Mega Man Legacy Collection

Mega Man Legacy Collection

Nyutgivna retrospel håller varierande kvalitet. Roger har testat NES-spelen i Mega Man Legacy Collection och han har svaret på om spelen håller än idag.

En kall decemberdag 1989 så knackade kusinen på dörren med ett nytt spel i näven. Jag var sju år gammal men hade några spelår på nacken. Spelet som kusinen precis hade inhandlat hette Mega Man och det skulle komma att bli ett av de viktigaste spelen i min utveckling som TV-spelare. Att en blå människorobot med en kanon istället för arm skulle trigga min unga nyfikenhet var väl knappast chockerande men att hans äventyr skulle få mig att utvecklas till en mer tålmodig, mer beräknande och fokuserad person hade nog ingen vågat gissa på under åttiotalet. Nu, sådär 26 år senare så hoppas jag att dessa egenskaper finns kvar någonstans inom mig. Dags att än en gång möta Dr Wily och hans robotar.

Konceptet är enkelt. När spelet startar så får du välja mellan ett antal bossar som bäst klaras av om man listar ut vilken ordning de ska förstöras i. Varje boss har sin egen välgjorda musik, bana och specialattack. När roboten väl är förstörd så ärver Mega Man dess specialattack vilket sedan ska användas mot den robot som är svag mot just det vapnet. Låter simpelt som tusan va?

Men nu ska vi ta det lilla lugna, och andas, in och ut.

Vägarna fram till dessa bossar är nämligen fyllda av svåra plattformsmoment och fiender. Banorna är enormt genomtänkta och sätter ständigt din fingerfärdighet och fokus på prov. Det fick jag bitterljuvt erfara när jag tillbringade de första tio minuterna med att försöka tajma plattformar som rörde på sig. Jag dog mycket, och ofta. Men efter ett tag så kom jag in i den så kallade ”zonen” och det välkända Mega Man-mönstret uppenbarade sig i mitt sinne. Jag avverkade spelskärm efter spelskärm tillsammans med några av de bästa musikstyckena som någonsin producerats till spel. Det är ingen tillfällighet att Mega Man heter just Rock Man (rock n’roll) i Japan. Därför är musiken en stor del av serien.

Det tog inte lång tid förrän jag satt där igen, i mörkret, klockan tre på natten med endast TV-skärmen som ljuskälla. Precis som för 26 år sedan. Enda skillnaden nu var att jobbet väntade mig några timmar senare och jag visste att det skulle kosta en hel del av morgondagens energi för att bli kvitt Dr Wily en gång för alla.

Det var värt det.

Mega Man Legacy Collection består av Mega Man 1-6, alltså de spel som släpptes till Nintendos första konsol. Dessa spel släpptes under nittiotalets första halva och många av dem anses fortfarande som självklara klassiker på spelhimlen. Anledningar till detta är just den suveräna musiken och spelens svårighetsgrad. Själv så ser jag de fyra första delarna som milstolpar i mitt liv som spelare och därav har ett känslomässigt band bildats.

Grafiken har aldrig sett bättre ut och pixlarna känns skarpare än någonsin. Det finns en hel del inställningar att pilla med för att få sin egen perfekta historielektion. Det går till exempel att välja att spela i fullskärm vilket jag personligen älskar. Bilden skalas upp perfekt och man går inte miste om en enda pixel i detta läge. Självklart finns det klassiska 4:3 läget för de som vill uppleva det på det gamla klassiska sättet. Här finns också olika filterinställningar för de som vill ha det grynigt som på tjock-TV-tiden. Jag uppskattar att Capcom inkluderat dessa möjligheter. Det bevisar att de vill behandla deras stjärna med den respekt som han förtjänar.

Utöver de exemplariskt perfekta emulerade spelen så finns också möjlighet till att ta sig an skräddarsydda utmaningar från alla delarna samt möjligheten att besöka ett museum där allt man vill veta om Mega Man och alla hans vänner och fiender. Det är verkligen en underbar retrokänsla som infinner sig när man går in och läser om alla dessa olika fiender som man har mött genom åren. Det finns också en jukebox för de som bara vill njuta av musiken.

För en Mega Man-fanatiker så behöver jag nog inte skriva så mycket mer för att den ska sluta läsa och genast ladda hem denna underbara samling med välspelad nostalgi. Det finns många äldre spel som idag inte håller måttet alls och som kanske inte ens borde upplevas på äldre dagar då det kan sudda ut känslan av vilket bra spel det än gång var. Detta gäller inte Mega Man då jag anser att dessa delar håller minst lika bra idag som när det begav sig. Gameplay är på topp. Musiken är på topp. Designen är (oftast) på topp. Det är fantastiskt hur alla dessa pixlar kunde bilda något så vackert för så längesedan och än idag upplevas som perfektion. Det är få äldre spel förunnat. Självklart kan Mega Man avnjutas av en yngre publik än min generation och till dessa så vill jag bara säga att det finns inget bättre läge än just nu att ge sig i kast med en av de starkast lysande stjärnorna som spelhimlen någonsin har skådat. Mega Man är, och förblir en odödlig ikon inom spelbranschen.

• Håller lika hög klass idag
  • Pixelperfektion
  • Musiken