Mario Party 10

Av i i Recensioner, 2 Mer

Mario Party 10

Mario Party har länge varit en populär spelserie som fått tio spel över fyra konsoler. Även om dagens spel visuellt är mycket annorlunda från vad man såg på Nintendo 64 så är upplägget ganska det samma. Spela med vänner, slå lite tärningar och spela minispel.

Mario Party 10 är mer uppdelat än sina föregångare. Det finns tre spellägen som alla erbjuder olika upplevelser. Party Mode är mycket likt vad Mario Party 9 erbjöd, där fyra spelare delar en farkost och åker längs en spelplan och samlar stjärnor. Nyheterna kommer i Bowser Mode och Amiibo Mode. I Bowser Mode har en spelare möjligheten att spela mot de andra med hjälp av den stora skärm-kontrollen. Bowser-spelaren kan där se mini-spel ur en annan vinkel och göra livet svårt för de andra spelarna på olika sätt. Det här läget hade varit en av mina stora förhoppningar för Mario Party och för Wii U i allmänhet. De möjligheterna som ”second screen” öppnar för spelutvecklare är minst sagt intressanta och Mario Party är en perfekt plattform för att leverera roliga, unika upplevelser. Tyvärr fann jag Bowserlägets minispel fantasilösa och mycket enkla. Ofta erbjöd inte skärmkontrollen någonting annat än en annan synvinkel. Man skulle lika gärna ha kunnat spela många av minispelen med en vanlig kontroll och det gjorde mig besviken. Amiiboläget har jag ej haft möjlighet att testa och kan därför inte uttrycka några åsikter runt. Jag tycker att idén med Amiibo är rolig, men har fortfarande inte sett någon interaktion som får mig att verkligen bli intresserad i att betala en massa pengar för en plastfigur.

Spelets huvudläge, Party Mode, har alltid varit huvudanledningen att spela Mario Party. Sen Mario Party 9 har utvecklarstudion bytts från Hudson till NDCube, en underutvecklare till Nintendo. Även om NDCube har lyckats i att göra spelserien snyggare så har spelet i stort blivit sämre i min mening. Party Mode spelas med en gemensam spelpjäs som spelarna turas om att flytta. Det här förtar den individuella känslan som spelet tidigare hade och ger spelarna en konstig blandning av tävlingsvilja och ”vi sitter i samma båt”-mentalitet. Eftersom de andra spelarna flyttar din spelpjäs känner man ofta att man själv inte har kontroll över vad som händer i spelet, vilket kan vara väldigt demoraliserande. Minispelen förekommer då och då, men inte alls med samma frekvens som tidigare spel. Det här är synd eftersom minispelen enligt många är sylten i kakan. Den redan tunna strategiska aspekten i spelet som fanns i det interaktiva spelbrädet är nu helt bortblåst och spelserien känns mer som en blandning mellan tur och färgglada explosioner. Något som kan tilltala de allra yngsta, men som får alla spelare över en meters höjd att snabbt tröttna på spelets huvudläge. Ett bra tillägg som NDCube har gjort till serien är att introducera bossar på banorna. Dessa mini-spels strider är både roliga och lite mer innehållsrika än resten av spelet.

Minispelen i Mario Party 10 är spelets största dragkraft. Även om många spel fortfarande bara består av knapptryckande, slump eller frenetiskt viftande så finns det en del minispel som är riktigt roliga och även om de inte erbjuder ett vidare djup så kan de ändå vara roliga att spela ett par gånger. Mitt favoritminispel hittills är Paintball, en väldigt liten arena-shooter som påminner lite om klassiska bomberman från SNES.

Det är svårt att veta vem som är målgruppen för Mario Party 10. Kanske den som inte har något av de tidigare Mario Party spelen, eller den som verkligen vill få en chans att använda sina Amiibos. Som något av en Mario Party veteran kan jag dock säga att Mario Party 10 inte är för mig. Spelet erbjuder inte nog med nyheter, utmaning eller variation.

Det Bra

  • Snyggt
  • Bossarna
  • Minispelen

Det Dåliga

  • Slumpmässigt
  • Enformigt
  • Få roliga nyheter
5

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV