Magic: The Gathering

Av i i Recensioner, 2 Mer

Magic: The Gathering – Origins Clash Pack

Wizards har sen ett par expansioner tillbaka börjat skapa så kallade Clash Packs. Två lekar som är menade att kunna spelas mot varandra för att sen byggas ihop till en turneringsvärdig lek. Jag har inte varit jättesåld på konceptet och har inte blivit mer övertygad av Magic Origins Clash Pack.

Lekarna som finns i Origins Clash Pack är en grön/vit renown lek (Armed) och en grön/vit/svart Abzan lek med +1/+1 counter tema (Dangerous). Det är alltså en strid mellan den beprövade Khans-block leken och den nya typen av tempo-lek från Magic Origins. Än en gång den typ av aggro vs kontroll som jag blivit van att se från både Clash Packs och Duel Decks. Låt oss titta på lekarna:

Armed leklista
Armed bildlista

Dangerous leklista
Dangerous bildlista

Mitt första intryck var att det såg ut som en ganska rolig match-up. Båda lekarna såg ut att kunna sätta tempo mot tempo men med olika mekaniker i grunden. I verkligheten handlar det mer om en leks totala dominans över den andra. Renown-leken Armed tog i nästan varenda match ett tidigt övertag över Abzan leken och släppte det inte förrän det låg kroppsdelar och pluscounters överallt. Catch-phrasen för Renown borde vara ”Get ahead, stay ahead”. Vissa av matcherna var rent skrattretande och mot världens mest knäckande combat-trick, Dromoka’s Command, så hade leken Dangerous svårt att leva upp till sitt namn. När lekarna kombineras så blir det som bäst en halvdan renown-lek med Abzan-aggro tendenser. Ifall leken jämförs med vad som spelas i det nuvarande Standard-metat så är den inte ens i närheten andra Abzan lekar. Med det sagt så finns det ett par riktigt bra kort att lägga till grund för en Abzan Aggro lek i detta Clash Pack. Produktens största fördel är att det finns ett flertal riktigt värdefulla och eftertraktade kort i den som väl väger upp för hur medioker den förbyggda leken är. Låt oss titta lite närmare på vissa av dessa:

Tre kort

Siege Rhino

Ett av de foilade promo-korten är också ett av de mest kraftfulla korten i Standard under det senaste året. Alla som spelat mot Abzan vet kraften i fyra Siege Rhinos. Den dunkar ner på brädet runda tre eller fyra och är ett direkt hot som måste hanteras. Den slår hårt, blockar som ett hus och dess ETB drain gör ett nummer på både aggro och kontroll som båda blir påverkade av den.

Dromoka’s Command

Ett av de absolut bästa combat-tricks som har printats på flera år i min åsikt. I det nuvarande standard-metat är Dromoka’s Command allt en grön/vit planeswalker kan önska sig. Låt oss gå igenom listan:

1. Prevent all damage target instant or sorcery spell would deal this turn.

Jättetrevligt mot röda aggro-lekar som vill jävlas med ditt face eller dina varelser. Särskilt starkt mot kortet Anger of the Gods som annars kan mosa en varelsebaserad lek. Därmed också starkt mot den nya Sphinx’s Tutelage leken som spelar fyra Anger of the Gods i main.

2. Target player sacrifices an enchantment

Den här effekten har nästan alltid ett mål. Med dagens standard-meta är det inte alls fel att maindecka någon typ av enchantment removal. Många lekar spelar saker som Courser of Kruphix och Whip of Erebos som båda är riktiga mål. Effekten är särskilt stark mot lekar som Jeskai Tokens som har Jeskai Ascendancy som nyckel-kort och lekar som G/W Starfield vars huvudmål är att flooda brädet med enchantments.

3. Put a +1/+1 counter on target creature.
4. Target creature you control fights target creature you don’t control.

De här två går egentligen hand i hand. Det handlar om att käka en mindre varelse. Pluscountern används mest när inget annat mode passar. Det faktum att Dromoka’s Command är en instant är vad som gör det här kortet och det här modet så jäkla kraftfullt. Dromoka’s Command kan spelas i svar på Ensoul Artifact, efter declarade blockers eller i svar på ett combat trick.

Jag har svårt att räkna alla förkrossande blow-outs jag har fått till med Dromoka’s Command den senaste tiden. Det är helt enkelt det bästa trixet just nu.

Windswept Heath

Även idag, nära ett år efter att Khans har släppts så ligger samtliga fetches väl över hundra kronor i lägsta köpvärde på SVM. Att inkludera ett fetch-land i en pre-con lek är en bra gest från Wizards och det höjer direkt värdet på lådans innehåll markant. Iom att Battle for Zendikar kommer i höst så kommer värdet och användningsområdena för dessa bara att öka. För de som följer spoiler-säsongen så kan man redan idag se hur fetch-länderna kommer att interagera med de nya dubbel-länderna i Zendikar. Utöver deras pengavärde så är fetch-länderna väldigt bra för nästan alla lekar som kan spela dem. I en Abzan lek kan de både fixa manan, tunna ut leken och ge bränsle till välriktade Murderous Cuts. Tumme upp!

Snyggaste kortet

Citadel Castellan

Fulaste kortet

Siege Rhino (damn girl, yous ugly)

Det Bra

  • Fetch-land
  • Bra rares
  • Många relevanta promo-kort

Det Dåliga

  • Obalanserade lekar
  • Fula promo-bilder
  • Svag pre-con lek
6

Skriven av: Viktor Larsson