Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Enligt Ola så passar det nya Naruto-spelet bland andra den som gillar japansk anime och vill ha ett lite lättare fightingspel att ta fram att spela med vännerna.

Som titeln antyder är Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 ett mycket dramatiskt spel. Storyn baseras på TV-serien och fans kan förvänta sig samma drama och storslagenhet som förekommer där. I grund och botten är Ultimate Ninja Storm 2 ett fightingspel där olika karaktärer från Naruto-universat slåss mot varandra på olika banor, komplett med specialslag, kast och kombinationer. Fokus ligger dock på kampanjläget där man som Naruto, med följeslagare, reser omkring i miljöer kända från animen och upplever handlingen från TV-serien fast i spelformat.

Det öppna upplägget från första Ultimate Ninja Storm är borta och ersatt med ett format som känns väl igen från japanska rollspel. Man går linjärt från skärm till skärm med enstaka förgreningar här och där. Valet känns märkligt eftersom den öppna världen i ettan var välgjort och rolig att utforska. Dessutom är det nya upplägget kanske spelets största nackdel. Resorna man gör är långa och utdragna och inte så lite tråkiga när man tvingas gå från höger till vänster på samma långa skärm för femte gången utan något som helst att interagera med. Det känns verkligen som de lagts in enbart för att tjäna som transportsträckor mellan de olika striderna eller möten med karaktärer.

Striderna har behållit många element från första Ultimate Ninja Storm. Man slåss i någon av 23 miljöer och har en stor vidd av karaktärer att välja på. Förutom att man kan röra sig smidigt i tre dimensioner känns stilen igen från många av dagens fightingspel såsom Tekken, Soul Calibur och Street Fighter. Ultimate Ninja Storm 2 är i jämförelse med andra spel inte särskilt djupt. Systemet är lättillgängligt och det går fort att lära sig strategier och specialattacker. Detta öppnar upp för en bredare publik och det är lätt att bara sätta sig ned tillsammans med några oinvigda polare och spela en kväll. Dock saknas det djup som får en att stanna kvar riktigt länge i ett spel för att lära sig en speciell karaktär till 100 procent.

Den punkt där Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 verkligen glänser är den visuella. Grafiken är oerhört välgjord och skapar illusionen av att man tittar på animen fast i 3D. Miljöerna ser ut som dramatiska målningar och är väldigt smakfullt gjorda.

Ultimate Ninja Storm 2 lämpar sig bäst för den som är ett fan av tv-serien. Eftersom Narutos universum är återgivet på ett så välgjort sett är detta en riktig godbit för alla Narutofans. Spelet passar även den som gillar japansk anime och vill ha ett lite lättare fightingspel att ta fram att spela med vännerna. Vill man däremot ha en riktig utmaning med ett djupt fightingsystem bör man kolla in de andra jättarna i genren.

• Mästerlig grafik
  • Underbart för Narutofans
  • Lättillgängligt