Monster Hunter Tri

Av i i Recensioner, 2 Mer

Monster Hunter Tri

Monster Hunter serien har en lång historia som inte många svenskar är bekant med. Serien har varit mycket populär i Japan ända sen Monster Hunter lanserades till Playstation 2 i 2004. Precis som sina förföljare är Monster Hunter Tri ett spel som kräver mycket tid och engagemang från spelaren men även belönar honom för detta.

Som nykomling till byn Moga får i uppgift att undersöka de mystiska jordbävningar som plågat byn under en tid. Stadens ledare tror att problemet kan vara monster-relaterat. Spelaren drar därför ut i den ännu unga världen för att klubba monster och stjäla deras ben. Detta börjar en mordisk och heroisk cykel där spelaren behöver bättre rustning och vapen för att kunna ta sig an större monster, men det bästa sättet att få tag i dessa rustningar och vapen är att döda monster. Monster Hunter Tri är väldigt mycket ett samlarspel som har ett stort djup i sitt crafting-system. För att få de riktigt stora och maffiga vapnen krävs många uppdrag och många speltimmar.

Mina första intryck av Monster Hunter Tri var inte goda. Spelet verkade ha en mycket tunn story, en grund karaktär, osäkra kontroller och upprepande oengagerande gameplay. På sin lägsta nivå kan Monster Hunter kanske beskrivas på detta sätt. Det är på intet sätt ett spel som engagerar nya spelare som t.ex. Final Fantasy, World of Warcraft eller Legend of Zelda kan göra. Det är mer ett spel som man redan måste ha intresse av för att börja spela. När jag väl kom in i spelet och började möta de större monstren förstod jag mer vad poängen med spelet var och varför man t.ex. inte har något sätt att låsa siktet på monster. Det är för övrigt skönt att se ett spel som verkligen utmanar spelaren på det sätt som Monster Hunter Tri gör. Varje större fight är mer som en bossfight än som en vanlig fiende.

Då Wii inte är känt för att ha världens skarpaste grafik är Monster Hunter Tri ett imponerande tillskott till Wii katalogen med hänsyn till dess grafiska kvalitet. Det finns få spel på konsolen som ser så bra ut som Monster Hunter gör. Särskilt imponerande är undervattenscenerna i min mening. Att spelet har ett starkt online stöd är också bra. Online har blivit mer en andratanke på Wii än någonting annat. Där spel som Modern Warfare 2 eller Street Fighter 4 i princip lever på sin online-del har Wii-spel sällan en sådan fokus. I Monster Hunter Tri har Capcom lagt mycket krut på att skapa en stark online-komponent. Upp till fyra spelare kan äventyra med varandra och har man Wii Speak kan man även tala medan man spelar. Hade det inte varit för onlinedelen hade spelet känts mycket grundare och plattare.

Sammanfattningsvis vill jag säga att Monster Hunter Tri på intet sätt är ett spel för en oerfaren spelare, men kan leverera en långvarig och utmanande upplevelse för den som antingen är ett fan av Monster Hunterserien eller av grinding och stora monster. Personligen faller det mig inte i smaken så mycket som jag hoppats, men jag kan se att tjusningen finns där.

Det Bra

  • Grafik
  • Online
  • Monsterstrider

Det Dåliga

  • Oengagerande
  • Tunn story
  • Tidskrävande
6

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

En man brinner upp på ett mystiskt sätt. Självmord? Mannen son, David, börjar tvivla. Ligger det något övernaturlig… https://t.co/noa95GHp21
Ni har väl inte missat vår Adventstävling? https://t.co/dHL0YJJls2 https://t.co/2IKCB2RSRx
Letar du efter en mikrofon som utlovar professionell kvalitet för alla gamers, Youtubers, Twitchare och poddare? Bl… https://t.co/0aT81iZIyt