Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Av i i Recensioner, 4 Mer

Naruto Shippuden Ninja Storm 4

Naruto Shippuden Ninja Storm 4 är för den som gillar japansk anime och att kicka skiten ur kompisar. Fast, pass på så att du inte får spö av polaren som du trodde du var överlägsen.

Jag sitter tillsammans med en god vän i soffan och förbereder mig inför min nästa match. Jag har nu spelat spelet ett antal gånger och trots att jag inte har erfarenhet av de tidigare Narutospelen så har jag lärt mig en hel del kombos. Jag känner att jag kan kontrollerna och har fördjupat mig i en del av karaktärerna (och ja, det finns väldigt, väldigt… väldigt många). Min vän har aldrig spelat Naruto förut. Jag känner att denna match kommer bli en barnlek och för att förödmjuka honom ännu mer väljer jag den karaktär som jag kan bäst och enligt min mening ser otroligt cool ut med ninjakläder och ett sylvasst gitarrsvärd som vapen. Min vän väljer en karaktär jag aldrig provat förut. Matchen börjar. Episkt intro med tung vind och träd som blåser omkull. Jag gör mig beredd, springer mot motståndaren. Trycker in min bästa kombo. Kommer inte fram. Varför? Jo, för att min motståndare blåser såpbubblor på mig. En massa spåbubblor. Jag väjer undan såpbubblorna. Förbereder nytt anfall. Dör. Det är tydligen inte vanliga såpbubblor. Ånej. Det var målsökande bubblor. Game over. Hoppas på bättre karaktär nästa gång.

Jag har en väldigt delad åsikt om Naruto Shippuden Ninja Storm 4. Å ena sidan så är det ett over-the-top-helt-galet, tredimensionellt action/fightingspel med över hundra karaktärer och så episka animationer att de får Moartal Kombat X:s fatalities att framstå som gosiga barnkalas, blodiga förvisso men likväl. Å andra sidan så är Naruto Shippuden Ninja Storm 4 ett obalanserat och ojämnt spel som mer eller mindre förväntar sig att du både har en och annan koll på den långvariga mangan/animen samt har spelat de andra spelen i serien. Det kommer nämligen utan någon form av tutorial. Du slängs in i spelet i ett träningsläge och det är bara att lista ut hur du ska gå tillväga för att göra alla kombos själv. Men sanningen att säga så är kontrollen inte alls särskilt djup och alla hundraplus karaktärerna har exakt samma knappkombinationer, bestående av en mängd buttonmashing på ring och triangel (PS4-versionen). Men tack vare de otroliga animationerna samt mängden av karaktärer så förblir det ändå en sensation att ”bara spela en till match” för att se om just din nyvalda karaktär kommer vara överlägsen din motståndares. Så i slutändan så upplever jag att hur duktig du än har blivit och hur många timmar du än har spenderat på att få kontrollerna att sitta i ryggmärgen så handlar det i slutändan om att välja rätt karaktär… och ha tur.

Så vad händer med sagan om Naruto Uzumaki då? Jag har själv aldrig varit en regelbunden observatör eller trogen följare av serien och vet faktiskt inte alls vad det handlar om. Jag hade hoppats på att Naruto Shippuden Ninja Storm 4 skulle ge mig en bakgrundshistoria. Men utöver ett väldigt rörig storyläge som till min besvikelse endast berättas i stillbilder (jag hade verkligen hoppats på snygga rörliga bilder med denna generations fulla kraft) så finns det inte mycket som hjälper dig att komma ikapp med vad som händer. AI:n känns dessutom väldigt slarvig och tråkig. Den spammar ofta samma attacker och blir endast mer avancerad då den får oförtjänta power-ups. Ett RPG-inspirerat adventure mode tillkommer efter att du har klarat av storyn. Det utspelar sig efter spelet men försöker mest att ta dig igenom tidigare event i serien. Denna del klaras av och glöms bort väldigt snabbt.

Spelet är väldigt snyggt och när animationer väl visas så har jag svårt att se skillnad mellan vad som är förinspelat och vad som är in-game. Helt klart imponerande. Så trots att jag inte var så förtjust i spelets alla delar har jag haft enormt kul när jag spelat tillsammans med andra. Det skiljer sig från de många andra fightingspel jag spelat i mitt liv. Det är obalanserat men medvetet om det. Det är enkla kontroller men påstår inte något annat. Är du trött på klassiska tvådimensionella fightingspel och sugen på ett visuellt intressant spel med galet överdrivna animationer? Ta dig då tid, sätt dig med en vän eller partner och spöa vettet ur varandra med målsökande såpbubblor.

Det Bra

  • Mängden karaktärer
  • Snyggt, grafiskt och estetiskt
  • Over-the-top-action

Det Dåliga

  • Ojämnt story och adventure mode
  • Dålig AI
  • Upprepande kontrollschema
7

Skriven av: Stefan Stanisic

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN