Masters of Anima

Av i i Recensioner, 6 Mer

Masters of Anima

Ditt giftermål hänger på att du lär dig behärska energin i anima och blir en shaper med magiska egenskaper. Klarar du det?

Längtar du efter ett nytt Pikmin-spel? Masters of Anima har vissa likheter med detta spel från Nintendo. En stor skillnad mot Pikmin är att Masters of Anima släpps till flera konsoler (Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch och PC). Den största likheten är att man styr grupper av individer med olika egenskaper.

Otto kan inte gifta dig med ditt livs kärlek Ana eftersom hon är en mästare bland shapers. Hon kan nämligen bara gifta sig med en shaper. Vad gör Otto då? Jo, utmanar sig själv att bli en shaper. När Otto väl lärt sig behärska anima av en äldre mästare försvinner lugnet och världen attackeras av mängder av golem. Det är upptakten till en ganska larvig historia där mycket kommer i vägen för Anas och Ottos kärlek. En historia där de flesta röstskådespelare gör ett halvdåligt jobb.

En shaper är en människa som behärskar energin i anima. Det gör denne till en sorts försvarare av riket som en gång sargades hårt under Sparks vrede. Han hade mängder av golem till sin hjälp i sitt tyranni gentemot människorna. En golem är en varelse skapad av död materia, exempelvis stenblock.

Med hjälp av anima kan Otto framkalla grupper av väktare som hjälper Otto att attackera fiender eller utföra pusselliknande problem. Det finns fem typer av väktare. Alla med olika egenskaper. Till en början är väktarna enbart försvarare, men allt eftersom man spelar introduceras fler. Det gäller att hitta rätt balans mellan gupper av väktare för att kunna besegra fienden. Speciellt viktigt är det vid bossfighterna som kan bli riktigt krävande.

Under kampen har fienden två mätare. Utöver livsmätaren finns en vredesmätare. Om denna mätare tar slut innan man dödat fienden blir golem rosenrasande med attacker som du bör undvika om du inte vill börja om från senaste kontrollpunkten.

Det finns en ganska varierad mängd fiender (golem) med inte bara olika storlek utan även varierande styrkor och svagheter. En del är ganska lätta att besegra, men förvånansvärt många kan nästan liknas vid minibossar. Rätt sammansättning av den upp till 100 individer starka gruppen av väktare är då viktig. Trots det får man räkna med att förlora väktare i strider. Det är då viktigt att samla nytt anima för att kunna återkalla nya väktare. Anima finner man från dödade fiender, stupade väktare och genom an söka igenom omgivningar och förstöra lerkrukor och annat. Skulle Otto dö återuppstår han vid den senaste kontrollpunkten och som tur är finns det ganska många sådana.

Utöver striderna finns även ett pusselmoment. Otto använder väktarna till att flytta olika föremål. Det kan exempelvis vara att flytta ett stort stenblock så att den bildar en bro så att Otto och väktarna kan fortsätta. Pusslen är överlag enkla och man behöver sällan tänka speciellt länge för att komma på lösningen.

Kontrollen över de olika väktartyperna är inte lika smidig som det var att kontrollera pikminer i Pikmin-spelen. Det tog ett tag innan jag kom in i styrningen av väktarna, speciellt i de hektiska striderna, men tack vare olika utseenden på varje väktartyp fungerar det trots allt hyfsat bra. I de mest intensiva striderna önskade jag emellertid att det gick smidigare att styra väktarna.

Man ser världen ur fågelperspektiv snett uppifrån. Kameran fungerar bra och ställer sällan till problem. Däremot kan det bli lite gyttrigt med alla väktare. Grafiken är färgglad och ganska minimalistisk. Miljöerna skiftar hyfsat bra genom spelet.

Masters of Anima använder styrningen av väktargrupper på ett ganska bra och intressant sätt. Det finns inget liknande spel på Switch för tillfället. Spelet har tillräckligt varierande golem och omgivningar för att hålla intresset uppe. Intensiva fighter blandas med lugna pusselpartier på ett bra sätt. Spelet känns dock bitvis rörigt med så många väktare.

Det Bra

  • Väktarnas olika egenskaper
  • Stundom intensivt
  • Varierande golem
  • Lugna partier varvas med intensiva

Det Dåliga

  • Storyn
  • Röstskådespelarna
  • Bitvis rörigt
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nu kan du spela igenom de båda The Incredible-filmerna tack vare att de danska plastbitarna återigen fått liv av TT… https://t.co/XqmYU1qRKB
Är det inte lite bökigt att som en liten skalbagge rulla runt på en stor kula? Jo, men det är nödvändigt om man ham… https://t.co/nOCcW3eHFP
Med aktiv brusreducering och tre mikrofoner är Jabra Elite 65e ett riktigt bra val för den som behöver ett headset… https://t.co/PYc5Ao8ZJG