Magic: The Gathering

Av i i Recensioner, 2 Mer

Magic: The Gathering – Origins Intro Packs Assemble Victory och Hunting Pack

Ända sen Magic the Gathering skapades för över 20 år sen så har det alltid funnits en basexpansion att förlita sig på för kort som Giant Spider, Naturalize och Cancel. Enkla, raka kort med en klar effekt. Magic Origins är den sista expansionen i denna stolta rad basexpansioner som i min åsikt bara har blivit bättre sen expansionen ”Magic 2010”.

Idag har jag provspelat två av Intro Pack lekarna med min goda vän Esbjörn. Vi har båda provat på den blå/röda leken Assemble Victory och den grön/svarta leken Hunting Pack. Här nedan är ett par länkar till lekarna:

Lekarna står sig relativt bra mot varandra. Ingen är en klart snabbare än den andra utan båda lekarna bygger kraft under matchen, vilket ofta ger intressantare matcher. Allt för ofta känner jag att Wizards pre-constructed produkter alltid handlar om aggro vs kontroll. Där aggro alltid har chansen att vinna tidigt ifall inte kontroll lyckas stabilisera och vända matchen. Två medelsnabba lekar mot varandra ger mycket mer spel och mycket mer spänning.

Assemble Victory

Leklista
Bildlista

Assemble Victory är en svagare version av den mycket populära Thopter-leken som spelas i Standard just nu. Leken producerar genomgående en mängd mindre hot i luften och använder kort som Infectous Bloodlust och Chief of the Foundry för att göra de små hoten större. Leken har starka artefaktsynergier men är inte beroende av dem, vilket är bra. Leken spelar jämnt och har flera bra finishers. Whirler Rogue, Pia and Kirin Nalaar och framförallt Mage-Ring Responder är alla legitima sätt att stänga matchen på. Leken kan såklart utvecklas genom att lägga till fler bra kort i den. Vill man hålla budgeten nere är fler Whirler Rogue, Chief of the Foundry eller ett Warhorn ett bra sätt att börja. Leken skulle också må väldigt bra av lite removals i stil med Lightning Strike och Fiery Impulse. Ett rare som inte är allt för dyrt är Thopter Spy Network som producerar obegränsat med thopters till dig över tid. För den som är villig att öppna plånboken så passar både Hangarback Walker och Ghostfire Blade utmärkt i den här leken. Se gärna min egna version av leken som referens.

Tre kort i leken

Ramroller

En ny variant av den klassiska Juggernaut men som kostar ett mindre och oftast är en 4/3 istället för en 5/3. Jag gillar Ramroller. I den här leken är det väldigt ofta som den är 4/3 och det är en rejäl kropp för sin kostnad. Var försiktig med NÄR du väljer att spela den. Ifall du tror att motståndaren kommer möta din Ramroller med en 6/6:a eller har en 1/5 ute. Vänta hellre och överraska. Ramroller + Whirler Rogue kan vara en bra finisher.

Whirler Rogue

Ett av lekens bästa kort och på liknande power-nivå som Pia and Kirin Nalaar. Whirler Rogue låter någonting komma igenom varje runda från första stunden du spelar den. De Thopters som skapas kan tappas direkt för att göra något oblockbart. När man spelar Intro Packs mot varandra eller i Limited där det inte finns mycket massremoval så kan brädet lätt hamna i ett lås. Whirler Rogue har dessutom väldigt bra stats för sin kostnad. Två 1/1 flying varelser och en 2/2 på marken är bra i sig självt för 2UU.

Mage-Ring Responder

Wow vad jag inte förstod hur bra det här kortet kan vara innan jag spelade med (och mot) det. Med en 7/7 kropp är den svår att blocka ihjäl och när den dessutom skjuter 7 (!) skada varje gång den anfaller finns det sällan nog blockers kvar att göra jobbet. Så länge du har MRR ute bör all din mana spenderas på att kunna tappa upp den och fortsätta anfalla. Vissa ser sju mana untap förmågan som något negativt, men för mig så är det dessutom en chans att klämma åt motståndaren ifall hen tror att det är fritt fram att anfalla efter att MRR har anfallit själv. MRR är ett hus i combat och bör inte underskattas.

Snyggaste kortet

Guardian Automaton

Fulaste kortet

Bellows Lizard

Hunting Pack

Leklista
Bildlista

Hunting Pack är lik Assemble Victory på det sättet att desto större du kan bygga din armé, desto starkare blir varje del. Leken har en låg kurva med många små, svagare varelser. Det finns egentligen bara två sätt för leken att vinna på ifall motståndaren har en relativt bra dag. Det ena är att spela en Managorger Hydra och spela en mängd spells för att låta den växa sig stor. Det andra sättet som jag vann de flesta matcherna på är att bygga upp en lagom stor armé och sen spela Joraga Invocation. Detta overrun liknande kort decimerar motståndarens lag och tar en räjäl tugga från hens life-total. Just på grund av Joraga Invocation så är det särskilt viktigt för den här leken att inte blocka eller anfalla för aggresivt. Varelserna i leken är resurser och man bör inte byta 2/2 mot 2/2 ifall det går att undvika. Ifall jag skulle bygga ut leken så skulle jag försöka renodla alv-temat lite mer. Fler Dwynen’s Elite, definitivt fyra Elvish Mystic och ett par till Shaman of the Pack. Ifall jag ville lägga in lite rares så skulle både Gilt-Leaf Winnower och fler Dwynen, Gilt-Leaf Daen tillföra mycket till leken. Jag har en liknande leklista för en lite annorlunda alvlek.

Tre kort

Eyeblight Massacre

Massremovals är alltid starka, även de som bara dödar små saker. Särskilt i Origins så finns det en uppsjö med bra targets för Eyeblight Massacre, framför allt Thopters. Dina alver skakar bara av sig denna så du kan med säkerhet spela både två och kanske tre av detta kort förutsatt att du byter ut alla icke-alver i leken mot renblodade alvkrigare.

Managorger Hydra

Det här är ett av lekens allra starkaste kort. Jag vill helst spela den tillsammans med ett annat kort just för att skydda den från 2-skada bränn. Efter bara ett par rundor kommer du ha ett ostoppbart monster som slår och slår och slår. Trample är operativt på detta kort och gör så stor skillnad när hydran är en 8/8.

Shaman of the Pack

Shaman of the Pack är ett bra sätt att antingen sätta press på motståndaren eller sticka in kniven den där sista biten. Jag skulle rekommendera att spela den här så fort som möjligt de gånger det verkar kunna göra skillnad. Ifall du däremot inte redan kan anfalla igenom med dina 2/2:or så skulle jag hellre vänta och utveckla bordet lite för att kunna överraska sent i spelet. En motståndare som har 8 liv och som har 3 liv spelar väldigt annorlunda. Ifall du därför har en Shaman som kan göra 5 skada så är det kanske bättre att vänta med den tills det kan innebära dödsstöten.

Snyggaste kortet

Elvish Visionary

Fulaste kortet

Timberpack Wolf

Det Bra

  • Bra rares
  • Balanserade lekar
  • Mycket spel i lekarna
  • Bara Origins kort

Det Dåliga

  • Outvecklade teman
  • Lite väl låg powernivå

Skriven av: Viktor Larsson