i ett drag, inte försöka få till card advantage genom att döda dina egna varelser. Herald of Torment och Spirit Bonds funkar till viss del men skulle lika gärna kunna varit vilket annat kort som helst. Det som gör mig minst glad är Herald of Anafenza, en 1-drop som förvisso skapar Warrior-tokens, men till ett väldigt högt pris. I en lek där tempo och beatdown är A och O så har du varken tid eller råd att tappa dina Warriors och betala 2W för att skapa en token. Det är också väldigt tråkigt att en lek med 10 rare-kort som dessutom heter Khans of Tarkir Event Deck bara har två rare-kort från Khans of Tarkir (varav ett är ganska dåligt). Det är definitivt inte något som lockar till att köpa leken om man är sugen på att spela med de nya korten.

För att hotta upp leken skulle jag först och främst se till att ha 4x Chief of the Edge och 4x Bloodsoaked Champion. Utter End eller Hero’s Downfall skulle kunna spelas som removal och sen skulle gärna Sorin, Solemn Visitor få göra besök som 4-drop. Det förvånar mig att det inte finns en enda Take Up Arms i leken. Kanske är den för dyr? Jag är osäker på hur Athreos, God of Passage skulle funka i leken, men förmodligen skulle även han kunna ha en plats. Slutligen är det nästan ett måste att lägga in fler Caves of Koilos istället för Scoured Barrens. Att förlora liv är inte alls ett problem för leken i jämförelse med att missa sitt 1- eller 2-drop.

Dictate of Heliod

Kortet som avslutar matchen. I lekar med många varelser i spel så är kort som Trumpet Blast, Rush of Battle och Dictate of Heliod guld värda. Dictate är dessutom en permanent bonus vilket gör att även om du inte driver hem hela segern direkt så kommer du säkerligen göra det kommande runda. Bästa ljudeffekten när det här kortet spelas är ”BOOOOOOOM!!”.

Timely Hordemate

Ett kort som till synes är kostsamt. Dock ger det mycket värde i rätt situation. Om du spelar leken rätt kommer du antingen ha en varelse i graven eller väldigt mycket skada på motståndaren runda 4. I vilket fall kommer du sitta bra till. Bästa målet för Timely Hordemate skulle jag säga är Mardu Skullhunter. När du återuppväcker Skullhuntern så triggas även hans Raid förmåga och motståndaren förlorar ännu ett kort.

Raiders’ Spoils

Med en kostnad av 3B så är Raiders’ Spoils ett relativt dyrt pumpkort i jämförelse med Spear of Heliod och Chief of the Edge. Dock är den stora fördelen med kortet förmågan att dra kort varje gång en Warrior slår igenom. Med den mängden Warriors den här leken kan generera så blir det lätt att få kortövertag för att verkligen trycka in de sista poängen skada. Ett väldigt bra kort att ta dig från early till mid-game.

Snyggaste illustrationen

Dictate of Heliod

Fulaste illustrationen

Dictate of Erebos

Leken spelar ganska bra men det känns som att det är något som saknas. Nästan varje gång jag får chansen att spela Scoured Barrens så önskar jag att det bara varit ett basic land. Själva spelandet med leken är heller inte jätteroligt. Det känns som att det finns få sätt att få leken att glänsa annat än att spela alla kort i rätt ordning.

• Bloodsoaked Champion
  • Snygg kurva
  • Bra removals