Metal Gear Survive

Metal Gear Survive

Konamis första spel i Metal Gear-serien efter Kojimas avgång kämpar för att leva upp till sin föregångares storhet.

Jag hade bestämt mig innan jag började spela Metal Gear Survive att försöka distansera spelet från den standard jag är van i Metal Gear-serien. Survive återanvänder mycket miljöer och spelmekanik från Metal Gear V: The Phantom Pain och som namnet antyder handlar det om överlevnad. Min egen ribba för spelet var rätt lågt satt innan jag började spela och den lyckades ta sig över den men knappt. Förväntar man sig ett ambitiöst spel i Metal Gear-seriens anda kommer du bli besviken.

Survive är inte Kojimas Metal Gear utan bara ett tråkigt försök att efterlikna de koncept som fungerade väl i tidigare spel. Hur man slåss i Survive känns tillfredställande men återanvänt. Kartan man befinner sig på känns bekant eftersom delar av den och byggnader är lånade från Phantom Pain. Det känns aningen konstigt att Konami valt att efterlikna Kojimas spel så mycket. Här hade Konami chansen att bygga en ny grund för en spelserie som många älskat i över 30 år och om detta är grunden så bådar det inte gott för spelserien.

Metal Gear Survive börjar med en konstig alternativ historia av Metal Gear V intro. Precis som tidigare exploderar Mother Base men nu öppnas ett stort maskhål upp och suger in större delen av basen och soldaterna. Din karaktär, känd endast som Captain, överlever och hamnar i en grupp av människor som kallas Section. De vet någon om varför maskhålen dykt upp och skickar dig till en planet som kallas Dite där ditt uppdrag är att ta reda på vad som hänt gruppen som skickades innan dig. Dite är infekterat av en konstig livsform som förvandlar människor till zombies och täcker planeten i ett dödligt damm.

Väl på Dite måste du skapa en bas, finna mat och vatten samt leta efter överlevare. Man tvingas allt eftersom skapa saker till hjälp genom saker man hittar i världen. Detta tvingar ut en i dammet i jakten på material för att överleva samtidigt som du sakta för storyn framåt i hopp om att få veta vad som hänt.  Du behöver dricka och äta i Survive annars dör du. Ett problem jag stötte på var att jag oftast gjorde av med mer proviant än jag kunde hitta när jag begav mig ut på jakt. Jag insåg rätt snabbt att jag kunde lägga fokus på att leta vapen istället tills jag dog och sedan få fulla mätare i mat och vatten. Konstigt att ett spel som går ut på att överleva belönar dig när du dör.

Spelets zombies kallas Wanderers och finns utspridda i princip överallt där du behöver vara. De är inte speciellt smarta men kan vara dryga att få död på om dina vapen inte håller måttet. Lättast är dock att bara smyga förbi dem. En stor del av spelets uppdrar, om inte de flesta, går ut på att förstärka din bas försvar inför vågor av zombies som attackerar tills en timer löper ut. Resten av tiden spenderar man springandes runt den mest tomma världen i jakt på proviant för att överleva.

Fokus på överlevnad är det som i slutändan gör att Metal Gear Survive blir ett tjatigt och tråkigt spel. Det finns mätare för din hälsa, hunger, törst, uthållighet och syrenivå. Hunger och törst påverkar både liv och uthållighet så det gäller att hålla alla mätarna i topp. På det så har du även syrenivå att hålla reda på. Det blir till slut väldigt irriterande att hela tiden bli påmind av din A.I. kompanjon om behovet att fylla på sina mätare.

Metal Gear Surive är fyllt av menyer av den sämre sorten. De är förvirrande och inte intuitivt upplagda samt bryter konstant spelets rytm. Allt du hittar i det vilda måste först transporteras tillbaka till basen för att sedan antingen tillredas till föda eller craftas till något. Allt genom olika menyer. Senare i spelet hittar man även överlevare som kan hjälpa till runt om i basen och även för dessa kommer det till ännu fler menyer. Det känns ibland som om den större delen av spelet är byggt runt om dessa menyer istället för att spela.

Spelet innehåller ett onlineläge där man tillåts samarbeta med upp till tre personer. Här går det enbart ut på att överleva vågor av zombies för att erhålla bra utrustning som belöning. Det är i princip samma uppdrag som du kan göra själv men visst blir det roligare med andra spelare där man kan skapa strategier och dela ut ansvar för att mer effektivt försvara basen.

Metal Gear Survive innehåller mikrotransaktioner vilket innebär att du kan betala riktiga pengar för att få bonusar i spelet. Det kan röra sig om olika boosters som gör att du snabbare samlar på dig energi eller blir hungrigare mindre fort. Kanske den absolut mest omtalade saken du kan betala för är möjligheten att få spara ytterligare en karaktär i spelet.

Metal Gear Survive är ett spel designat för att hålla dig upptagen hela tiden vilket det gör. Vad spelet inte gör dock är att se till att du har kul medan du gör saker. Det lät lockande med ett Metal Gear-spel med zombies och fokus på överlevnad men detta var inte allt spelet jag hade förväntat mig. Tunn och oinspirerande story och spelet misslyckas med att respektera den tid man lägger ner som spelare.

• Multiplayer gör spelet roligare
  • Spelet ser bra ut

• Tidsödslande menyer