Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition

Grunderna är enkla i detta tvådimensionella plattformsspel. Däremot är det inte lika lätt att klara banorna. Tajming är vad som krävs utöver allt annat.

Mighty Switch Force! är från början ett spel till Nintendos bärbara konsol 3DS. Därefter såg det dagens ljus på Wii U med fler nivåer och än svårare gameplay. Samtidigt fick titeln tillägget Hyper Drive Edition. Nu är det så dags att landa i en dator nära dig.

Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition är ett plattformsspel med ganska korta, men intensiva banor. Fokus ligger inte på action utan banorna är mestadels problemdrivna. Du är en driven polistjej, eller en cyborg närmare bestämt. Kvinnorna i fängelset har en enorm förmåga att rymma och det gäller för dig att fånga dem alla – fem per bana för att vara exakt.

Rymlingarna finns utspridda på labyrintformade plattformsbanor och när du väl lyckats fånga alla fem på en bana kommer en mech och hämtar dig och du kan ta dig vidare till nästa bana. Det finns en del monster på banorna men de flesta är enkla att skjuta ner. Vissa är emellertid till synes odödliga, men även de går att krossa. Hur man gör får man ta på reda själv. Spelet innehåller nämligen ingen tutorial utan du får vackert luska ut själv vad du ska göra.

Banorna är som sagt pusselbaserade. Du kan ändra status på olika block så att de antingen är synliga eller osynliga (de osynliga syns som en skugga så att du vet var de finns). Det är i princip allt man behöver känna till – fast jag kan avslöja att det finns olika typer av block som fungerar olika. Vissa skjuter exempelvis iväg dig, eller en fiende, när du står i dem och sedan gör dem synliga. Att skjuta iväg fientliga monster kan ibland vara nödvändigt för att exempelvis slå sönder svårforcerade hinder.

Dessa skjutarblock används flitigt och kan vara riktigt svåra att använda. Det gäller verkligen att ha tajming när man skjuts iväg från ett skjutarblock till ett annat. Det gäller att hänga med och ändra status på blocken i precis rätt ögonblick. Om man misslyckas får man i bästa fall börja om från början, men om det vill sig illa ramlar man ned på några spikar som omedelbart dödar dig.

Spelet har hämtat inspiration från gamla retrospel med sin sidscrollande spelmekanik, fast grafiken är fullt modern. Man kan dock låta den kvinnliga protagonisten vara pixlig om man gillar retro så pass mycket. Allt är gulligt. Till och med monstren ser snälla och beskedliga ut. De kvinnliga rymlingarna ser inte heller ut som grova brottslingar utan snarare som småflickor i kvinnoskepnad. Om man ska klaga så är kvinnorna kanske lite väl stereotypiska.

När man klarat en bana kan man alltid komma tillbaka och försöka slå sitt personbästa, eller än bättre par-tiden som kan ses som en riktlinje på hur snabbt man kan klara en bana. Att klara par är verkligen en utmaning. Konstigt nog finns inga high score-listor online. Det innebär att man inte kan mäta sig mot sina kompisar vilket är konstigt med tanke på att Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition verkligen passar som ett high score-jagande spel.

Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition är ett intensivt, problembaserat plattformsspel där actionmomentet för en lite undanskymd plats. Rekommenderas varmt och spelets enda stora missar är avsaknaden av high score-listor online och att det är i kortaste laget.

• Intensivt
  • Utmanande
  • Härlig grafik