Marvel vs. Capcom Infinite

Marvel vs. Capcom Infinite

The fusion of two worlds returns once more. Marvel eller Capcom? Hulken eller Dante? Vem är de ultimata fightern.

Utvecklat och publicerat av Capcom, Marvel vs. Capcom Infinite är ytterligare ett välkommet tillskott i franchisen som låter dig spela som valfri karaktär i båda universumen, eller varför inte samarbeta för att slåss mot nya och intresseväckande hot mot båda världarna. Med en modern filmisk känsla, tack vare Unreal Engine 4, strävar Marvel vs. Capcom Infinite efter att återigen kombinera två världar i ännu ett episkt äventyr.

I karaktärslistan finner du nya såväl som återvändande karaktärer som tillsammans fyller en mer kompakt lista jämfört med tidigare spel. Alla karaktärer spelas på unika och intresseväckande sätt. Vana spelare kommer att känna igen spelstilen för många av de återvändande karaktärerna som är väldigt lika versionerna från Marvel vs. Capcom 3 bortsett från några enstaka ändringar här och där, exempelvis vissa karaktärer som nu behöver ladda om sina vapen manuellt. Personligen är jag något besviken på Capcoms val av återvändande karaktärer, och bristen på karaktärer från X-men är för mig överväldigande. Ett Marvel vs. Capcom-spel utan vare sig Wolverine, Storm eller Cyclops lämnar en eftersmak av att någonting fattas då dessa är karaktärer som är omtyckta av fansen. Samtidigt är de nya karaktärerna väldesignade och har valts utefter vad spelarna helst skulle vilja se, och det är väl värt investeringen att köpa till ytterligare spelinnehåll för att få tillgång till karaktärer som Venom, en stor fan-favorit, och Black Panther, en ny och frisk fläkt i serien.

Den största förändringen har skett i själva striderna, med Marvel vs Capcom Infinite återgår spelstilen till 2v2 istället för 3v3 och assistfunktionen är nu helt borta, vilket är en glädjande nyhet om man vill slippa fastna i ett hörn av spelare som spammar Dr Doom med Sentinel-assist. Istället har vi fått någonting som stämmer bättre överens med historien bakom Marvel; Infinity-stenar, vilket ligger till grund för hela spelet. Dessa stenar fungerar som en helt ny mekanik i striderna, där du samtidigt som du väljer vilken karaktär du vill spela som också får välja vilken sten du vill använda där varje sten ger olika effekter, vilket resulterar i ett mer strategiskt spelande än i tidigare spel. Detta öppnar upp ett stort antal nya möjliga combos för mer erfarna såväl som nya spelare att åtnjuta. Exempelvis kan du binda fast motståndare och orsaka en yrseleffekt när de rör på sig, eller öka den egna karaktärens hastighet.

En för mig negativ aspekt utav den nya stridsmekaniken är att samtidigt som alla karaktärer är unika, så är de rörelser som behövs för att de ska utföra olika angrepp inte längre det. Många karaktärer som tidigare var mer komplexa är nu mer strömlinjeformade för att göra spelupplevelsen mer användarvänlig. Tillgänglighet till fler spelare är i sig inte negativt, men det kan orsaka frustration hos återvändande spelare. Några av de mest komplexa och eleganta stridskombinationerna har fått lämna plats för en kombination av enkla och snabba knapptryckningar. Detta påminner om nybörjarläget i Marvel vs Capcom 3 som förenklade spelet tills spelaren blivit mer erfaren, men nu är det alltså så hela spelet fungerar istället. Personligen hade jag föredragit en fortsatt anpassningsbar inställning av spelets svårighetsgrad.

Berättelsen i Marvel vs. Capcom Infinite börjar en tid efter sammanslagningen av de två världarna, ledd av en tyrann sammanfogad av skurkarna Ultron och Sigma från respektive universum. Jag tycker att det är ett intressant sätt att använda sig av berättelsen och det har gett utvecklarna frihet att kombinera flera otroliga idéer vilket skapar verkligen intressanta platser för strid. Med detta sagt så är dock de grafiska förändringarna en stor besvikelse. Det är en visuell plåga att se på skärmen över en längre period, värst är karaktärernas ansikten och dialoger, som de försökt få mer mänskliga. I mina ögon ser det riktigt hemskt ut, men samtidigt är det inte tillräckligt hemskt för att avskräcka mig från spelet och det finns potential även i grafiken, men det skulle behöva finslipas ganska ordentligt i min mening.

Berättelsen i sig är inte direkt engagerande och helt ärligt så blir det rätt tråkigt när de kastar in samma vanliga fiender kontinuerligt under spelets gång med brist på utmaningar. Samtidigt så är dynamiken mellan de olika karaktärsgrupperna hysteriskt rolig och det finns en bra mängd självdistans och komik inbakat i spelet. De komiska karaktärerna stjäl verkligen rampljuset och det ger verkligen mersmak. Jag tycker också att utvecklarna har gjort ett bra jobb med att smyga in så pass många gästkaraktärer. Även om de inte finns tillgängliga att spela som är det glädjande att se att de inte blivit helt utelämnade.

För att sammanfatta så känner jag mig generellt besviken över Marvel vs. Capcom Infinite. Bristen på djup hos karaktärer och vissa återvändande karaktärer som antingen inte tillför någonting till berättelsen eller helt inte passar in längre gör att spelet känns som en fördummad version av Marvel vs. Capcom 3. Samtidigt känner jag att den komiska självdistansen som finns i spelet bidrar med något positivt som inte riktigt finns inom den här spelgenren sedan tidigare, hur vissa karaktärer skämtar med varandra fick mig att skratta högt vid flera tillfällen. Jag hoppas på, och förväntar mig, att de släpper mer extramaterial till spelet i framtiden då berättelsens slut just nu känns lite ur balans mellan de två världarna Marvel och Capcom.

• Användarvänligt
  • Lättare att lära sig jämfört med tidigare spel
  • Nya karaktärer