Monster Hunter Stories

Monster Hunter Stories

Monster Hunter-serien tar en liten avstickare med Monster Hunter Stories. Det är ett spel som påminner en del om Pokémon.

Även om Nintendo 3DS börjar bli till åren så dyker det fortfarande upp en hel del spännande titlar mellan varven. Monster Hunter Stories är en sådan och jag har tagit mina första steg i Capcoms populära spelserie.

Monster Hunter Stories är en så kallad spin-off av serien vilket innebär att den inte räknas in i originalserien och spelas på ett helt annat sätt. Originalseriens realtidsstrider spelas i tredjeperson men Stories bjuder på gammal hederlig rollspelsfighting där man attackerar varannan gång. Grafiken har också gjorts om och ser numera tecknad ut i animestil. Det som sticker ut mest är att det känns mer anpassat för en större publik än bara de som gillar Monster Hunter. Det märks väldigt tydligt då spelets upplägg påminner en hel del om ett Pokémonspel där simpelhet är ett ledord för att hela tiden kunna avancera och hitta nya monster att levla upp och fightas med.

Under de första timmarna får vi skapa vår karaktär och lära oss mer om världen och dess historia.  Vi lär oss att fånga monster och hur man använder dem i strider. Vi får också ta del av en berättelse som drar in vår karaktär i en kamp för världens överlevnad. Okej, det där lät väldigt drastiskt och om sanningen skall fram så är spelets story inte någon fantastisk berättelse utan en ganska klassisk saga. Du spelar en så kallad Rider, en som kan rida på monster, och när världen attackeras av en farsot kallad Black Blight som gör monster till aggressiva varelser så är det upp till dig att försöka lösa detta. Tillsammans med den charmiga figuren Navirou beger de sig ut i den stora världen för att samla på sig nya monster som kan hjälpa till i kampen mot ondskan.

En Rider är en person som smyger sig in i grottor och stjäl monsterägg som de sedan kläcker och lägger till i sin armé av monster. Detta är en av prioriteringarna i Stories då man hela tiden behöver hitta större och starkare monster för att kunna ta sig vidare och slåss mot tuffare fiender. Precis som i Pokémon så kan du ta med dig ett visst antal ut på fältet och dessa kan man hoppa mellan när man vill. Alla de olika arterna har personliga attacker och vissa har extra färdigheter som man kan använda ute på fältet för att hitta skatter.

Stories spelas i tredjepersonsperspektiv och det är en stor värld att utforska. Vissa monster rör sig snabbare och smidigare över slätterna vilket gör att utforskandet håller bra tempo. Alla fiender syns på fälten vilket gör att man oftast kan välja själv om man vill gå in i en strid eller inte. När man väljer att ta sig an en best så övergår spelet till en turbaserad sten, sax och påse-strid. Här kallas attackerna dock för Power, Speed och Technique. Det är ett simpelt system där det gäller att läsa sin motståndare och kontra med rätt attack. Speed slår Power, Power slår Technique och Technique slår Speed. Ditt eget monster spelar en stor roll och kan vara till stor hjälp om det har bra attacker eller möjlighet att hela. Ju bättre band du har till ditt monster desto mer kan ni samarbeta och kombinera attacker. Går det riktigt bra så får man sedan möjlighet att hoppa upp på sin vän och göra ännu större skada på sina fiender.

Överallt på kartan finns det växter och stenar att pocka upp för att sedan kunna användas till att tillverka diverse vapen och drycker. Det dyker också upp grottor lite här och var och det är i dessa som äggen finns. Ibland har man tur och hittar en guldgrotta där det finns bättre ägg. Dessa är dock svårare att få tag på då det oftast väntar en svårare strid innan ägget är ditt.

Man drivs hela tiden till att utforska grottor för nyfikenheten att hitta ett helt nytt monster är stor. Det är också ett bra sätt att levla upp sin karaktär. Under sin resa besöker man många byar och där träffar man många charmiga karaktärer som ger en bonusuppdrag som man kan utföra för att samla material och erfarenhet. De härliga karaktärerna är helt klart en av de största behållningarna med spelet. Jag är rätt svag för den japanska stilen och dess humor.

Monster Hunter Stories är ett väldigt vackert spel och definitivt ett av de snyggaste på konsolen. Både monster och karaktärer är fint designade och den färgglada världen är mysig att utforska. Det är imponerande hur utvecklarna har lyckats kräma ut all möjlig kraft ur den åldrande konsolen. 3D-effekten ger en extra dimension här vilket jag uppskattar. Dock skall det tilläggas att jag spelar på en av de äldre modellerna vilket gör att bilduppdatering och det tekniska brister emellanåt. På ställen där det händer mycket på skärmen så märker man att spelet inte riktigt hänger med. Detta skall dock inte vara alls lika tydligt på New Nintendo 3DS utan där har jag hört att det skall funka mycket bättre. Det är fullt spelbart på båda modellerna i viket fall som helst och jag har inte stört mig så mycket på det. Det skall också tilläggas att musiken är riktigt fint komponerad och skapar en väldigt fin stämning.

En annan sak som jag saknar på min gamla modell är den lilla extra kameranubben som finns på New 3DS. Det är inte alls lika smidigt att behöva ändra kameran med axelknapparna. Detta är saker som gör spelupplevelsen lite smidigare på en nyare modell och det kan vara viktigt att ha i åtanke.

Stories är ett långt spel så skaffar du detta så kan du räkna med att ha fullt upp i mellan 60-100 timmar beroende på hur många monster du vill hitta och vill du sedan levla upp dem alla så kan du boka upp hela hösten. Precis som i Pokémon så kan spelet kännas upprepande efter ett tag då det är ett ganska enkelt spel. Striderna är inte speciellt ansträngande förutom under de sista timmarna. Upplägget passar definitivt inte alla men gillar man hur Pokémon spelas så känner man sig nog hemma.

Monster Hunter Stories har gjort mig nyfiken på serien och även fast jag vet att det är väldigt olika spel så förstår jag charmen med att hela tiden besegra nya bestar för att på så sätt kunna tillverka nya vapen och rustningar. Jag har haft många mysiga timmar med spelet och det är definitivt en bärbar saga som jag rekommenderar nu när hösten och vintern knackar på.

• Lättillgängligt
  • Mysig grafik
  • Charmiga karaktärer