Mario Kart 8 Deluxe

Av i i , 3 Mer

Mario Kart 8 Deluxe

Det blev inget nytt kartingspel till Switch. Däremot en rejält uppdaterad version av Wii U-spelet Mario Kart 8.

Mario Kart har länge satt standarden för racingspel med gokartliknande fordon. Konkurrenterna har haft svårt att nå upp till den nivå Nintendo levererat med sin Mario Kart-serie. Den senaste versionen – Mario Kart 8 – gavs ut till Wii U för nästan 3 år sedan (juni 2014). Därefter kom en del nedladdningsbart innehåll (DLC) i form av bland annat nya banor och karaktärer. När nu Mario Kart gör entré till Nintendo Switch är det inte ett nytt spel utan spelet är en bearbetad version av Mario Kart 8 där alla DLC samt en del nytt innehåll ingår. Tack vare extramaterialet så är det verkligen inte fel att kalla detta en Deluxe-version av Mario Kart 8.

Först en kort introduktion för er som inte är hemma i Mario Kart-spelen sedan tidigare. För att göra en extremt kort sammanfattning så är Mario Kart galen racing med kartbilar på knasiga banor. Givetvis körs bilarna av olika Nintendokaraktärer och då främst figurer från Marios värld. Som grädde på moset finns olika föremål på banorna som man kastar på motståndarna alternativt placerar bakom sig. Allt för att försvåra för dem. Men räkna med att de ger igen med samma mynt.

Nu när ni vet lite mer om Mario Kart-spelen tänker jag bli mer specifik och speciellt ta upp vad som är nytt i Mario Kart 8 Deluxe. Jag tyckte Wii U-versionen av åttan var lite tunnsådd på många fronter. Bland annat hade jag gärna sett fler banor och ordentliga battle-arenor som i flera tidiga spel.

I den här Deluxe-versionen har mina önskningar besannats. Det finns totalt 48 banor. Den ena häftigare än den andra. Det är inga stela banor som i vanliga racingspel utan livfulla. Det finns olika hinder varav vissa lever och vill göra livet surt för dig.

Dessutom har antalet spelbara karaktärer ökat. Fem har tillkommit i Switch-versionen vilket gör att det finns totalt 42 förare, inklusive Mii- eller Amiibo-figur. Bland annat finns King Bo och min favorit Bowser Jr. Det är så pass många förare att alla garanterat kommer att hitta minst en favorit. Det finns även en hel del häftiga fordon som sätts ihop av tre delar (kaross, hjul och vinge). Man kan även göra en del uppgraderingar av fordonen.

Nytt för i år är att alla banor och förre är upplåsta från början. Däremot finns det möjlighet att låsa upp nya fordon och uppgraderingar. Själv gillar jag verkligen chansen att få spela vilken bana som helst när jag stoppat i kassetten i min Switch. Jag kan dock tänka mig att andra spelare hellre velat få utmaningen att låsa upp banor och förare.

Vad vore ett Mario Kart-spel utan alla föremål (power ups)? Att lyckas träffa en motståndare med ett skal och sedan snabbt köra förbi denne kan vara otroligt stimulerande. Fast, motståndarna är inte direkt snälla de heller. Dessa föremål kan vara direkt avgörande i täta race. Det finns två nya föremål i Deluxe. Fjädern är otroligt läcker. Med den kan man flyga över inte bara motståndare utan även bananer och skal och på så sätt undvika dem. Boo är på vissa sätt lik fjädern. Med den blir man osynlig och kan köra över bananer och skal utan att skadas.

En annan efterlängtad nyhet är att man kan bära två föremål samtidigt. På så sätt kan man snabbt göra två taktiska drag. Man kan dock inte välja vilket av föremålen man använder först utan regeln är enkel. Först upplockat, först på tur att användas. Man kan dock vara lite taktisk och använda det första föremålet direkt om det andra är bättre.

Jag tror att det som många gamers var mest missnöjda med var battle-läget. Det var inte lika bra som i tidigare spel och dessutom återanvände man banor från den vanliga racingen. Nu kan jag nöjt konstatera att Nintendo lyssnat på sina fans. Battle-läget har blivit betydligt bättre i Switchversionen. Dessutom är det numera unika banor man spelar på – totalt åtta stycken. De finns alltså inte i racingdelen. Att det är unika banor märks på så sätt att de känns som gjorda för Battle (vilket de också är). I Mario Kart 8 tyckte jag att vissa banor inte riktigt passade till Battle utan snarare hörde hemma i racingdelen.

Det finns fem intensiva spellägen i Battle. Balloon Battle och Bob-omb Blast liknar varandra på så sätt att båda har ballonger som man jagar. Coin Runners är precis som det låter – samla mynt. I Renegade Roundup leker man tjuv och polis. Det är ett riktigt hektiskt spel där ett lag ska haffa det andra lagets förare. Samtidigt ska det andra laget givetvis undvika att bli fångade och dessutom bryta sig fria. Shine Thief går ut på att man ska hålla ett solliknande föremål i 20 sekunder.

Multiplayermöjligheterna är mycket omfattande i Mario Kart 8 Deluxe. Racing eller Battle online är riktigt kul. Likaså lokalt. Mario Kart 8 Deluxe kan vara en stämningshöjare på vilket party som helst. Riktigt kul helt enkelt.

Mario Kart-serien funkar till alla åldrar tack vare flera olika klasser med stigande hastighet och svårighetsgrad. I Mario Kart 8 Deluxe finns en nyhet som ska minska klyftan mellan den duktige föräldern och det unga barnet. När jag och min kompis skulle spela tillsammans för första gången körde min figur helt själv. Min kompis fick dock gasa själv men det gick inte att styra. Det här visar det nya som tyvärr slår på sig själv ibland. Är det stor skillnad i hur duktiga olika spelare är kan man enkelt slå på (eller stänga av) styr- och gashjälpen.

Nu har jag skrivit mycket om gameplay. Det är det viktigaste i ett spel, men spel kommer inte långt på bara ett bra gameplay. Jag hade stora tvivel på den grafiska kapaciteten hos Switch. Mario Kart 8 Deluxe är dock ett mycket snyggt spel som flyter mycket bra. Det är inte bara snyggt utan Nintendos uppfinningsrikedom syns tydligt i bland annat bandesignen som är riktigt bra.

Är Mario Kart 8 Deluxe det ultimata kartspelet? Kanske. Inte långt ifrån i alla fall. Jag tror det blir näst intill omöjligt att övertrumfa spelet. Det enda som kan göra Mario Kart 8 Deluxe bättre är mer av allt. Det finns visserligen små detaljer som man kan fila på, men de är så fjuttiga i helheten att de inte är värda att nämnas. Mario Kart 8 Deluxe fungerar lika bra som tevespel som bärbart spel. Jag skäms nästan nu, men det tycks ha gått inflation i tior. Det här blir den andra starka tian på kort tid. Och båda spelen är till Switch. Snyggt jobbat Nintendo.

• Det mesta är oerhört bra
  • Passar teven och bärbart lika bra
  • Variationsrikt