Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. Dessutom får Bowsers följe chansen att bli hjältar.

Bowser är alltid elakingen som kidnappar prinsessan Peach och det är alltid Mario som rycker ut för att rädda henne. Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions är lite annorlunda. Bowser vill inte ens kidnappa prinsessan. Varför? Jo, någon har stulit hennes röst och ersatt den med enbart fula ord. Ord som dessutom exploderar när de väl lämnat Peach mun.

Än en gång beger sig Mario ut på ett räddningsuppdrag. Denna gång till Beanbean Kingdom för att rädda Peach röst. Mario är dock inte ensam. Luigi följer med, om än långt ifrån frivilligt. Du spelar sedan med Mario och Luigi samtidigt. Dessa båda figurer kompletterar varandra på olika sätt. Du måste utnyttja de båda brödernas individuella styrkor för att lösa problem och besegra besynnerliga fiender.

Vad hände då med Bowser? Jo, han följer med på äventyret. Som vän eller fiende? Det är frågan. Det är här den andra delen av spelets krångliga titel kommer in. Man få nämligen följa Bowsers undersåtar och se deras del av äventyret som kallas Minion Quest: The Search for Bowser. Här har kapten Goomba blivit hjälte och färdas tillsammans med ShyGuy, Boo och andra som normalt är elakingar. Bowser’s Minions är ett helt nytt spelläge medan Mario & Luigi: Superstar Saga däremot är en upphottad version av Game Boy Advance-spelet med samma namn.

I Mario & Luigi: Superstar Saga är det samarbete som gäller. Inte med andra spelare utan med dig själv. Du styr Mario och Luigi med var sin knapp. Därtill kommer olika specialrörelser. Mario kan exempelvis hoppa upp på Luigis axlar. När de snurrar runt lyfter de och kan flyga korta sträckor. På samma sätt kan Luigi hoppa upp på Marios axlar. Det ger ett superhopp varvid bröderna kan ta sig upp på högre belägna platåer.

Mario & Luigi: Superstar Saga är inget plattformsspel i stil med Super Mario-spelen. Istället är det ett rollspel där striderna spelar en viktig roll. De är turordningsbaserade (turbaserade) vilket innebär att en karaktär i striden gör sitt drag i lugn och ro. Sedan är det nästa karaktärs tur och man går igenom samtliga i båda följena.

Striderna bygger till allra största del på tajming. Man väljer först vilken typ av drag man ska göra – exempelvis en attack eller att använda ett föremål. Attackerna måste utföras med precision. Genom att trycka en knapp i rätt ögonblick när Mario eller Luigi under en hoppattack landar på en fiende får man ytterligare en chans. Du kan även ducka för fientliga attacker. Exempelvis om du hoppar i rätt ögonblick (eller låt bli att hoppa) så landar du på den attackerande fienden och åsamkar skada istället för att själv bli skadad.

Allt handlar inte bara om att hoppa. Det finns givetvis andra attacker. En stor slägga är exempelvis mycket användbar på vissa fiender. Denna används inte enbart i strid utan även för att krossa stenblock i själva äventyret.

Det finns mer avancerade specialattacker kallade Bros. Moves. De inbegriper, som du kanske redan listat ut, båda bröderna. De kräver knapptryckningar i flera steg. Missar man tajmingen i ett steg blir attacken slutligen inte speciellt lyckad. Rätt tajmat är Bros. Moves dock mycket effektiva. Dessa attacker förbrukar Bros Points (BP) så de kan inte användas jämt. Se till att öva in tajmingen så att den blir perfekt. Annars slösar du bara BP i onödan.

Om striderna i Mario & Luigi: Superstar Saga är intensiva och ganska krävande är de inte så i Minion Quest. De är sega och efter ett tag ganska tråkiga. Man sätter ihop ett stridande följe och på andra sidan finns fienden. Det mesta går ut på att planera striderna och de är inte alls lika fartfyllda som i originalspelet.

Nu är det inte bara striderna som är halvbra Minion Quest utan detta spelläge känns stundtals som ett hafsverk. Det är inte det genuina hantverk som finns i originaläventyret. Det är synd för idén med att man får följa Marios antagonister som plötsligt blivit hjältar är strålande. Kanske den bästa nya idé jag sett i ett Mariospel på ett tag.

Grafiken i Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions är verkligen läcker och väl genomtänkt. Dessutom stöter man på mycket egendomliga karaktärer att interagera med. Dialogerna kan bli långa, men ofta är de ganska fyndiga vilket gör att läsandet för det mesta blir en kul upplevelse. Visst, i vissa partier blir det för mycket och för långa dialoger. Trots alla dialoger är handlingen inte speciellt djup. Dessutom kändes den seg i slutet.

Musiken är mestadels mysig, men ojämn. Vissa partier är faktiskt ganska tråkiga enligt min smak. En svaghet är att slingorna ofta är ganska korta. Det gör att de loopas lite för frekvent.

Sammanfattningsvis gillar jag Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions. Det är en välkommen remake kombinerad med ett nytt spelläge. I motsatts till många andra spel med turbaserade strider blir Mario & Luigi: Superstar Saga inte långtråkigt. I detta spel måste man nämligen vara aktiv hela tiden. Det gör att striderna inte blir tråkiga. Jag måste dock ställa frågan varför man slarvat bort en ypperlig spelidé som Minion Quest?

• Striderna kräver en hel del av spelaren
  • Idén bakom Minion Quest är lysande
  • Lysande samarbete mellan bröderna