My Horse & Me

My Horse & Me

I början av spelet skapar du en egen profil. Det finns fyra tjejkaraktärer samt ett par killar att välja mellan. Därutöver kan du skapa en egen häst med olika färger på såväl kropp som man och svans. Det finns även lite ridkläder och ridutstyrsel att välja mellan, men det mesta får du låsa upp genom spelets gång.

My Horse &Me har officiell och exklusiv licens från FEI (det internationella hästsportförbundet). Det gläder säkert många hästintresserade och borde innebära en viss kvalitetskontroll. Jag följer enbart hästsporten sporadiskt så jag ska inte räknas in bland hästkännarna. Trots det får jag medge att W!Games har lyckats skapa ett hyfsat intressant hästhoppningsspel som känns verklighetstroget. Du startar förslagsvis med de olika övningarna där du lär dig grunderna i ridning och hoppning.

Första gången jag, och även min dotter, testade My Horse & Me var jag nära att ge upp. Det krävs nämligen lite övning att behärska kontrollen för att få hästen dit man vill. De båda handkontrollerna fungerar som tömmar. Tre slag nedåt med båda kontrollerna ökar farten. Du saktar farten genom att luta båda kontrollerna uppåt. Svänger gör du sedan genom att luta höger respektive vänster kontroll uppåt. Tyvärr hade jag problem med kontrollen – hästen saktade ganska ofta farten när jag ville öka den. Turligt nog finns en alternativ styrning som passade mig bättre. Du kan nämligen använda A- respektive B-knapparna på höger kontroll för att öka farten respektive sakta in.

På banan gäller det att du använder de tekniker du lärt dig. Hålla rätt fart, rida rakt över och mitt på hindren. Hästen hoppar automatiskt, så du behöver bara tänka på själva ridandet. Ett bomnedslag ger fyra fel (straffpoäng), likaså får du fyra fel om hästen vägrar hoppa. Om maxtiden överskrids får du ett fel per sekund tiden överskrids. Givetvis gäller det att få så lite fel som möjligt. Dessutom finns även tidshoppningar där ett nedslag istället ger fyra straffsekunder.

Du börjar tävla mot andra nybörjare för att sedan avancera genom fem olika internationella mästerskap. Tävlingarna går av stapeln runt om i världen, såväl inomhus som utomhus och på olika tider på dygnet. Du kan välja mellan att se spelet ur tredjepersons perspektiv där du ser ditt ekipage bakifrån eller förstapersons perspektiv där du ser hoppningen som om du satt på hästryggen.

Utöver hoppturneringarna finns även sju minispel där du bland annat ska samla fjärilar, fånga stjärnor, jaga kycklingar och spela ett memoryspel. Minispelen gav inte mig speciellt mycket, men jag tror att de kan underhålla lite yngre spelare.

My Horse & Me är ett ganska kul hästhoppningsspel som känns verklighetstroget. Jag gillar dock inte kontrollen som känns oprecis.My Horse & Me erbjuder tävlingar i olika miljöer och med olika svårighetsgrad.

• Verklighetstroget
  • Ett seriöst hästhoppningsspel
  • Flera svårighetsgrader