Mortal Kombat X

Av i i Recensioner, 7 Mer

Mortal Kombat X

Mortal Kombat är nu uppe i sin tionde upplaga. Är det tillräckligt med nyheter i spelet för att man ska bli sugen på att köpa det? Sannie har svar på det.

Mortal Kombat är en av de 100 äldsta serierna i spelindustrin. Detta märktes väldigt tydligt för några år sedan då seriens koncept hade repeterats så pass många gånger och på så pass fantasilösa sätt att den mer eller mindre dött ut. Men utvecklarna Netherrealm Studios hjälpte år 2011 serien tillbaka med ett av de bästa spelen i Mortal Kombats historia, nämligen Mortal Kombat 9. Spelet innehöll allt vi lärt oss älska med Mortal Kombat, plus blodigare Fatalities, en kontroll som svarade bättre och ett ganska balanserat gäng fighters. Nu står Mortal Kombat X för dörren och Netherrealm studios verkar än en gång gjort sitt yttersta för att få upp farten på denna snart 25 år gamla spelserie.

Netherrealm studios låter Mortal Kombat X följa sin föregångares fotsteg, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på dess framgång. Detta märks tydligt på spelets stil, blodighet och dess fightingsystem. Knappupplägget ser snarlikt ut och systemet bygger fortfarande på att ladda upp sin energimätare för att kunna använda combobreakers och benbrytande X-ray-combos vid de rätta tillfällena.

Utöver detta finns numera möjlighet att utnyttja omgivningen till att exempelvis kasta iväg löst liggande pryttlar mot fienden, precis som i Injustice: Gods Among Us. Mortal Kombat X ser också mycket snyggare ut än sin föregångare, även om det rent grafiskt inte är speciellt bra optimerat till PC då det kräver väldigt mycket prestanda för väldigt små förbättringar. Spelets kanske största skillnad från sin föregångare är dock möjligheten att kunna välja olika variationer av förmågor som ens karaktär har tillgång till under specifika strider. Systemet är till för att öka variationen i striderna och låter spelaren välja en av tre förmågor inför varje strid. Denna kan sedan karaktären specialisera sig på. Som ett exempel har Sub Zero möjlighet att slåss med tillhyggen som ishammare och issvärd i en typ av förmåga och att strida med någon slags issköld i en annan. Detta gör varje strid till något lite mer unikt och får dessutom striderna att kännas mer fokuserade än vad de tidigare gjort. Vikten av att balansera alla dessa förmågor är dessutom något som Netherrealm verkar ha förstått då balansen mellan de flesta karaktärer är total.

I det stora hela är striderna i Mortal Kombat X helt enkelt där spelets styrka ligger, vilket är precis så det ska vara i ett spel av denna typ. Det finns dessvärre andra områden som inte håller lika hög standard som stridssystemet. Ett av dessa områden är kampanjen eller Story Mode, som på många vis försöker visa på intressanta och levande karaktärer. Den faller platt på grund av ett krystat manus och ett än mer krystat röstskådespeleri samt en ganska invecklad handling, som dessutom kretsar kring en redan invecklad och intetsägande lore.

Något annat som inte heller når ända fram är antalet spelbara karaktärer. Det finns totalt 24 karaktärer att välja på, vilket inledningsvis känns ganska gediget med tanke på att alla karaktärer dessutom har tre olika förmågor att specialisera sig på. Då en stor del av dessa karaktärer är nykomlingar och inte nödvändigtvis lika intressanta som andra karaktärer i serien blir det lätt att man funderar på varför många av seriens tidigare favoriter valts bort. Favoriter som Cyrax och Sektor finns ingenstans att hitta och en av seriens front-figurer, Goro, har utvecklarna valt att lägga som en retfull ”First Day DLC”. Goro finns till och med synlig i listan bland alla andra karaktärer men går inte att välja om man inte betalar omkring 50 kronor. Detta är förstås bara för att locka köpare, men det känns onekligen väldigt sniket, speciellt när utvecklarna själva valt att hinta om kommande DLC på ännu fler gamla godingar.

DLC-problemet kvarstår tyvärr på andra områden i spelet också, bland annat i spelets andra singleplayerläge, Krypt. I detta spelläge har man möjlighet att låsa upp nya Fatalities, Concept Art och annat smått och gott genom att leta sig igenom en kyrkogård med tillhörande grottor i förstapersonsperspektiv. I sann Dungeon Crawler anda får man leta sig igenom en lagom stor karta och med hjälp av mynten man vinner i andra spellägen låsa upp alla möjliga hemligheter, precis som i föregående spel. Spelläget är ett välkommet avbrott från allt blod och alla Fatalities, men går att ”klara av” automatiskt om man bara väljer att betala via någon form av onlinebutik. Det är egentligen inget som förstör för den som inte vill betala, men att möjligheten ens finns känns gnidet och rent ut sagt tråkigt. Mikrotransaktioner kan såklart ha sina fördelar, men det finns definitivt snyggare sätt att göra det på. Det finns dock andra singleplayerrelaterade delar som håller en högre standard i dessa anseenden. Däribland de många olika Tower-utmaningarna, som går ut på att slå ner en rad olika karaktärer från botten till toppen av ett torn, samt den mycket hjälpsamma och lärorika Fatalities-träningen som finns att tillgå.

Det finns såklart även en multiplayerdel att tillgå, och även om denna del i sin helhet är ganska standard, med allt från vanliga ”one-on-on”- till ”king-of-the-hill”-matcher, så känns det likväl kvalitativt och robust. De flesta fighter online erbjuder en stabil bilduppdatering och en närmast laggfri upplevelse, vilket såklart är ett måste i denna typ av spel, men som likväl uppskattas. Det som kanske gör onlinedelen lite extra intressant är dock möjligheten att spela i en av fem olika grupper, bland annat i Sub-Zero’s Lin Kuei och i Raiden’s White Lotus. När man är med i en grupp bidrar man med poäng till den och blir belönad efter förmåga med bland annat Fatalities, som dessutom är specifika till den grupp du tillhör. Systemet är kanske inte det unikaste i världen, men bidrar likväl till en något djupare upplevelse online och får en att vilja återvända med jämna mellanrum.

Slutligen skulle jag vilja tillägga att Mortal Kombat X i helhet känns som en uppgradering sedan sist. Grafiken är betydligt bättre – även om den kunde varit bättre optimerad på PC. Balansen mellan karaktärerna och deras olika attacker är också en klar förbättring, detsamma gäller animationerna samt hur naturtroget karaktärerna rör sig i strid. Man får förstås inte glömma hur grymma och ibland motbjudande alla olika typer av Fatalities kan vara, vilket Mortal Kombat X framhäver på ett minst sagt tydligt vis. Hade det inte varit för de gnidna mikrotransaktionerna, den desperata DLC:n och bristen på klassiska karaktärer så hade Mortal Kombat X förmodligen varit en precis lika trevlig överraskning som sin föregångare.

Det Bra

  • Precis så rått som Mortal Kombat ska vara
  • Varierande strider med olika karaktärsförmågor
  • Bra balans karaktärer emellan

Det Dåliga

  • För få karaktärer
  • DLC och mikrotransaktioner
  • Intetsägande Story Mode
  • Dåligt optimerat till PC
7

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN