Monster House

Monster House

Snacka om totalt utflippat hus. Mattor som likt tungor vill suga tag i dig och dra in dig i ett gapande hål. Läskigt? Läs vår recension så får du svaret.

Monster House är en av höstens familjefilmer. Likt några andra av filmerna följer ett spel i dess kölvatten. Spelet Monster House är dock inget för det mörkrädda förskolebarnet. Åldersgränsen på sju år bör hållas. Främst är det musiken och ljudeffekterna som är skrämmande för de yngre. Monster House är nämligen ett rysar- eller skräckspel för familjen.

Vem vill gå in i ett hus som slukar människor hela? Tre modiga barn försöker förgäves övertyga de vuxna om att det är något mystiskt med grannhuset. Då ingen lyssnar tar de saken i egna händer. Barnen sväljs ganska snart hela av husets tungliknande matta. Så börjar ett äventyr på liv och död i ett levande hus. Trion splittras och du får omväxlande spela som något av de tre barnen när de söker efter varandra.

Det visar sig snart att även huset tycks vara på jakt efter barnen. Ljuset genom fönstren används som strålkastare. Stora hål dyker upp i golvet redo att sluka barnen. Mördarlampor attackerar, så även folkilskna stolar. Böcker slungas ut ur bokhyllor. Till din hjälp har du en vattenpistol, eller snarare gevär som du laddar genom att pumpa upp trycket. Under spelets gång får du sedan uppgraderingar av vapnet.

Dessutom har du ett sekundärt vapen med ett begränsat antal ”skott” – antingen en slangbella, en kamera med blixt som gör motståndarna stela, eller vattenballonger. Att ha ihjäl husets illsinta skapelser blir aldrig speciellt svårt förutom bossfighterna som kan vara ganska kniviga. Ibland hugger huset tag i dig. Det kan vara lite läskigt för yngre spelare att helt plötsligt bli fasthållen. Då gäller det att ta sig ur husets grepp, vilket man gör genom att vicka på den vänstra styrspaken eller trycka på rätt knappar.

Spelet bjuder på en blandning av action, problemlösning och smygande (stealth). Det låter kanske varierande, men tyvärr blir spelet fort enformigt. Problemlösningen består ofta i att leta rätt på en nyckel eller något annat. Ibland kan det vara att man ska slå sönder något. Genom att slå sönder allt som går att slå sönder och att döda alla fiender så hittar man lätt det man letar efter.

Jakten efter husets mysterium varar över totalt nio kapitel. Tyvärr varar spelet inte speciellt länge utan kan klaras av på runt sex, sju timmars speltid. Speltiden kan förlängas genom att spela ett sidscrollande, tvådimensionellt arkadspel. För att kunna spela måste man samla ihop olika mynt i huset.

Att spela Monster House kräver en del mod. Det knirrar och knarrar och musiken som flödar ur högtalarna är skrämmande. Det gör spelet spännande för den yngre publiken som vill bli lite skrämda. Mer erfarna spelare bör nog titta efter ett annat spel, eftersom spelet i sig är relativt enkelt och repetitivt.

• Ett rysarspel för barn
  • Fantasifulla monster uppbyggda
  • Ganska lagom svårt för nybörjaren