Miitopia

Miitopia

Designa dina egna Mii-figurer och låt dem strida i kampen mot den ondskefulle The Dark Lord som stjäl folks ansikten.

Att sitta och pilla med spelkaraktärers utseenden är populärt hos många. Andra bryr sig inte. Du som har en Nintendo 3DS känner till att man kan skapa något som heter Mii, alltså en figur som avspeglar dig. I Miitopia är det du som bestämmer vem som du vill spela med. Du kan skapa Mii-figurer helt från grunden eller ladda ner dem från Nintendos Mii Central. Du designar inte bara en Mii utan flera, dels dig själv och dels några kompisar som strider vid din sida. Det gör att hela följet blir unikt för varje spelare. Enkelt och personligt. Skulle du ångra utseendet på någon Mii kan du alltid ändra det från grunden.

Förutom utseende ska du också ge dem personligheter och yrken. Vill du att din Mii ska vara cool? Eller envis? Vill du att denne ska drämma till fienden med stekpannor som kock? Eller föredrar du eldgivning från en stridsvagn? Eller du kanske alltid har drömt om att strida med en prinsessa? Valen är intressanta och påverkar hur figurerna agerar i strid. Personligheten går att ändra på när som helst, men inte yrket.

Nu ska jag meddela alla er hardcore-spelare som längtar efter ett riktigt utmanande spel att ni kan sluta läsa min recension med en gång. Miitopia är den precisa motsatsen till hardcore. Det är ett lättsamt och enkelt spel. Tillfällena man dör i strider är extremt få. Jag dog på riktigt enbart en gång. Då räknar jag inte de få maxade motståndare som förintade mina Mii direkt. De var helt enkelt omöjliga att besegra.

Du spelar som en hjälte i Miitopia. Du ska besegra The Dark Lord. Han och hans undersåtar stjäl folks ansikten. Inte kul för dem precis. Nu har jag i det närmsta berättat det mesta av spelets handling. Det händer nämligen inte mycket runt handlingen vilket är trist. Men å andra sidan spelar man med helt egna karaktärer så det hade varit svårt att bygga upp något runt dem. Men, det är inte så kul i längden att hela tiden matas med fraser som: ”Jag vill inte dö” och ”Bara det inte finns fler monster”. Tur att man kan snabbspola en hel del.

”Banorna” i spelet är korta och ditt följe går helt automatiskt förutom att man ibland kan välja vilken stig man vill följa. Då och då hittar man något såsom en kista eller en hälsosam banan. Än viktigare, det dyker upp fientliga varelser här och där. Då blir det strid. Du kan bara ge din egen Mii order i striderna. Övriga i följet strider helt automatiskt förutom att man kan fylla på hälsa, göra dem hyperaktiva och ett par alternativ till.

Det var andra gången jag skrev automatiskt i denna recension. Det speglar spelet väl. Mycket sker på sådant sätt att man har få valmöjligheter. I början kan man inte ens välja vilken fiende man ska attackera. Den möjligheten kommer efter ett tag då spelet utvecklas något mot att spelaren blir lite mer självständig. Då vill jag betona lite eftersom valmöjligheterna aldrig blir överväldigande stora.

Striderna är turordningsbaserade vilket innebär att man likt schack gör dragen en karaktär eller fiende i taget. Allt eftersom man bygger upp karaktärerna blir striderna mer och mer variationsrika. Strider ger erfarenhet som bygger upp karaktärerna. De blir starkare, snabbare och bättre på magi med mera.

I slutet av varje bana tar följet in på ett värdshus. Här kan man köpa mer avancerade vapen. Man kan dock inte köpa dessa fritt utan när ett nytt vapen eller klädesplagg dyker upp ber man någon karaktär att gå och köpa det. För det mesta lyder denne, men ibland är en banan mer lockande till ens stora förtret.

I värdshuset matar man dessutom följet med mat man hittat. Man väljer fritt vem som ska äta vad och efter sen stund lär man sig vem som bör äta vad. Den intressantaste funktionen som direkt påverkar striderna är att man kan bygga upp förhållanden mellan följets medlemmar. Genom att placera dem två och två i rummen blir de allt bättre kompisar. Kompisskapet förändras även ute på banorna och i striderna.

Jag önskar verkligen att utvecklarna gett mig som spelare fler möjligheter att påverka kamratskapet. Det är nämligen den mest givande delen av karaktärsutvecklingarna. Ju bättre kompisar två karaktärer blir desto mer kan de hjälpa varandra i strid. Hen kan uppmuntra sin vän, hjälpa den i strid, hela vännen och mycket mera. Men se upp, ibland blir två karaktärer arga på varandra och de kan till och med börja slåss mitt i en strid. Hur kamratskapet används går helt automatiskt men det hade varit jätteroligt att själv styra över det i striderna.

Som jag skrev tidigare är inte Miitopia något för hardcorespelaren utan är skapat för den som vill ha ett lättsamt, turordningsbaserat rollspel. Trots att det är enkelt och trots att så mycket sker automatiskt så fängslade Miitopia mig. Det var faktiskt svårt att lägga ifrån sig spelet trots att det blev ganska enformigt. Därför tycker jag att Miitopia är ett bra spel för den tilltänkta målgruppen – barn och de som önskar ett enklare rollspel. Den enda brasklapp jag har gällande barn är att det blir mycket engelsk text att läsa.

• Bra för barn och nybörjare
  • Underhållande
  • Kamratskap