Höstens nya Magic-block är äntligen här. Khans of Tarkir (KTK) utspelar sig i en värld som liknar mongolernas rike med starka sydasiatiska influenser.
I Khans of Tarkir (KTK) kämpar stridsmunkar mot vildmarksjägare, stoiska soldater och djärva rövarband. Jag tar idag en titt på två av de fem Intro Packs som släpps i samband med Khans of Tarkir. Det är Abzan Siege och Jeskai Monks.
Varje lek är byggd runt sin egen klan. Abzan är en mestadels defensiv klan som bygger upp ett starkt försvar för att sakta men säkert utklassa motståndaren i det långa loppet. Med sin Outlast-mekanik kan Abzans varelser bli löjligt stora. Jeskai i sin tur är en mer aggressiv klan med fokus på non-creature spells alltså olika trick och småbonusar. Jeskai har inte ett lika bra slutspel som Abzan och bör därför förlita sig mer på tempo.
ABZAN SEIGE
Leklista Abzan Seige
Creatures (23)
2 Disowned Ancestor
3 Ainok Bond-Kin
1 Sungrace Pegasus
2 Child of Night
2 Abzan Falconer
2 Tuskguard Captain
1 Abzan Battle Priest
1 High Sentinels of Arashin
1 Razorfoot Griffin
2 Salt Road Patrol
1 Mer-Ek Nightblade
2 Longshot Squad
1 Armament Corps
1 Ivorytusk Fortress
1 Carnivorous Moss-Beast
Enchantments (2)
1 Suspension Field
1 Eternal Thirst
Sorceries (2)
1 Hunt the Weak
1 Incremental Growth
Instants (5)
2 Kill Shot
1 Abzan Charm
1 Dragonscale Boon
1 Flesh to Dust
Artifacts (2)
2 Abzan Banner
Lands (26)
1 Blossoming Sands
1 Jungle Hollow
2 Sandsteppe Citadel
1 Scoured Barrens
8 Plains
7 Swamp
6 Forest
Bildvisning på SvenskaMagic: Abzan Seige
Abzan Seig- leken är väldigt solid och spelar ett väldigt jämnt spel. Leken är fylld med varelser som alla ger förmågor till varelser med +1/+1 counters på sig. I slutspelet kan du ha ett gäng varelser med Flying, First Strike, Deathtouch, Lifelink utan större problem. Inte vidare svårt att vinna vid det laget. Svagheten i leken ligger i att den är väldigt känslig för removal. I en av de matcherna vi spelade med Abzan Seige gick ett anfall från en överväldigande seger till ett nederlag efter en välriktad Bile Blight tog ut två Ainok Bond-Kin och även varelsernas First Strike förmåga med dem. Lekens största varelse, Ivorytusk Fortress sprang rakt in i en 1/1:a med Deathtouch. Det jag tycker om med leken är att den innehåller redan många av de viktiga korten för en counter-baserad Abzan-lek, men har fortfarande utrymme att växa. Fler Abzan Charm känns givet, men även Feat of Resistance vore väldigt starkt och skulle kunna ge skydd mot removal. Det finns också plats för fler av varelserna som ger förmågor såsom Abzan Falconer.
Ivorytusk Fortress
Det här kortet är enormt! Med en +1/+1 counter på den så är det en 6/8 som leken fortsätter lägga förmågor på. Dess förmåga att tappa upp alla dina varelser med counters på är väldigt stark då det tillåter dig att Outlasta eller anfalla på din tur utan att ge upp din defensiva ställning. Tillsammans med Ainok Bond-Kin blir det nästan omöjligt för motståndaren att ta sig igenom.
High Sentinels of Arashin
Jag kan inte tänka mig ett mer passande andra rare till leken. Dessa fåglar är för det första löjligt billiga att spela. 3W för en 3/4 flying utan förmågor är helt ok, men High Sentinels är för det mesta en 5/6 flying eller större i Abzan Seige. Dess förmåga att slänga +1/+1 counters på varelser i instant speed gör combat mycket svårt för motståndaren så länge du har mana uppe.
Dragonscale Boon
Ett av dina bästa combat-tricks som varit ett klar vinnare för mig många gånger. Någorlunda dyrt förvisso, men du kommer nästan garanterat kunna äta upp en annan varelse med det här kortet varje match du spelar det.
