MotoGP 08

MotoGP 08

MotoGP serien kommer ut även i år men i en annan utvecklares regi. Resultatet är ett mer användarvänligt spel med mycket mindre att erbjuda än tidigare i serien.

Att göra ett bra motorcykel spel måste vara svårt. Det svåraste måste vara att få känslan av fara och risken att falla av cykeln att infinna sig. Man skall kunna känna hur nära det var att man istället för att sitta på sadeln lika väl kunde ligga på marken vid sidan om banan medvetslös. MotoGP 08 lyckas inte med detta i min mening när känslan aldrig riktigt infinner sig.

MotoGP innehåller en hel del olika typer av spellägen i form av Karriär, Mästerskap, Time Attack och Quick Race. I karriärläget tävlar man i 18 MotoGP-tävlingar och man möter motorcykelförare tagna från verkligheten och möjligheten att uppgradera motorcykeln finns. I mästerskap kör man en hel säsong. I Time Attack försöker man slå sin bästa tid på varje bana och i Quick Race är för dem som bara snabbt vill komma igång och köra ett race. Det finns även ett utmaningsläge med 50 olika tävlingar där ens skicklighet i att hantera, bromsa och köra sin motorcykel. Fler och svårare utmaningar kan låsas upp allt eftersom man klarar av dem.

Förra årets upplaga av MotoGP gjordes av en helt annan utvecklare och det märks verkligen. MotoGP 07 var mer för den inbitne motorcykel älskaren medan detta är mer mainstream och ett försök att locka fler spelare. Detta behöver inte alls vara något som gör ett spel sämre men i detta fallet är det så.

Det finns tre olika inställningar för hur man vill styra sin motorcykel i form av Arkad, Avancerad och Simulation. Den första av inställningarna gör det väldigt lätt att vinna racen medan den sista gör det snudd på omöjligt. Kör man på avancerad som är ett försök att finna en balans kommer man uppleva ofta att ens bakhjul hoppar till om man gasar för mycket i kurvorna. Detta medför mer realism än Arkad. Simulation inställningen kräver att man är en inbiten MotoGP förare för här handlar det om att inte falla i varenda kurva istället för vid några.

En sak som jag märkte rätt tidigt var att skakfunktionen i kontrollen fungerade men att den inte användes på rätt sätt. När man flyger av banan känner man av den men vad har man för användning av den då? Hade det inte varit alldeles perfekt att kontrollen hade börjat skaka precis innan man håller på att flyga åt skogen. På så vis hade man haft något som talat om för en att man behöver lätta på gasen eller bromsa.

Kontrollen är annars rätt standard och fungerar. Det som ställer till det är fysiskmotorn som ger känslan av att motorcyklarna aldrig har kontakt med asfalten. Det är här de borde kombinerat in skakfunktionen så man fått en känsla av hur mycket det tär på motorcykeln när man lägger ner den i kurvorna i de höga hastigheterna.

I dag har man vant sig vid att det oftast finns en hel drös med modifieringar att göra innan man ställer upp i race. Så är inte fallet i MotoGP 08 där utbudet är väldigt tunt. Förutom simulationläget finns det inte mycket att göra. Man kan ändra däck, dämpningen, svänghastighet och växellåda. Dessa fyra är inte heller speciellt invecklade när man vid däcken till exempel bara får välja mellan mjuka, medium och hårda däck.

Presentationsmässigt är MotoGP 08 överlag väldigt trist och livlöst. Publiken ser ut som skivor med människor klistrade på, miljöerna man kör i är tomma och livlösa, flaggor på arenorna hänger stilla som om gravitation saknades helt. Motorcyklarna ser okej ut men det ges ingen möjlighet till att ändra utseendet på dem. Det hade varit kul om man kunde skapat egna loggor eller i alla fall byta färg på dem. Vinner man något är belöningen en introduktionsfilm på nästkommande bana och varje film är filmad på precis samma sätt som föregående. Inte kul!

Grafiskt imponerar inte MotoGP 08. Alla mästerskapsbanor finns med men på något sätt känns de väldigt tomma. Detaljerna på motorcyklarna och dess förare är dock snäppet bättre. Spelet innehåller detaljer men lyckas inte få liv i dem.

MotoGP 08 har onlinestöd för upp till 12 spelare och erbjuder samma racemöjligheter som singleplayer läget. Man väljer ifall man vill spela rankat eller orankat, väljer motorcykelklass och bana sen är det bara att köra. Inställningarna för matcherna är få men en positiv sak är att man kan välja att fortsätta spela med de man spelat med flera gånger. Detta gör att man hela tiden slipper leta nytt motstånd. De matcher jag kört har det fungerat mycket väl och jag måste säga att jag mycket hellre spelar online än offline. Man erbjuds som sagt inget när man vinner offline men online känns det värt något när man möter riktiga människor. Sen känns skratten när någon åker av banan betydligt mer genuina när det är riktiga människor man möter.

Det här spelet blir väldigt lidande av att utvecklarna försökt dumma ner spelet för att öka intresset bland fler människor. MotoGP har alltid varit en spelserie som erbjudit mycket inställningar, tight kontroll och dynamiska banor och publik. Dessa saker är som bortblåsta i det här spelet så om du är en av dem som gillade detta håll dig till de äldre spelen. Däremot finns det en hel del att hämta om du gillar riktiga motorcykelmästerskap för alla finns med i detta spelet. Alla förarna och motorcyklarna också för den delen. Spelet funkar men speciellt intressant blir det aldrig.

• Detaljrika motorcyklar och förare.
  • Alla de riktiga mästerskapen finns med.

• Ingen fartkänsla.