Mario & Luigi: Paper Jam Bros

Mario & Luigi: Paper Jam Bros

Den alltid så charmigt klumpiga Luigi lyckas med konststycket att frambringa en parallell värld till Svampriket där alla är papperstunna – även Bowser.

Stackars Luigi. Han kämpar på men ändå blir det fel ibland. I Mario & Luigi: Paper Jam Bros lyckas han knuffa till en bokhylla. En röd bok faller ner på golvet och när den öppnar sig väller en massa figurer ut. Det visar sig vara platta versioner av alla invånare i Svampriket. De har levt i en parallell värld och släpps nu fria i Luigis tredimensionella värld. Helt plötsligt finns två av alla. Två Mario, två prinsessor Peach och så vidare. Fast, konstigt nog, ingen papperskopia av Luigi.

Givetvis finns även två kopior av Bowser. Om de nu kan hålla sams, vilket inte visar sig så lätt då båda kopiorna komiskt nog vill vara den riktiga Bowser, blir de dubbelt så farliga. De har dessutom en hel armé av hjälpredor som alla finns såväl i en 3D- som i en platt version.

Nu är inget spel med Mario komplett utan en handling där Bowser kidnappar prinsessan Peach. Nu lyckas de båda Bowser-versionerna samarbeta och kidnappar båda prinsessorna. Där börjar den obligatoriska jakten på Bowser och striderna mot hans undersåtar. Fast det är inte bara prinsessorna Peach som behöver fritas. Det finns även ett helt gäng pappers-Toad som är livrädda för den nya, tredimensionella världen. Vissa har blivit tillfångatagna av Bowsers hejdukar, andra gömmer sig för att de är rädda för precis allt.

Jakten på alla pappers-Toad är ofta små minispel som kan vara ganska kul. Det kan vara att man ska fånga och besegra fiender som tagit Toad eller leta rätt på Toad som gömt sig eller som springer runt som rädda höns. I ett minispel ska man smasha stenblock formade som Tetrisblock och samtidigt undvika att Toad krossas av blocken. Dessa uppdrag, eller minispel går ibland på tid, men för det mesta inte. De är ofta korta, men vissa uppdrag kan ta upp mot 20 minuter att klara av. Med tanke på att det inte går att spara spelet under ett pågående uppdrag så är denna del inte alltid perfekt anpassad till ett bärbart format.

Det är alltid tre i följet. Förutom Mario och Luigi hänger även en papperskopia av Mario med. Att de är tre har såväl sina för- som nackdelar. Det är lite klumpigt att springa runt med tre figurer och trycka på tre knappar i rad för att hoppa med dem en och en. Man styr nämligen samtliga tre på en gång, men man hoppar eller utför kommandon med en figur åt gången.

Den största behållningen med Mario & Luigi: Paper Jam Bros är striderna. De är turordningsbaserade med rollspelselement. Det finns en hel uppsjö häftiga attacker som man bara kan tänka sig hitta i ett Mariospel. Standardattackerna är att hoppa på fienden eller att bånga till dem med en stor slägga. Därtill finns ett gäng specialattacker. Vissa attacker passar vissa fiender medan andra kräver någon annan attack.

Man strider alltid med sina tre figurer och dessa tre och fiendens karaktärer turas om att attackera. När man blir attackerad gäller det att hoppa, ducka och försvara sig. Det kan vara krångligt att se vem i följet som kommer att attackeras vilket lett till många onödiga dödsfall för min del. Gillar man inte det kan man slå på ett lättare läge. Då visas vem som blir attackerad och då gäller det bara att hålla reda på hur man ska försvara sig.

Det finns två grundtyper av specialattacker – Bros attack och Trio attack. Under en Bros attack använder man de båda bröderna medan alla tre används i Trio-attacken. Attackerna är riktigt fantasifulla och hela tiden gäller det att ha rätt timing för att göra så stor skada som möjligt och för att undvika att attacken avbryts i förtid. Varje karaktär har sin egen uppsättning specialattacker och man får fler och fler allt eftersom man spelar. Vissa är riktigt svåra att utföra men det gör givetvis att man känner sig extra nöjd när man sätter en attack helt perfekt och åsamkar fienden en massa skada. Eftersom det är svårt att få till rätt tajming är det skönt att veta att man när som helst kan öva valfri attack. På så sätt behöver man inte använda dem i strid förrän man verkligen känner att man behärskar dem. Exempel på attacker är att flyga med en raket, spela fotboll eller squash och att kasta eldklot på fienden.

Det är speciellt att använda pappersfigurer under striderna. Det gäller både ens egna pappers-Toad som fienden. Toad kan dela upp sig själv i flera kopior som var och en attackerar fienden. Då gäller det att ha rätt tajming exempelvis när man ska stampa på en fiende med flera kopior av pappers-Toad i rad. Fel tajming och attacken avbryts.

I ett annat stridsmoment kallat Papercraft Mario kör man runt med något som kan liknas vid den trojanska hästen fast utan stridande gömda inuti hästen. Man styr en gigantisk papperskopia av Mario mot lika stora pappersfiender. Dessa strider är inte turordningsbaserade utan här gäller det att slå till fienden så att den välter och därefter hoppa på denne. Ett kul moment är att man måste ladda upp attacken, men det sker inte på något konventionellt sätt utan genom ett rytmspel. Verkligen udda!

Mario & Luigi: Paper Jam Bros har stöd för amiibo. Tyvärr har jag inte kunnat testa denna funktion. Därför ingår den inte i spelets slutomdöme.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros är ett typiskt Mariospel men ändå ett udda sådant. Man känner igen sig i så mycket men ändå är en hel del nytt. Att den platta pappersvärlden möter det tredimensionella Svampriket tillför en hel del nya spelelement som gör Mario & Luigi: Paper Jam Bros till ett nytt, fräscht spel trots att det går lite väl mycket i gamla fotspår. Attackerna är kul och nya tillförs hela tiden vilket är bra. Storyn liknar dock alltför mycket andra Mariospel vilket är synd och gör att man inte blir engagerad.

• Härliga specialattacker
  • Utmanande strider
  • Minispel och Papercraft Mario ger kontrast åt turordningsbaserade strider