Snyggaste illustrationen
Suspension Field
Fulaste illustrationen
Hunt the Weak
JESKAI MONKS
Leklista Jeskai Monks
Creatures (20)
1 Monastery Swiftspear
2 Jeskai Elder
1 Leaping Master
1 Jeskai Student
2 Seeker of the Way
2 Jeskai Windscout
2 Bloodfire Expert
1 Bloodfire Mentor
1 Alabaster Kirin
1 Highspire Mantis
1 Whirlwind Adept
1 Tireless Missionaries
1 Serra Angel
1 Sage of the Inward Eye
1 Warden of the Eye
1 Riverwheel Aerialists
Enchantments (2)
1 Oppressive Rays
Sorceries (4)
1 Void Snare
1 Divination
1 Solemn Offering
1 Lava Axe
Instants (7)
1 Lightning Strike
1 Crippling Chill
1 Winterflame
1 Jeskai Charm
1 Weave Fate
1 Smite the Monstrous
1 Flying Crane Technique
Artifacts (2)
2 Jeskai Banner
Lands (26)
2 Mystic Monastery
1 Swiftwater Cliffs
1 Tranquil Cove
1 Wind-Scarred Crag
8 Island
6 Mountain
7 Plains
Bildvisning på SvenskaMagic: Jeskai Monks
Jeskai Monks känns inte lika solid som Abzan Seige. Leken är aggressiv, men saknar bluffvärde till stor del. Varelserna har inte riktigt det oomph som krävs ifall motståndaren skulle börja få liv under matchens gång. Jag skulle gärna sett fler trick som Feat of Resistance och färre uddlösa varelser som Tireless Missionaries. Nästan varje match mot Abzan Seige har sett likadan ut. Jeskai Monks får in lite skada i början, Abzan Seige stabiliserar matchen och plötsligt så är Monks-leken helt oförmögen att trycka på mer. Lekarna börjar då kapprusta tills Abzan Seige får ett klart övertag och krossar Monks. Undantaget för detta är ett enskilt kort, nämligen Flying Crane Technique. Denna vit/röd/blåa Overrun ger ditt lag flying och double strike till slutet av rundan. Om det inte vore nog så tappas de också upp. Man kan spela Flying Crane Technique defensivt, men den är nästan alltid bättre som en offensiv spell. Ifall du har ett par Prowess-varelser i spel så är det inte svårt att trycka in 20-30 skada i ett anfall. Void Snare kan plocka bort Abzan Falconer ifall det skulle behövas.
Det vore lätt att förbättra leken med billiga kort som Force Away och Lightning Strike för att hålla tempo, eller Mantis Rider och Sarkhan, the Dragonspeaker för den som vill lägga lite mer pengar på leken. Jeskai Charm är såklart också ett givet kort i leken.
Jeskai Elder
Det är väldigt välkommet med en 2-drop som har en trevlig sidoförmåga i Khans of Tarkir. Många kort kostar just 3, och då är 2-dropsen desto viktigare. Att dra kort för att sedan slänga kallas i folkmun för att ”loota” efter kortet Merfolk Looter. Det här är en förmåga som många erfarna spelare älskar då den dels är väldigt kraftfull, men även för att det är en så kallad skill-tester. Det är ett tillfälle för den som kan spelet och sin lek att göra riktiga beslut som i hög grad påverkar matchen.
Sage of the Inward Eye
Ett kort som konstigt nog inte har Prowess även om det ger Lifelink när du spelar non-creature spells. Jag är inte jättekär i SotIE. Dess power är inte alls lika hög som t.ex. High Sentinels of Arashin och dess förmåga gör inte jättemycket för en aggressiv lek. Särskilt inte när både Jeskai Charm och Seeker of the Way redan fixar lifelink till en viss del.
Jeskai Charm
Helt klart ett av lekens bästa tricks. Alla tre förmågorna är egentligen bra. Det är bara att anpassa kortet efter din situation. Om du vill plocka bort en bombig varelse eller bara få bort en sista blocker, varsågod och lägg den överst i motståndarens lek. Ifall du kommit nästan hela vägen kanske 4 skada i ansiktet är bättre? Det bästa läget är dock oftast +1/+1 och lifelink i ditt lag. Med Prowess blir detta istället +2/+2, vilket kan vara avgörande för matchen.
Snyggaste illustrationen
Serra Angel (I love you!)
Fulaste illustrationen
Void Snare
SAMMANFATTNING
Båda Intro Pack lekarna kommer med två KTK-boosters vilket jag älskar. Båda lekarna går att bygga på även om temat i dem är ganska klart. Det är värt att notera att det inte finns en enda Morph i någon av lekarna. Jag tycker personligen att det är synd eftersom de i min mening är halva nöjet med KTK. Lekarna känns dock både roliga och stimulerande. Ett bra sätt att börja sin resa in i Tarkir.
Betyg Abzan Seige: 9/10
+
Jättebra rarekort
Stark synergi
–
Sårbar mot removal
Många kort behöver bytas ut
Betyg Jeskai Monks: 7/10
+
Flying Crane Techniiiiiiique!
Utmanande att spela
–
Svag i längden
Sage of the Inward Eye