Marvel: Ultimate Alliance

Av i i Recensioner, 2 Mer

Marvel: Ultimate Alliance

Att släppa ut mer än 140 av Marvels superhjältar i ett och samma spel borde vara hett värre – eller? Läs vidare så får du svaret.

Spider-Man och Wolverine känner de flesta till, men Marvels värld bjuder på många fler superhjältar än så. 20 av dom är spelbara direkt från början. Eftersom du sätter samman en grupp om fyra superhjältar åt gången så är möjligheterna stora.

Om du har spelat Baldurs Gate: Dark Alliance så vet du ungefär hur spelet ser ut, fast här spelar du med en grupp om fyra personer. Du ser spelplanen snett uppifrån. Tyvärr ställer kameran till små spratt ibland, men det är inte så konstigt. Med fyra spelare och ett gäng fiender så blir det givetvis svårt att rikta in kameran. Att det finns ett så stort antal figurer på skärmen samtidigt innebär givetvis att det kan bli grötigt och att det stundtals kan vara svårt att urskilja spelarna. Dina superhjältar är dock märkta med en färgad ring och du kan snabbt, med ett knapptryck, skifta mellan superhjältarna.

Helst ska du spela tillsammans med en eller flera kompisar. Då kan ni använda varsin superhjälte vilket underlättar i hög grad. Att samarbeta med en kompis är betydligt enklare än med, i det närmaste, hjärndöda datorstyrda hjältar. Att byta mellan superhjältarna är ibland en nödvändighet, eftersom varje hjälte har sin egen specialegenskap.

Är det då bra med 140 karaktärer? Både ja och nej. Det ger givetvis ett ombyte som sällan skådats i ett spel. Dessutom lär man känna fler karaktärer. Det finns dock en baksida. Det känns som om utvecklarna lagt ner all kraft på de mest kända karaktärerna på bekostnad av de, för de flesta, okända. Det är tråkigt eftersom spelets kvalitet blir ojämnt och att risken därmed finns att man hoppar över de lite sämre karaktärerna.

I grund och botten är Ultimate Alliance inget avancerat spel. Det du gör är att hugga ner den ena motståndaren efter den andra utan att använda hjärnan nämnvärt. Visst, det finns ett rollspelsmoment där dina superhjältar får olika, ökade egenskaper, men det blir aldrig något djupt allvar i spelet. Lättsamt alltså. Tyvärr är grafiken grötig. Jag tror att det beror på Xboxens låga upplösning i kombination med för många personer på skärmen samtidigt. Betyget till Xbox-versionen blir godkänt, men jag misstänker att Xbox 360-versionen kan få ett högre betyg tack vare bättre grafik.

Det Bra

  • Många karaktärer
  • Man behöver inte använda hjärnan, vilket kan vara avslappnande

Det Dåliga

  • Grötigt
  • Många av karaktärerna är sämre gjorda än de större superhjältarna
  • De datoriserade hjältarnas AI är inget vidare
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi