MotoGP ’07

Av i i Recensioner, 2 Mer

MotoGP ’07

Jag måste vara ärlig, jag har aldrig varit ett stort motorcykelfan. Det är inte att jag har föredragit datorn framför stora, biffiga motorcyklar(host, inte alls) men det är bara så att jag aldrig har sett charmen i motorcykel racing, jag menar, vad är egentligen skillnaden mellan det och en vanlig race i bil? Kanske det är adrenalinet, eller kanske det är den gigantiska chansen att man skadar sig men det är verkligen något som attraherar en stor publik, både kvinnor och barn, till denna genre.

Jag önskar att jag kunde säga att Moto GP ’07 levererar och att det verkligen har fått upp mina ögon, men det kan jag helt enkelt inte. Spelet hade så många störande moment och krävde så mycket av datorn att jag vid flera tillfällen ville slita ut mitt eget hår och detta säger jag inte bara eftersom jag från ett helt neutralt perspektiv och bedömandes från spelets kvaliteter och inte själva sporten.

Likt sporten själv, så är snabbheten kritisk och nödvändig för den typiska spelarens inlärningskurva; spel är nämligen som personer, man dömer verkligen spelet på de 180 första sekunderna. Moto GP ’07 dör tyvärr vid den här punkten tack vare dess oförutsägbara kontroller, om man inte har en ratt eller kontroll till datorn så kommer vissa intensiva kurvor som verkar täcka 110% av spelet vara väldigt pinsamma och missnöjande. Det är nämligen inte kul att sänka hastigheten från 90 till 40 bara för att det kommer en sväng 10 meter framåt!

Visserligen kan det vara så att självaste processen av svängning inte räknas som en del av inlärningsprocessen, men jag anser att om man ska ha lärt sig något, som att svänga, ska man kunna göra det helt felfritt.

Grafiken, å andra hand, är verkligen läckert! Naturen ser mjuk och levande ut, väderskillnaderna ser verklighetstrogna och samtliga småeffekter som damm, rök och vätska ser mumsigt goda ut… Fast det finns en hake, en stor monsterdator krävs. Ja, det låter dumt, racing spel är trotts allt den enda genren av spel som kräver minst tack vare dens trånga ytor och banbaserade upplägg, men det verkar som om spelskaparna struntade i att vara smarta och gick helt ut på att rendera resten av världen omkring arenan till närmaste detalj. Om man dock har en monsterdator som ligger där och samlar damm kan man njuta av spelet
i lugn och ro.

Vrooom! Ja, ljuden är minst sagt många och realistiska! Vad mer kan man förvänta sig? Det är inte som om man kan sampla en och samma hjul-som-skrapar-mot-asfalt ljud om och om igen utan att spelaren skulle märka. Det är precis därför dom har varit smarta och lagt ut tid och möda på ljud! Mumsigt! Dock skulle jag inte ha något emot lite mer skrik och plågade ljud från föraren när han genomgår en olycka (Sorgligt nog finns det inte så många stora olyckor).

Vad gillar man? Kvalitet eller kvantitet? Om man väljer kvantitet så kan jag säga att det finns en drös med saker att göra, olika turneringar och titlar att vinna. Om man tar kvalité så kan jag säga att banorna är väldesignade och allt verkar realistiskt och har ett djup som inte har skådats förut i racingspel. Visst, det låter som en dröm och kanske det också är, men det är så att spelet har många hakar och det tar väldigt långt tid för en att fullt ta nytta av alla funktionerna i spelet. Det passar helt enkelt inte till PC, fastän allt funkar så funkar det inte bra nog! Det saknas bara något!

Jag måste dock säga att jag är imponerad, det flesta sakerna som jag såg i spelet var väldigt unikt och då menar jag inte att spelskaparna har hittat på saker, utan att allt såg speciellt och… ja, unikt ut. Sorgligt nog kräver spelet en monsterdator.

Det Bra

  • Grafiken
  • Ljudet
  • Mycket att göra!

Det Dåliga

  • Grafiken tar upp kompabilitet!
  • Inlärningskurvan
  • Inte mycket att låsa upp, efter ett tag
5

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi