Mario Kart 8

Av i i Recensioner, 2 Mer

Mario Kart 8

Mario Kart-serien har nu kommit upp till den åttonde versionen. Håller spelserien fortfarande greppet om racingentusiasterna? Sannie har svaret då han ägnat åtskilliga timmar bakom ratten.

Har man inte inhandlat sig ett Wii U än så är det nog dags att ta sig i kragen. För nu har ännu en av Nintendos mest omtalade spelserier fått sig en Wii U-release, och detta i form av Mario Kart 8. Precis som det låter är Mario Kart 8 också den åttonde delen i serien och enligt sann Nintendoanda är denna uppföljare både lite snyggare och lite bättre än sina föregångare.

Men att säga att Mario Kart 8 bara är ”lite” snyggare än sina föregångare är nog en underdrift då Mario Kart 8 utan tvekan är det vackraste jag hittills skådat på en Nintendokonsol. Spelet rullar inte bara på med seriens numera standardiserade 60 FPS utan ser även visuellt ut att kunna tävla med spel till såväl Playstation 4 som Xbox One. Detta trots den något lägre upplösningen på 720p (standard HD). Det som sedan förhöjer grafikupplevelsen ytterligare är att varenda liten vrå av banorna är näst intill perfekt utsmyckad, med rätt mängd detaljer och en minst sagt varierande samt intresseväckande design.

Snygg grafik, grym design och bra prestanda är dock inte alltid synonymt med ett bra spel, även om det såklart förhöjer spelkänslan. Men som tur är har Mario Kart 8 mycket mer än så att erbjuda. Det som kanske sticker ut mest är den nytillkomna antigravitationsfunktionen. Denna ger Mario och hans vänner möjlighet att färdas i precis vilken färdriktning de vill, vare sig det handlar om att köra rakt uppför en vägg eller helt upp och ned. Antigravitationen är dock inte något som spelaren själv behöver tänka på utan är något som gokarten automatiskt löser under loppens gång. Funktionen aktiveras nämligen på specifika områden av varje bana, likt glidflygningen och undervattenskörning i Mario Kart 7.

Med det sagt låter det kanske som att denna nya funktion inte gör så stor skillnad, men det skulle jag nog vilja säga att den gör. Den möjliggör bland annat ett helt nytt sätt att ”boosta” på. Detta genom att snudda vid motståndarna i förbifarten och på så vis utnyttja deras antigravitation för att få extra fart. Funktionen går även att använda som en attack då motståndaren man kör in i också får en liten boost. Det kan vara väldigt ödesdigert för motståndaren i fråga om han eller hon inte är med i svängarna. Utöver det är hela antigravitationen rent visuellt väldigt tilltalande. Det ser minst sagt häftigt ut att köra upp på väggar och tak med resterande delen av banan under sig. De snygga transformations-animationerna som sker vid aktiveringen av funktionen förhöjer också känslan en aning. Detta tillsammans med nyheter som att kunna spela in sina lopp och kunna redigera dem själv, samt dela dem online, gör att Mario Kart 8 känns väldigt nytt, fräscht och spännande.

Det bjuds även på en del nya föremål att attackera med under loppen. Det föremål som sticker ut mest är Super Horn som har förmågan att tillintetgöra det där förrädiska blå skalet. Detta ökar i sin tur spelbarheten och gör att man äntligen får bukt med vissa delar av den ökända gummibandseffekten eller Mario Kart-fenomenet, som vissa väljer att kalla det. Och även om spelet i övrigt håller sig till sina rötter så vittnar detta om att Mario Kart 8 är lite mer tävlingsinriktat än föregående titlar i serien. Men det är å andra sidan inte bara de ovan nämnda faktorerna som vittnar om detta utan även den avsevärt mycket känsligare kontrollen och det faktum att Mario Kart 8 återanvänder populära funktioner som Global Leaderboards som fungerat så bra i de senaste spelen. För de som inte vet vad Global Leaderboards är kan det vara värt att veta att man via Global Leaderboards kan ladda ner andra spelares spökdata, samt ladda upp sin egen, för att på så vis tävla mot varandra.

Även om Mario Kart 8 är mer tävlingsinriktat än föregående titlar och att dess Global Leaderboards-funktioner erbjuder superb spökracing har övriga multiplayerdelar vissa brister. Den största bristen ligger framförallt i onlineracingen, som förvisso fungerar bra när den väl fungerar, men som sällan startar de lopp man vill delta i. Det som ligger till grund för detta är, precis som i tidigare spel, avsaknaden av kommunikationsmedel, om man bortser från möjligheten att kommunicera via röstchatt när man spelar online med sina vänner. För i alla andra lägen är det i stort sett omöjligt att kommunicera med andra spelare. I helhet erbjuder dock onlinedelen lite mer att välja på, framförallt när det kommer till valmöjligheter kring skapandet av egna onlinerace, men också när det kommer till hur man söker reda på turneringar och dylikt. Onlinedelen är, kort sagt, i viss mån bättre än i föregående spel, men saknar fortfarande den finess som många andra spel i dagsläget redan besitter.

Sedan är såklart multiplayer via split screen-läget hemma i soffan fortfarande oslagbart, men tyvärr saknas det även något där. Balloon Battle är exempelvis inte Balloon Battle längre. Det spelläget har nämligen blivit rejält modifierat och fungerar numera ungefär som en slags kombination av vanliga lopp och det Balloon Battle ursprungligen var, vilket inte alls är lika kul. Hade det dessutom inte varit för denna enda skillnad skulle man kanske kunna förlåta det faktum att Wii U-paden tyvärr inte går att använda som en separat skärm i split screenläget. Den går i själva verket bara att använda som en ren spegling av TV-skärmen. Därför visas alla spelare på en och samma skärm vilket vid närmare eftertanke är lite konstigt då Nintendo tidigare varit väldigt högljudda om just denna möjlighet hos Wii U.

Det som väger upp dessa två enda nackdelar är de tonvis med upplåsbara bildelar, karaktärer, svårighetsgrader och banor som finns att tillgå i singleplayer- och split screen-lägena. Det finns helt enkelt extremt mycket att göra i Mario Kart 8 när det kommer till det som inte rör onlinespelande. Att samla alla mynt som krävs för att låsa upp varenda liten bildel eller klara av alla svårighetsgrader är därför något som kräver en hel del tid. Att detta sedan går att göra tillsammans i split screen gör inte heller saken sämre, speciellt inte om man spelar med sina bästa vänner. Skulle man sedan bli färdig med allt som finns att göra finns det alltid möjlighet att utmana sina vänner online, både via turneringar med aktiverad röstchatt och via det välfungerande leaderboardssystemet och sina vänners bästa spökdata.

Allt som allt är Mario Kart 8 ett nytt, fräscht, roligt och helt underbart spel med väldigt få nackdelar. Onlinespelandet med främmande människor är egentligen det enda som står för de största problemen. Tackvare en näst intill perfekt kontroll, jazzig musik, mängder av upplåsbara prylar, underbar grafik och mängder med utmaningar blir Mario Kart 8 en av de bästa Mario Kart-upplevelserna hittills.

Det Bra

  • Väldigt vackert
  • Underbar kontroll
  • Superbt multiplayer hemma i soffan
  • Många timmars kul

Det Dåliga

  • Dålig kommunikation online
  • Vart är riktiga Balloon Battle?
9

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN