Marvel Ultimate Alliance Bundle

Marvel Ultimate Alliance Bundle

Missade du de båda Marvel Ultimate Alliance-spelet när de släpptes till förra generationens konsoler? Nu är spelen tillbaka och kan köpas i ett paket.

Ultimate Alliance släpptes redan 2006 till i princip varenda konsol som var tillgänglig vid det tillfället. Det möttes av positiv kritik överlag och spel om superhjältar brukar sällan slå fel hos konsumenterna. Därför var det ingen överraskning att det släpptes en uppföljare 2009 som också kammade hem fin kritik. Något som däremot var oväntat var att det utannonserades remasters på dessa spel tidigare i år. Eftersom jag missade dem när det begav sig så tänkte jag ta igen det nu för vem vill inte vara med i ett superhjälteslagsmål, eller hur?

På pappret så ser Ultimate Alliance ut att uppfylla allt som man begära av ett spel med superhjältar och superskurkar i. Spela med din favoritkaraktär från Marvel tillsammans med tre vänner i soffan eller online, nita ondingar på löpande band samtidigt som karaktärerna slänger ur sig finurliga one-liners. Nu får man ha i åtanke att det första spelet är hela tio år gammalt och hela Marveluniversumet såg lite annorlunda ut om man jämför med dagens mörkare tappning, speciellt när det gäller filmerna. Dessa spel är baserade på serieförlagan och är därför mer lättsamma och simplare. Tanken är att du tillsammans med några vänner ska få möjlighet att skapa ert egna dreamteam med superhjältar. På denna punkt levererar spelet väldigt väl. Det finns gott om karaktärer att välja mellan och fler låses upp under spelets gång. Spelar du själv så väljer du ditt team och kan sedan hoppa fritt mellan hjältarna under spelets gång.

Dock dröjer det inte länge förrän en hel del irritationsmoment dyker upp. Första banan går ut på att stoppa en attack mot högkvarteret S.H.I.E.L.D. Trånga korridorer och gråa färger är vad som levereras och det ser inte speciellt bra ut. Grafiken är helt klart godkänd och fungerar bra då man spelar spelet i top-downperspektiv. Då är detaljer mindre viktigt och översikten har prioritet. Utvecklarna ska dock ha en eloge för att gett sig in på att försöka modernisera utseendet på ett spel som inte såg speciellt bra ut redan för 10 år sedan.

Något som däremot är oförlåtligt är den otroligt dåliga bilduppdateringen. Jag var nära att stänga av många gånger just för att det hackade så mycket att jag blev lite åksjuk. Jag vet inte om det beror på att spelet är dåligt optimerat eller om det är för att dina datorstyrda kompanjoner alltid springer dit du springer vilket skapar väldigt hackiga situationer. Detta blandat med de otroligt tråkiga och upprepande miljöerna gjorde att jag flera gånger övervägde att stänga av Ultimate Alliance. En annan sak som också störde var den sena reaktionen på knapptryck, vilket också kan bero på bilduppdatering i och för sig. Det är svårt att få något flyt i striderna när man hela tiden missar kombinationer just för att mina knapptryck inte registreras ordentligt. Sen tycker jag inte att själva striderna var speciellt underhållande i vilket fall som helst.

Efter ett sådant förstaspel så mådde jag faktiskt lite dåligt över att behöva starta uppföljaren. Jag förberedde mig på det värsta medan titelskärmen med Marvel Ultimate Alliance 2-loggan uppenbarade sig men redan här märkte jag en förbättring i både gränssnitt och design. Hela inramningen kändes stilren och gav mig nytt hopp. Superhjältarna såg riktigt bra ut och dialogerna funkade mycket bättre än i första spelet.

En annan positiv sak är att redan på första banan får man spela utomhus och strida i en gammal stad. Otroligt upplyftande efter att ha varit fast i trånga korridorer alldeles för länge. Grafiken är fortfarande sparsmakad men skarp och färgglad. Det flyter också på otroligt mycket bättre än sin föregångare. Att hålla igång en kombo i en strid funkar jättebra och striderna känns överlag mycket roligare. En anledning till det är att man numera kan ladda upp en mätare för att sedan använda den till att göra en superkombination tillsammans med en av dina kompanjoner på slagfältet. Tiden saktas ner en aning och hela sekvensen ser väldigt häftig ut. Vilken sorts kombination det blir beror på vilka hjältar som man använder sig av. Oftast så använder de sig av sina personliga färdigheter vilket gör att hela Ultimate Alliance 2 känns mer välgjort och genomtänkt till skillnad från det första. Ett bevis på det är de olika val man kan göra när man pratar med någon i spelet. Många gånger får man upp ett svarsträd där man får chansen att välja sitt svar beroende på situationen. Tänk er valen i Mass Effect-serien, dock utan samma dramatiska vändningar.

Även här får man chansen att uppgradera sina karaktärer och precis som i första spelet så känns det krångligt och lite för överambitiöst. Det är många prickar och menyer att hålla reda på och hela grejen känns lite onödig. Du har dock möjlighet att låta spelet sätta ut de flesta poäng till dig och det hjälper en aning. Dock gillar jag hur själva karaktärsväljaren är designad och superhjältarna ser som sagt riktigt snygga ut. Även om de flesta är rätt lika rent gameplaymässigt så tycker jag om att byta och blanda mitt dreamteam inför varje uppdrag.

Jag har inte haft möjlighet att spela co-op under denna recension men jag får känslan av att det skulle dra upp spelen en extra siffra på betygsskalan. Att sitta fyra vänner i samma soffa och spela Ultimate Alliance 2 är en funktion som jag tror är guld värd. Jag tror att man kan ha riktigt roligt tillsammans med det och har man chansen under en kväll så är det värt att prova. Man kan som sagt spela upp till fyra vänner över nätet också och det räddar förmodligen vilken tråkig helg som helst. Den som tycker om att låsa upp extramaterial kommer ha gott om saker att göra i båda spelen. Man kan lära sig det mesta om sin favoritkaraktär bara genom att spela spelet och leta lite extra på banorna.

I väntan på ett oannonserat tredje spel så finns det åtminstone ett spel här som är värt att spela igenom. Spelen går att köpa separat och mitt tips är att strunta helt i första spelet och gå direkt på det andra. Jag tycker inte att det är värt att lägga extra pengar på denna bundle när man kan få det bästa av dem billigare. För er som bara har provat det första och inte blivit speciellt imponerade så tycker jag att ni borde ge uppföljaren en chans. Det är mer varierande, har tajtare gameplay och det tar fram personligheter i karaktärerna på ett väldigt bra sätt. Helt klart värt en genomspelning.

• Marvel Ultimate Alliance 2 är riktigt underhållande
  • Massor av karaktärer
  • Co-op upp till 4 spelare