Master of Orion

Av i i Recensioner, 4 Mer

Master of Orion

Stellaris, Galactic Civilzations III och Civilization VI. Master of Orion har och får mycket konkurrens. Hur står det sig mot rivalerna?

Master of Orion är en väletablerad spelserie strategispel i science fiction-setting. Urmodern i serien släpptes 1993 och fick två uppföljare innan denna reboot äntrade scenen. Precis som sina genresystrar Civilization och Galactic Empires är Master of Orion ett turordningsbaserat spel som sätter utforskande, forskning och krigföring i fokus. När ett spel börjar styr man en enkel civilisation som nyss lärt sig att resa i rymden, men med tiden forskar man fram avancerade rymdmotorer som slungar ut ens upptäckare långt ut i världsrymden. Samtidigt bäddar enorma industrikomplex på hemplaneterna för en storslagen expansion. Det dröjer emellertid inte länge förrän man stöter på andra varelser som också är i färd att kolonisera rymden. Somliga är fredliga, andra avvaktande men många kommer förr eller senare försöka krossa dig.

Det här upplägget känns, som sagt, igen från många andra strategispel och i brädspelssfären är det ett mycket populärt tema. Nyligen har Paradox Interactive släppt sitt mastodontspel Stellaris och Galactic Civilzations III ligger inte särskilt långt bak i tiden. I oktober släpps dessutom Civilization VI, så utan tvekan verkar Master of Orion vara en del i en våg av nya spel i den här genren. Master of Orion hade kunnat vara en stark konkurrent till dessa spel, för det har många briljanta styrkor, men dessvärre gör spelets tillkortakommanden att det förmodligen inte kommer att stå ut bland sina konkurrenter.

Det som drar ned Master of Orion är dess brist på djup. Spelet känns simpelt och befriat från svåra val inom ekonomispecialiering, handel och forskning som man ofta stöter på i andra spel. Dessa faktorer finns med, men de är nedbantade och jag upplever inte att de tränger in i spelarens strategi på samma sätt som i andra spel. Istället upptäcker jag att stor del av min speltid bara går ut på att trycka på nästa-knappen i väntan på att nästa byggnad ska bli färdig. Då och då dyker pirater upp, men även på de svårare svårighetsgraderna är de helt tandlösa och kan på sin höjd skjuta sönder ett utforskarskepp eller ett koloniskepp utan eskort. Krig mot andra civilisationer handlar till stor del om vem som köpt flest och bäst skepp.

Det som ändå gör Master of Orion värt att spela, trots sin avsaknad av djup, är spelets underbara grafik och design. Det som står ut som särskilt tilltalande är hur de olika utomjordiska civilisationerna har gestaltats. De är mästerligt modellerade och har förhållandevis mycket inspelade fraser som de hälsar spelaren med. Den civilisation spelaren väljer påverkar dessutom hur användargränssnittet ser ut. Skeppsritningarna skiljer sig åt mellan de olika civilisationerna, men även arbetare, forskare och bönder ändrar utseende beroende på vilken ras man spelar.

Master of Orion har en oerhörd potential att vara ett underbart strategispel, men det känns allt för nedbantat. Nästan till den grad att det skulle gå att spela på en surfplatta. Därför tar det tyvärr inte särskilt lång tid innan man som spelare zonar ut, tröttnar och startar något mer matigt och utmanande att sätta tänderna i.

Det Bra

  • Otroligt snyggt

Det Dåliga

  • Mycket yta men lite finess
7

Skriven av: Ola Lundin