Magic: The Gathering

Magic the Gathering: War of the Spark

Magic: the Gathering är världens populäraste kortspel med mer än 25 år av expansioner och spelutveckling under bältet. I dagarna kulminerar en av spelets längsta och mest storslagna berättelser i den episka expansionen War of the Spark.

Innan jag skriver vidare vill jag bekänna någonting. Den här recensionen kan komma att upplevas som färgad eller partisk då jag utan förbehåll anser Magic: the Gathering att vara världens bästa spel. Det innebär även att jag håller spelet till en mycket hög standard. Bär detta med dig när du läser mina ord.

För de av oss som inte är bekanta med Magic är det ett strategiskt kortspel med fantasytema. Spelet har ett otroligt strategiskt djup och kan spelas på många olika sätt. I min mening är det som bäst när det spelas med vänner runt ett köksbord. Det finns dock de som föredrar att spela i turneringar eller digitalt mot spelare över nätet. Magic ger sina spelare otroligt mycket frihet i hur de vill spela med varandra och vad just din kortlek innehåller. I det populäraste formatet Standard finns det nästan tvåtusen unika kort som kan kombineras till hundratals olika lekar.

War of the Sparks handling är kulmen av en konflikt som har byggts upp under de senaste åren genom Magics berättelse. Hela expansionen centreras runt slutstriden mellan drakguden Nicol Bolas och de hjältar och Planeswalkers som vågar stå mot honom under Bolas invasion av världen Ravnica. Expansionen skildrar en värld sönderriven av krig och kastad i plötsligt kaos.

Introlekar

För den som är ny till Magic, eller inte spelar regelbundet, kan War of the Spark framstå som överväldigande. Expansionen lyfter fram Planeswalkers som korttyp. Tidigare har Planeswalkers på grund av sin styrka och komplexitet varit relegerade till att endast förekomma väldigt sällan som Mythic Rares. Med War of the Spark kommer varje booster (kortpaket) att innehålla en Planeswalker av olika sällsynthet. Det gör att varje spelare måste ändra sin inställning och förstå de nya dynamiker som detta innebär.

Jag har även testat introlekarna för War of the Spark. De är båda lekar med ett tydligt tema som även passar för nya spelare. Jace-leken är en grön-blå proliferate lek som vinner genom att bygga ett riktigt stort bräde som växer stadigt. Leken är lättspelad och kan enkelt förbättras genom att lägga till kort som Jiang Yanggu, Wildcrafter eller Rescuer Sphinx. Vill man slå på stort passar även Roalesk, Apex Hybrid perfekt i leken. Gideon-leken är en klassisk vit-svart aggressiv varelselek med ett lifegain tema. Leken är intressant då den trots sin tydligt aggressiva läggning kan erbjuda en del utmaningar runt i vilken ordning attacker bör ske eller hur man maximerar de bonusar som kommer från att gaina liv. Vill man bygga ut leken passar Sorin, Vengeful Bloodlord verkligen utmärkt som en extra Planeswalker. En eller två till Oath of Kaya kan stärka upp lekens removal-suite och vill man verkligen maxa leken finns det inget kort som skulle passa bättre än Gideon Blackblade. Lekarna spelar bra mot varandra och är lagom komplicerade för mindre erfarna spelare.

Något jag verkligen tyckte om var att varje introlek kommer med en kod för MtG Arena, den nya digitala plattformen för att spela Magic på PC. Med dessa koder låser man upp hela leken för spel på Arena. Mycket, mycket stort plus för detta. Även något jag skulle vilja se på andra platser som pre-release paket eller slumpmässigt inlagda i boosterpacks.

Korten

War of the Spark är som sagt en av de mest komplexa expansioner som vi har sett på flera år. Detta till stor del på grund av den stora mängden Planeswalkers som förekommer. Tillsammans med den nya förmågan Amass, som även den är svår att utvärdera, skapar WAR grunden för ett komplicerat meta. Här är ett särplock av kort som jag finner särskilt intressanta:

Parhelion II

Ett stort rymdskepp fyllt av änglar som nästan garanterat vinner matchen åt dig efter att den fått anfalla en gång. Vad mer kan man begära? Ifall jag lyckas vinna med denna bjässe bara en gång under formatet kommer jag att vara nöjd.

God-Eternal Kefnet

Ett riktigt bra kort i en spell-tung lek. Jag spelar den själv i en blå/svart kontroll-lek. Bästa targets för förmågan är Enter the God-Eternals, Commence the Endgame och Vraska’s Contempt. Kefnet stoppar även upp aggressiva lekar mycket effektivt. Personligen tycker jag dock mycket illa om att alla fem God-Eternals återvänder från exile. Det gör dem mycket mer svårhanterade i limited och förtar från vad som gör exile speciellt.

