Mega Man 11

Mega Man 11

Mega Man är åter tillbaka. Precis som på 90-talet är det pixelgrafik som gäller i denna action-plattformare.

Mega Man har varit en trogen följeslagare genom mitt 90-tal och jag som många andra har älskat det simpla men underhållande upplägget som genomsyrar serien. Robotar blir onda och det är upp till vår blå hjälte att dräpa dem en efter en med hjälp av deras egna vapen. Efter SNES-eran så tappade jag bort serien och det var inte förrän Mega Man 9 släpptes till den senare generationen som vi hittade tillbaka till varandra. Det var ett härligt återseende där pixelperfekta hopp och tajming var det viktigaste vapnet. Efter Mega Man 10 blev det tyst i några år tills den elfte delen utannonserades tidigare i år. Med mer tecknat utseende och nya bossar hoppas Capcom att vi än en gång ska välkomna Mega Man med öppna armar.

Dr Wily är tillbaka och har förslavat nya oskyldiga robotar vilket får vår robot att än en gång ta på sig sin blå dräkt och ge sig ut på jakt. För mig som inte har hängt med i serien under en tid så var det ovanligt att höra karaktärerna prata med varandra, med röstskådespelare! Lyckligtvis så lät det helt okej så ingen skada skedd. En av de roligaste sakerna med Mega Man-serien är att upptäcka de nya bossarna vilket gör att jag medvetet inte kommer att gå in speciellt mycket på deras personligheter. Det jag glatt kan meddela är att jag tycker Capcom har lyckats väldigt bra med blandningen av robotar och de är varierande. Mega Man-spelen står och faller med hur roliga bossarna är och där kan ni vara lugna.

Spelets bandesign är också något som sticker ut, inte bara för dess tecknade utseende utan för varierande passager och välanpassade moment som gör att Mega Mans nya funktioner kommer till nytta. Ett problem som ofta uppstår när man gör grafiken så här är att det ibland är svårt att se vad som går att interagera med och vad som är bakgrund. Det hände mig några gånger att jag dog onödigt just bara för att jag missade att se vart man skulle ta vägen och hoppade fel. Men överlag så tycker jag att grafiken passar utmärkt och ser riktigt bra ut. Det är skarpt och väldesignat. De glada färgerna tilltalar mig och passar spelets banor perfekt.

Jag nämnde nya funktioner innan och dessa ska jag gå in lite närmre på. Mega Man har bland annat en funktion som gör att han kan sakta ner tiden en stund vilket underlättar i hetsiga situationer. Med ett knapptryck börjar en mätare ticka ner och under den tiden har du möjlighet att spela i slowmotion. Jag förstår att detta kanske låter som ett sätt att göra spelet lättare men eftersom flera moment i banorna är anpassade efter funktionen så fungerar det väldigt bra. Den andra funktionen gör att Mega Man får mer kraft i sina skott under en liten period. Perfekt till minibossar till exempel. Dessa funktioner är välkomna enligt mig och gör att Mega Man känns fräscht på ett sätt som jag tycker behövs i dagens spelklimat. Det känns fortfarande Mega Man och det är det viktigaste.

En annan sak som jag välkomnar är spelets affär där jag kan köpa extraliv, e-behållare och annat som hjälper mig i min jakt på robotarna. Och detta räddade mig många gånger. Jag vet inte om det är jag som har fått sämre reflexer med åldern eller om jag helt enkelt aldrig varit bättre för jag dog otroligt många gånger. Föll som en fura, missade skott och hoppade helt fel många gånger. Först så skyllde jag på kontrollen men allt eftersom jag lärde mig att hantera fiender, plattformshopp och minibossar så kändes det väldigt belönande. Jag lärde mig också väldigt snabbt att det lönar sig att spela banorna många gånger och samla på sig spelets valuta. Den använde jag sedan för att köpa på mig massor med liv och behållare för att sedan kunna ge mig på banan på riktigt. Detta var ett system som passade mig jättebra. Det finns också olika svårighetsgrader där den enklaste innebär massor med hjälp, perfekt för nya och yngre spelare.

Något som man minns efter att ha spelat ett Mega Man-spel är dess musik. Serien har levererat otaliga klassiker som jag lyssnar på än idag. Mega Man 11 har väldigt kompetent musik och när jag väl tar mig tid att lyssna på allvar så hör jag hur välgjord den är. Dock så tycker jag att den får för lite utrymme jämfört med alla spelets ljudeffekter. Jag hade hellre sett att man prioriterat musiken istället för effekterna. Detta kanske var ett medvetet val just för att musiken kanske inte lämnar ett lika bestående intryck som i många av de andra i serien.

Jag var faktiskt lite skeptisk till Mega Man 11 när jag såg den första trailern men jag har blivit motbevisad. Jag tycker att det innehåller det man kan förvänta sig av ett Mega Man-spel samtidigt som de infogar nya spelmoment och funktioner som inte känns gimmickartade utan verkligen kan göra skillnad i många situationer. Det är väldigt fint att titta på och den tecknade stilen passar serien perfekt utan att påverka spelets gameplay. Jag hade gärna hört lite mer av musiken men i den första genomspelningen så var det ingen av låtarna som verkligen fastnade, trots att de är väldigt välgjorda. Är man ett fan av serien så tycker jag verkligen att man skall sätta tänderna i detta och jag tror även att denna elfte del kan få nya spelare att få upp ögonen för den blå robotens underhållande äventyr.

• Bra bossar
  • Den tecknade stilen
  • Mega Man-känslan