Mystery of the Opera

Mystery of the Opera

Operans primadonna kidnappas under sitt första framträdande. Är det hennes rival som är avundsjuk eller vad händer? I din jakt på sanningen stöter du på många underligheter. Vem är den skyldige?

G5 Entertainment har gett ut ett stort antal spel som mixar letandet efter gömda föremål med problemlösning och äventyr. Mystery of the Opera är ytterligare ett sådant spel och i detta spel är problemlösandet mest framträdande. Det finns en del scener där man enbart letar föremål som mer eller mindre finurligt gömts i en bild, men de är inte lika många som i vissa andra spel som mer inriktar sig på genren gömda föremål. Det tycker jag är bra eftersom det i längden blir lite enformigt och jobbigt för ögonen att stirra blint på skärmen efter saker. De gömda föremål-scener som finns är mycket bra gjorda på så sätt att de innehåller en mix av föremål som är lätta att hitta och sådana som gömts betydligt bättre. Dessutom avslutas varje sådan scen med att man ska hitta ett föremål som sedan behövs för att lösa ett problem någon annanstans i spelet. På så sätt känns dessa scener relevanta och, i motsatts till vissa andra spel i genren, inte inslängda bara för att de ska finnas där.

Så till handlingen. En primadonna på operan försvinner men strax visas hon upp på operans balkong. Du som är hennes fästman inser genast att det är en bedragare på balkongen och inte din älskade Christine. Sökandet efter Christine blir krokig och det visar sig snart att allt inte står rätt till på operan. Vem är den mystiske mannen i svart kappa och har operan fallit under svart magi?

Storyn är hyfsat bra och fängslar lite grann även om jag gärna sett att den utvecklats lite mer. Den berättas mestadels med stillbilder och text, men ibland har man lagt till lite enkla animationer. Stillbilderna är mycket snygga, fast precis som i så många andra spel där stillbilder utgör stommen känns animationerna ibland överflödiga. Vissa är snygga, medan andra känns smått töntiga. Det är inget ovanligt i den här genren, men jag kan ändå inte tycka att man i dessa fall antingen skulle ha struntat i animationerna eller lagt ner mer krut på dem så att de blivit snyggare.

Merparten av spelet går ut på att man ska lösa olika problem man ställs inför. Det gör man genom att leta rätt på olika föremål i operan och staden. När man lyckats lösa ett problem får man ofta någon ny grej som ska användas på något annat ställe. Problemen är nästan alltid logiska och den erfarne spelaren kommer antagligen att tycka att de för det mesta är lite för lätt då det nästan alltid är självklart hur nya saker ska användas. Det svåraste är faktiskt inte att lösa problemen utan att komma ihåg vart alla ställen där det finns problem att lösa finns. Det är lätt att tänka – ”Den här skiftnyckeln skulle jag använda för att göra si och så, men var är det stället nu då?”. Som tur är finns en tipsknapp som man kan använda om man inte kommer ihåg vart man ska gå härnäst.

Det finns även en del problembaserade pusselspel som håller god kvalitet. Vissa är riktigt kluriga medan andra är betydligt lättare. Det kan vara ett enkelt pussel som man snabbt klarar av eller något betydligt mer utmanande problem. Dessa minispel var så pass bra gjorda i Mystery of the Opera att jag gärna hade sett några fler.

Som helhet är Mystery of the Opera ett välgjort och roligt spel för den som vill ha lite hjärngymnastik. Det är en bra mix av problemlösning, minispel och gömda föremål. Det är inte speciellt svårt och passar därför nybörjare jättebra medan den mer avancerade spelaren kanske kommer att tycka att spelet är för lätt. Det hade inte skadat med flera svårighetsgrader. Precis som många andra spel från G5 Entertainment kan du ladda ner Mystery of the Opera och spela den första biten gratis. Gillar du spelet kan du låsa upp resten genom ett köp inifrån spelet.

• Bra mix av problemlösning, minispel och gömda föremål
  • Bra spel för nybörjaren inom denna genre
  • Prova spelet innan du köper det