Medieval II: Total War

Medieval II: Total War

Pilar skär igenom luften men överöstas av ljudet av hovar som klampar mot marken. Långt bakom dom tornar en brittisk flagga. Det är Medieval II: Total War.

Gräset vajar stillsamt till vinden och trädtopparna dansar till vindens lugna dans. Tystnaden bryts plötsligen av två arméer som rusar in i varandra med svärd dragna. Ljudet av stål mot stål dundrar igenom hela fältet. Fiendens gömda pilbågsmän dyker plötsligen upp bakom en kulle och skjuter ned mot dom ovetande fotsoldaterna. Pilarna som hade träffat mitt i den stora skaran av brittiska fotsoldater visade sig vara ytterst dödliga och plötsligen bildas ett hål i den stora klungan av fotsoldater. Det svischande ljudet av pilar som skär igenom luften överöstas plötsligen av ljudet av hovar som klampar mot marken och långt bakom dom brittiska soldaterna syns plötsligen en brittisk flagga och skimret av rustningar mot solljuset. Ljudet av hovar kom närmare och närmare, plötsligen var hästarna där. Dom plöjer sig igenom fiendesoldaterna som inte har en chans. Pilbågsmännen skjuter desperat mot den stora klungan av ryttare som rider mot dom. Ryttarna åker rakt in i pilbågsmännen och kroppar flyger åt alla håll. En ensam fiendesoldat försöker fly fältet men till ingen möda, ryttarna närmar sig med en våldsam fart. Den sista soldaten faller till marken och kriget var vunnet. Fältet har färgats blodröd av blod och på marken ligger kroppar från båda parterna, dom överlevande soldaternas rustningar är dränkta i blod, deras svärd likaså. Mitt i allt sitter jag och ler, Mideval total war är tillbaka, större än någonsin!

Total War-serien är känt och hyllad för att innehålla stora och episka slag med massor av soldater till hands och Mideval II är inget undantag. Det finns sammanlagt fyra olika lägen som man kan spela; Campaign, Historical Battle, Quick Battle och Custom Battle. Campaign är det S. K. Storymode. Historical battle är en av dom mest lärorika sakerna man kan finna i spelet, det är historiska slag som har blivit återskapade, underbart kul tycker jag. Custom Battle, bestäm vilket slagfält du ska använda, bestäm din och din fiendes armé, undersök t.ex. vad som skulle hända om rommarna skulle ha slagits mot danskarna på Saharaöknen eller hur det skulle se ut om England skulle invadera Kina. Quick battle är om du inte orkar sitta och mixa med arméer och bara vill sätta igång med att kriga. Den största skillnaden mellan detta spel och alla andra Total War spel är grafiken såklart. Mideval II är mycket detaljerat, rustningarna ser inte lika ut på alla ryttare eller soldater, dom blir ofta nedblodade eller skadade, samma sak gäller med vapnen. Terrängen har ändrats oerhört mycket jämfört med föregångna Total War- spel. Vegetationen, som träd och växter har många pyttesmå detaljer som skapar en fullständig illusion som om det vore en riktig växt/träd. Soldaternas AI har också ändrats, förr kunde man se soldater som inte märkte att det fanns fiendesoldater bredvid den eller belägringsvapen som inte ville ramma porten som låg framför den. Nu känns krigen faktiskt väldigt flytande och det känns som om dom enskilda soldaterna i en grupp med liknande soldater har olika atributer. Det krävs dock en monsterdator för att känna av det bästa av Medieval II: Total War.

Story

Du är kungen över ett land i Europa, med ena handen måste du styra över dina städer, med din andra måste du leda dina trupper på stora erövringståg i andra länder och erövra nya städer. Du måste ständigt vaka över dina städer så dom inte förfaller eller blir anfallna. Det finns fyra spelbara nationer i Medieval II: Total War Storymoden, varav England, Spanien och Frankrike. De olika kampanjerna är inte så olika däremot, dom har bara olika ärkefiender och vissa atributer som slår den andres atributer. Storyn är dock inte så välutvecklad, mest för att den är så historiskt korrekt. Det är på den tiden då korstågen var i full gång. Det spelar ingen roll vilken nation du är, du kommer fortfarande ha något med korstågen att göra. Storymoden tredimensionell karta där du och dina arméer representeras av stora plastiga jättar. Det är omgångsbaserat och lite som Heroes of Might and Magic. Krigen är självklart inte i turordningsbaserat.

Musiken

Bakgrundsmusiken i Medieval II: Total War är ett av dom bästa korrigerade musikstycken jag någonsin har hört, musiken har en stor tendens att komma in i det rätta läget. Till exempel: Precis när hästarna rusar mot fienden ändras musiken till storslagna trumpetfanfarer som spelas snabbare och snabbare ju närmare hästarna kommer mot fienden som om trumpetaren visste vad som hände. Den perfekta musiken har en stor del med spelkänslan i Medieval II: Total War att göra.

Medieval II: Total War är ett väldigt tidsuppslukande spel, man kan spendera hundratals timmar med custom battles innan man tröttnar och när man har gjort det finns det alltid storyn. Medieval II är ren strategi och det kräver ofta att man töjer på hjärnan lite för att vinna, det enda dåliga är att vissa gånger har datorn ett ologiskt övertag. Medieval II tar inte lång tid att lära in om man är van vid strategispel. Det finns många nationer att spela som eller möta och är definitivt ett av dom bästa spelen detta år!

• Stora och detaljerade banor
  • Unika soldater, många soldater!
  • Väldigt strategiskt