Mortal Shell

Mortal Shell

Mortal Shell är ännu ett spel i sann Dark Souls-anda där små misstag får stora konsekvenser och därmed ännu större nederlag.

Denna kedja av konsekvenser är ikonisk för denna typ av spel. Frågar man oss spelare så är dessa känslor dock ingenting emot den man får när man efter 67 försök äntligen lyckas fälla den omöjliga bossen. Med känslobagaget packat beger jag mig in i Mortal Shell’s mörka värld.

Redan i början av spelet märker man vilken serie utvecklarna har haft samtliga ögon på. Man vaknar i en mörk grotta som ett väsen utan fysisk kropp och man förstår att det krävs utforskning för att ens få ett hum om vad som har hänt. Som ett genomskinligt spöke gör man varken nytta eller skada vilket innebär att man måste hitta sig ett skal (läs människokropp) att bosätta sig i. När man väl installerat sig sin första kropp så kan man äntligen sätta igång och utforska på allvar.

Snart står det klart att det totalt finns fyra olika kroppar som kan hittas och användas i äventyret. Vart de finns får man försöka lista ut med hjälp av små minnesglimtar och ledtrådar som uppenbarar sig lite då och då. Dessa kroppar har olika förmågor som skiljer sig ganska mycket från varandra vilket gör att man kan variera sin spelstil en hel del. Någon gör mer skada medan en annan ger dig möjlighet till större belöningar efter avslutade strider. Alla ”skal” går att uppgradera oberoende av varandra och det går jättebra att byta skal beroende av vad som funkar bäst för tillfället. Lägg då också till en hel del olika vapen som kan uppgraderas och användas när man känner för det.

Till sitt förfogande har man också en smidig defensiv förmåga som innebär att du med ett knapptryck kan förvandla dig till sten för en kort stund. Ett jättebra sätt att undvika en förödande attack samtidigt som att man kan förbereda sig för sin egen attack. Man kan nästan kalla det för en livlina när man hamnar i kniviga situationer och på så sätt innebär det också att spelet är mer förlåtande än många andra spel i genren. Alltså ett bra val för nyfikna nybörjare på det sättet. En annan sak som skiljer sig en del är sättet man använder prylar man plockar på sig. Till en början vet man inte alls vad de olika svampar, flaskor eller köttbitarna fyller för funktion men ju mer du använder dem desto mer lär du dig om dess effekt. På så sätt kan man också maximera användandet av de olika prylarna.

Utforskande är som vanligt i fokus här och i Mortal Shell får man besöka både mörka skogar och utmanande borgar. Dessa borgar, som är tre till antalet kan jämföras med palats som skall klaras av och där en boss väntar i slutet. Borgarna är klurigt utformade och de områden som är mest intressanta. De har bra variation i både utseende och fiender vilket gör de både spännande och skrämmande att utforska. Utanför borgarna finns skogar och grottor som innehåller massor av hemligheter. Tyvärr tycker jag att variationen är sämre här och många ställen ser likadana ut vilket gör det svårt att navigera rätt ibland. Men överlag är får spelet godkänt när det gäller miljöer och utformning.

Jag spelar på en vanlig Xbox One S och tyvärr märks det tydligt att den börjar bli lite till åren. Om jag jämför trailers för spelet och mina egna spelsessioner blir det tydligt att detta spel hade funkat bäst på antingen PS4 Pro, Xbox One X eller en PC. På min Xbox One S är grafiken rätt suddig och bilduppdateringen hoppar en hel del. Det känns inte helt optimerat för mindre kraftfulla konsoler. Jag tror att upplevelsen kan bli mycket bättre om man spelar på något mer kraftfullt. Det är inte alls ospelbart men det känns lite tråkigt när man vet hur snygga spel kan bli nuförtiden.

Jag har kämpat mig igenom Mortal Shell och upplevt både toppar och dalar. Jag får som vanligt den där oslagbara känslan av tillfredsställelse när jag med minimalt liv lyckas fälla en gigantisk fiende. På den punkten lyckas spelet bra. Å andra sidan känns miljöer och grafik väldigt föråldrat och gjort.  Jag uppskattar variationen i striderna och möjligheten att byta mellan de olika ”skalen” när jag själv vill. Detta gör att man sällan fastnar speciellt länge på samma ställe och ger känslan av att man hela tiden rör sig framåt. Jag uppskattar att det känns mer ”basic” än många spel i genren där olika siffror och mätare tagits bort för att underlätta för nya spelare och för de som hellre fokuserar på att ta sig vidare och spöa bossar. Spelet gör en del nytt men står samtidigt kvar och stampar på andra punkter men jag har haft roligt under resan vilket gör att jag verkligen rekommenderar en genomspelning för de nyfikna eller redan frälsta.

• Bra strider
  • Avskalat på bra sätt
  • Kompetent i sin genre