Magicka: Vietnam DLC

Magicka: Vietnam DLC

Det är dags att dra på sig trollkarlsrocken för att än en gång slåss mot ondskan. Denna gång i en helt annan miljö och med nya vapen men trots några nya saker känns expansionen för tunn för att rättfärdiga priset.

Istället för att jag skall förklara vad Magicka går ut på för den ofrälste (skämmes) kan jag hänvisa er till den recension av Magicka som skrevs på GameElite tidigare i år. Denna recension kommer bara att handla om expansionen av spelet. Men kort och gott handlar det om trollkarlar och magier i en fantasy värld.

Så döm av min förvåning när expansionen till Magicka, som tidigare utspelade sig i en fantasy värld fylld av orcer och troll, utspelar sig under Vietnamkriget men istället för arga vietnameser möter man den onda goblin-kong armén. Den består av minst lika arga arméklädda troll och orcher med automatvapen. Kan detta funka? Ja till en viss del men tyvärr måste jag rapportera att det som är nytt i Vietnam även förstör lite av charmen som fanns i originalet.

Expansionen består av två nya uppdrag där ett är ett challenge uppdrag där man skall försvara sig mot vågar av fiender och det andra är ett räddningsuppdrag som går på tid. I räddningsuppdraget skall man gå igenom Viet-kong skogarna och man får poäng genom att rädda krigsfångar, spränga ammunitionslådor och radiotorn.

Humorn från Magicka är fortfarande här i form av den påhittade svengelska dialogen. Som svensk är det svårt att inte fnittra till varje gång man hör något svenskt ord inblandat i det påhittade språket som används. Eran till ära så har man fått en helt ny magi att leka med i form av napalmbombning. Lyckas man använda den kommer ett stridsflygplan och bombar napalm på de fiender (och vänner) som står i vägen.

I Vietnam använder fienderna automatvapen vilket helt förändrar spelstilen i Magicka och tyvärr till det sämre. I originalet slogs de flesta monstrerna mot en i närstrid men när de här kan skjuta på håll medför det en hel del problem. Det första och största av problemen är att expansionen har en mycket högre svårighetsgrad om man spelar själv. Detta på grund av att checkpoints är för brett utspridda och att vissa monster har för mäktiga vapen.

Vissa fiender kan till och med skjuta på en när de inte ens är i bild vilket kan vara väldigt frustrerande, speciellt om fienden har ett raketgevär som effektivt spränger en i bitar och man tvingas börja om väldigt långt bak på banan. Ett annat problem som plågade mig och mina vänner vid ett flertal gånger var att spelet helt plötsligt kraschade vilket självklart också resulterade i att man fick börja om från början.

Med flera spelare blir det lite bättre och det är väl egentligen så spelet är menat att spelas. Är man några bra spelare klarar man lätt ut expansionen på under en halvtimme vilket kan ses som väldigt kort tid. Man kan diskutera huruvida det är för lite tid eller inte. Originalet kostade 10 dollar att köpa på Steam medan denna expansion kostar hälften. Visst kan man tycka att det vore vara en matigare expansion för halva priset? När man är färdig med spelet är det svårt att känna att man fått uppleva något nytt. Visst fienderna ser annorlunda ut och har nya vapen men det känns mer som en kosmetisk förändring än något nytt. I slutändan handlar det mest om hur mycket inbiten fan man är av Magicka. Jag gillar verkligen Magicka men expansionen tröttnade jag på väldigt fort när fienderna hade skjutvapen. Det blev svårare att kasta magier och räddningsuppdraget var på tok för kort.

• Rolig dialog.
  • Ny napalm magi.

• Lite för pengarna.