Dreadhorde Invasion

Ett kort som delat åsikter. Att jämföra Dreadhorde Invasion med kortet Bitterblossom är lite orättvist även om det förstås är dit tankarna går. Jag har funnit att kortet fungerar bra både mot aggro och kontroll. Mot aggressiva lekar har du en konstant ström av blockers som även kan ta tillbaka ett gäng liv efter en större amass. Mot kontroll gör du en tidig investering för att under matchen skapa kontinuerligt större, återkommande hot.

Jaya, Venerated Firemage

Ett bra exempel på en tuff uncommon-planeswalker. Jaya är ganska rättvis, men ändå stark. I rätt lek kan hennes statiska förmåga vara riktigt bra. Kort som Chandra’s Pyrohelix och Goblin Chainwhirler blir mycket starkare tillsammans med Jaya. Det enda tråkiga är den höga manakostnaden.

Jiang Yanggu, Wildcrafter

Ytterligare en uncommon-walker som stiligt bär upp proliferate arketypen. Jag tycker om att många uncommon planeswalkers kan göra ganska mycket jobb både i constructed och limited. Jiang delar ut counters och växer själv med varje proliferate som spelaren gör. Tillsammans med Ajani kan saker bli urspårade rätt snabbt.

Feather, the Redeemed

En mycket spännande legendary som omedelbart skapat en egen lek runt sig själv i både constructed och EDH. Att kunna cast:a om kort som Defiant Strike och Samut’s Sprint runda efter runda är mycket starkt. Det riktigt smutstiga är att kombinera Feather med Dreadhorde Arcanist för att dra tillbaka spells ur graven till handen.

Ugin, the Ineffable

Mitt pick för bästa kort i expansionen. Ugin gör allt du vill att en planeswalker ska göra. Skyddar sig själv, drar kort och förstör hot. Det faktum att hans +1 både skyddar och ger kortövertag bör inte underskattas. Det gör att Ugin även på ett bord där du inte har övertaget kan springa iväg med matchen. Eftersom Ugin är färglös har alla färger nu tillgång till kortdrag och artifact/enchantment removal. Något där vitt respektive blått och svart brukar ha rätt stora problem. Ugin toppar kurvan i min Bant-färgade super-friends lek.

Limited

Jag spelar en stor del booster-draft, särskilt när expansioner är nya. Det är ett kul sätt att lära känna alla korten i en expansion samt ett bra sätt att bygga sin kortsamling på samma gång. War of the Spark har verkligen varit ett utmanande format än så länge. Det är svårt att veta exakt vart varje Planeswalker passar bäst samt hur högt man ska prioritera att hantera motståndarens walkers när de väl ligger i spel. Då formatet har mycket stark removal i common/uncommon gör det att matcherna lätt tenderar att bli längre och kräver fler val från spelarna. Detta är helt i linje med hur jag tycker om att spela. Något som många har noterat är att formatet är starkt färgat av sina rares och mythics. Detta kan dels innebära att det är smart att försöka plocka manafix under draften och att matcherna snabbt kan svänga rätt hårt ifall motståndaren får spela ett riktigt starkt kort som går obesvarat. Några av de arketyper som jag har tyckt om att bygga är dessa:

Blue/red spells

En mycket synergibaserad lek där mycket av styrkan kommer från commons och uncommons. Leken går ut på att spela många non-creature spells och vinna genom synergi-kort, amass och lite bränn. Heta common/uncommons är Burning Prophet, Spellgorger Weird och Ral’s Outburst. Bästa rare-kortet är förmodligen Ral, Storm Conduit.

Black/red sacrifice

En lek som kan byggas både aggressivt eller mer kontrollerande. Båda versionerna tar till vara på små amass-varelser och varelser med ”dubbla kroppar”. Synergin är inte skyhög, men med lite finess kan leken kännas orättvis att spela mot. Heta common/uncommons är Ahn-Crop Invader,  Dreadmalkin och Lazotep Reaver. Lekens bästa rare är antingen Dreadhorde Butcher eller Command the Dreadhorde beroende på om du spelar aggro/kontroll.

White/green proliferate

En av de få lekar som kan anses som en riktig aggro-lek i limited. Formatet är i regel rätt långsamt, men W/G proliferate straffar lekar som inte är på bordet snabbt nog eller inte har nog med removal. Upplägget är enkelt, spela varelser med +1/+1 counters och stuffa dem feta med proliferate. Heta common/uncommons är Pollenbright Druid, Jiang Yanggu och Evolution Sage. Bästa rare-kortet är utan tvekan Ajani, the Greathearted. En bra version av den här leken är väldigt svår att stoppa.

Sammanfattningsvis är War of the Spark en av de mest komplexa och intressanta expansionerna för Magic: the Gathering på många år. Att plocka Planeswalkers till uncommon/rare är ett spännande drag men förändrar spelet markant. Matcherna blir längre och spelarvalen fler, vilket bara leder till roligare och mer intressanta games.

• Ökad komplexitet
  • Intressant limitedformat
  • Bra introlekar med Arena-koder