MotorStorm RC

MotorStorm RC

Spelstudion Evolution vill visa att racing med radiostyrda bilar är minst lika kul som att tävla med fullvuxna bilar. Vi har testat MotorStorm RC för att se om det stämmer.

I ärlighetens namn så har jag totalt missat MotorStorm RC. Det har funnits över en månad nu på PS Store och spelet har blivit en riktig succé. Här kommer nu en recension, bättre sent än aldrig. Med tanke på att spelet i dagsläget enbart kostar 55 kronor och att det är riktigt bra så borde det vara en självklarhet i alla racingfantasters speluppsättning.

RC i titeln står för ”Radio Controlled Off Road Racing”. Du kör alltså inga stora monster till bilar utan små radiostyrda diton. Låt det dock inte avskräcka dig. MotorStorm RC är ett riktigt roligt racingspel med fart och fläkt i.

Trots att det saknas ett multiplayerläge i Vita-versionen av MotorStorm RC så andas spelet hur konstigt det än låter multiplayer. Blev du konfunderad där? Låt mig förklara detta. Du tävlar hela tiden solo mot antingen klockan eller datoriserade motståndare. Men, tack vare att det finns topplistor i spelet så känns det som om man även tävlar mot riktiga motståndare och då såväl motspelare från hela världen som dina egna kompisar.

Banorna utspelar sig i fyra miljöer – Monumental Valley, Pacific Rift, Artic Edge samt Apocalypse – och i varje miljö finns tolv banor vilket den duktige på matte får till totalt 48 banor. Tyvärr så används banorna till mer än ett spelsätt vilket gör att det verkliga antalet banor är lägre. Med tanke på att spelet är så pass billigt som det är så tycker jag ändå att man får relativt många banor med spelet. Köper du tillägget Carnival för i nuläget 24 kronor så får du ytterligare 24 event uppdelade på sex helt nya banor.

Miljöerna är ganska olika varandra. Här får man bland annat spruta grus på sandstränder, köra på isiga banor samt på mindre trevliga banor i en postapocalyptisk värld. Variationen kunde ha varit lite större trots allt. För om det finns något att klaga på i MotorStorm RC så är det att det är för liten skillnad att köra på stranden jämfört med på isigt underlag.

En annan nackdel är att banorna är extremt korta och det är i sig helt naturligt. Den som styr sitt radiostyrda fordon måste ha överblick över hela banan. Därav att banorna blir korta. Men, det drar definitivt inte ner på rolighetsfaktorn hos spelet.

Körkänslan har faktiskt inte fått stå tillbaka jämfört med riktiga bilar. När man kör RC blir banorna kortare och man måste stå bredvid banan och hålla koll på bilarna. Alltså ingen kamera inne i en bil som vid normal racing. Det finns fyra kameravinklar att välja mellan. Själv föredrar jag den dynamiska kameran som ibland zoomar in för att vid andra tillfällen zooma ut så att man ser större delen av banan,

För att ta sig igenom bana efter bana krävs det att man samlar gott om medaljer. Man kan tjäna tre medaljer på varje bana. Varje medalj låser sedan upp nya banor. För att kunna spela på de allra senaste banorna krävs att man tjänat ihop en hel del medaljer.

Om du lyckas plocka hem alla medaljer i ett lopp så blir det ett generöst regn av bland annat olika biltyper och dekorationer att smycka bilarna med.

Kontrollen är kanske lite ovanlig för att vara racingspel, men den fungerar alldeles ypperligt. I många racingspel används höger trigger till gas och vänster trigger till broms. Istället har man lagt gas och broms på samma reglage, på den högra styrspaken för att vara exakt. För spaken framåt och du gasar. För spaken bakåt om du vill bromsa. Det gör att man kan ge en mycket exakt mängd gas respektive broms. Styrningen finns i två varianter. Jag valde den där man för vänster styrspak åt vänster för att svänga vänster och likaså åt höger för att svänga höger. Det funkar mycket bra.

Har du inte köpt MotorStorm RC? Ja då är det på tiden att du köper spelet. Inte nog med att det är billigt, det är riktigt bra också. Jag återkommer snart till expansionen Carnival och kan redan nu informera om att det är en riktigt kul expansion väl värd att köpa.

Läs gärna även vår recension över expansionspaketet Carnival.

• Kul racing
  • Bra överblick över racingbanorna