Marvel’s Guardians of the Galaxy: The Telltale Series

Marvel’s Guardians of the Galaxy: The Telltale Series Episode One – Tangled Up in Blue

En ilsken tvättbjörn och ett träd med ytterst begränsat ordförråd. Dessa två udda karaktärer ingår i gänget som är galaxens skyddsvakter.

Jag har hyfsat många filmer med superhjältar från Marvel, varav flera i 3D. Thor, Avengers, Ant-Man, Captain America och Spider-Man är några av superhjältarna i min bokhylla. Min favorit är dock Guardians of the Galaxy. Hjältarna i den filmen är ett brokigt gäng med olika bakgrund, men med ett gemensamt mål – bekämpa brottsligheten i galaxen. Tvåan går nu för fullt på biografer runt om i vårt avlånga rike.

Marvel’s Guardians of the Galaxy: The Telltale Series bygger inte på någon av filmerna. Utseendemässigt är emellertid karaktärerna ganska lika de i filmerna. Spelet bygger helt på en egen story. Det ska emellertid finnas en del påskägg och referenser till serietidningarna som kan glädja fansen. Själv har jag inte läst någon tidning så på den fronten är jag helt ställd.

Har du spelat något av Telletales andra spel? Då kommer du att känna igen dig i spelets upplägg. För det första är Marvel’s Guardians of the Galaxy episodbaserat. Den här recensionen baseras på den första episoden – Tangled Up in Blue. Övriga episoder (2-5) släpps senare under året.

Själva spelmekaniken är också väldigt likt tidigare spel. Att kalla Marvel’s Guardians of the Galaxy ett spel är inte helt självskrivet. Man kan även se Marvel’s Guardians of the Galaxy, liksom andra Telltalespel, som en interaktiv berättelse. Spelets stora styrka ligger alltså inte i själva spelmekaniken utan i storyn. Utan en bra berättelse skulle Telltales spel falla ganska platt. Med det menar jag att det inte skulle vara speciellt upplyftande att spela igenom ett Telltalespel med dålig handling. Sedan förstärks givetvis upplevelsen av att man interagerar med den som ett spel.

Handlingen i Marvel’s Guardians of the Galaxy är bra, men jag hade förväntat mig mer. Det allra bästa med spelet, precis som filmen, är atmosfären mellan de fem karaktärerna. De kompletterar varandra bra, men framför allt är det dialogen som sticker ut. Det är vassa, men hjärtliga, repliker mellan karaktärerna. Röstskådespeleriet fungerar för det mesta bra, men det finns undantag.

Charmigast är Groot, det levande trädet. Det enda han kan säga är ”I am Groot”. Men, tydligen finns några undertoner i den meningen för den klipske, tekniske och pengasugne tvättbjörnen Rocket förstår vad Groot säger. De övriga i gänget är den store Drax, den enda kvinnan Gamora och gängets enda människa, ledaren Peter Quill, alias Star-Lord. Deras antagonist heter Thanos och i sann hjältemanér ger sig de fem väktarna i kast med Thanos. Gamora är för övrigt Thanos dotter och frågan är hur hon kommer att ställas sig i jakten på hennes far?

Gameplayet är ganska enkelt. Den mest centrala komponenten är dialogerna där man får olika svarsalternativ. Ska du vara kaxig eller mer försiktig? Du väljer och vissa val kommer den man har dialog med att komma ihåg. Ska du exempelvis hålla med en gängmedlem eller en annan? Det är också intressant att vissa dialogalternativ är helt emot Star-Lords karaktär.

Ibland får man lite större frihet att gå runt. Det är inte värdens bästa promenad, men man får röra på påkarna och leta efter användbara saker. Fast lite mjukare och inte så styltig gång hade väl Telltales kunnat bjuda på. Spelet blir aldrig svårt. Det gäller bara att titta sig runt så kommer man att lösa problemen.

Fighterna och en del andra moment utförs genom att man trycker på vissa knappar (eller tangenter) eller gör en svepande rörelse med styrspaken (eller musen). Exempelvis duckar man eller kastar sig åt sidan på det här sättet. Det fungerar och ger spelet lite mer än bara en berättelse. Att skjuta är däremot riktigt tråkigt gjort. Man bara skjuter utan att sikta. Hur kul är det?

Marvel’s Guardians of the Galaxy: The Telltale Series är för lik Telltales andra spel. Bortsett från storyn är det i det närmaste likadant som övriga spel. Det är spelets största svaghet. Styrkan är de rappa dialogerna och handlingen. Jag ser fram emot övriga delar i serien och hoppas spelet utvecklas på ett positivt sätt. Allt som allt är Marvel’s Guardians of the Galaxy ett ganska bra spel, men jag hade förväntat mig mer.

• Storyn
  • Blandningen av karaktärer
  • Dialogerna