Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3

Av i i Recensioner, 2 Mer

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3

Den japanska mangaserien Naruto har även getts ut som såväl anime som spel. Nu har den sista delen i spelserien Ultimate Ninja Storm-trilogin landat i affärerna.

Naruto har vi snart sett i alla möjliga former, som manga, anime, leksaker och som tv-spel. Ännu ett spel är på väg och det i form av den sista delen i trilogin, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm. Det finns som sagt redan en hel del att välja på när det kommer till Naruto, och det gäller även när det kommer till spelvärlden. Om det senaste tillskottet har något nytt att erbjuda återstår helt enkelt att se.

Jag har vid ett flertal tillfällen tagit mig an den numera väldigt storvuxna serien Naruto, både i form av manga, anime och spel. Men har oftast känt en viss avsmak för det mesta av det serien har att erbjuda, utöver mangan. Många gånger har man hoppats på en rejäl och riktig satsning i tv-spelsform, dessvärre har det inte funnits tillräckligt många sådana satsningar för att få mig att ändra uppfattning om kvalitén på spelen i serien. Det är detta som i sin tur leder till att man hoppas på en förändring, men också samtidigt blir desto mer uppmärksam på de många potentiella snedsteg som kan komma att ske.

Det finns förstås vissa undantag på delar av serien som faktiskt ter sig riktigt bra som anime och likaså finns det undantag när det kommer till spelen. Men allt som oftast har övervägande delen av dessa båda områden känts utdragna och tröttsamma. Och detta är inget som endast Narutos intåg i spelvärlden är synonymt med, utan samma regel verkar gälla för serier som Dragon Ball och Bleach också. I dessa två fall kan jag enbart komma på en eller två titlar som faktiskt representerar serien på ett korrekt vis och samtidigt är ett bra spel.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 är tyvärr inget undantag om man frågar mig. Ultimate Ninja Storm 3 följer den senare delen av animen och mangan till punkt och pricka när det kommer till story, men har dessvärre samma typ av släpande berättande som övervägande delen av animen. Det tar lång tid att formulera sig för våra hjältar, det tar ännu längre tid att komma till skott, och hälften av det de säger är ointressant och känns som rent ”filler-snack”. Det som gör att denna aspekt av spelet får en så stor inverkan på helhetsuppfattningen är att hela storyläget är fyllt med denna typen av meningslösa konversationer, och storyn representerar ändå en tredjedel av spelet, vs och onlinebattle finns också.

Givetvis går det att skippa alla dessa meningslösa konversationer, men istället för att hoppa direkt in i spelet där man får styra sin karaktär blir man bemött med en laddningstid och ytterligare lite mer kallprat. Tryck start och skippa även den konversationen och du får en ny laddningstid. När det varit som värst har jag fått skippa omkring tio till femton meningslösa konversationer/filmsekvenser på rad, alla med en laddningstid emellan sig. Men missuppfatta mig inte här, det finns en del intressant som sägs från gång till gång, och när det sägs något intressant så är det riktigt spännande. Men det händer tyvärr inte så ofta.

Det enda som imponerar är grafiken och miljön, det känns visuellt precis som att titta på animen. Känslan av att befinna sig i animen varar dock bara i små korta ögonblick, då alla meningslösa konversationer fyller större delen av upptäckandet och utforskandet av omgivningen.

Fighterna ser häftiga ut, precis som man förväntar sig, men känns rätt meningslösa att spela. Detta tackvare det alldeles för enformiga upplägget av kombinationer och valmöjligheter mellan attacker. Det går snabbt att lära sig att spela, men precis lika snabbt att tröttna. För att på enklast möjliga vis förklara vad jag menar så skulle man kunna säga att det bara finns en melee-attack som möjliggör olika/samma typ av kombos. Lägg till en knapp för att använda chakra-attacker eller bara ladda din chakra, och en knapp för att undvika eller blockera. Chakra-attacker använder man dock endast i samband med vanliga melee-attacker, så själva chakra-knappen i sig utgör ingen attackmöjlighet, utan fyller bara ut de befintliga kombinationerna som finns på meleeknappen. Det finns även en knapp för specialattacker som kan användas när spelarens chakra är fulladdad.

Det finns dock extra vapen man kan binda till styrkorset på kontrollen och som kan användas när som helst under striderna. Det finns allt ifrån kunnais hängande i luften, redo att skjutas ned på fienden, till helande drycker. Detta hade kunnat ge ett gedignare gameplay om dessa vapen hade gjort någon större skillnad i striderna.

Jag uppskattade detta simpla upplägg under den första timmen, för det var ungefär så lång tid det tog för mig att inse hur extremt lite valmöjligheter det finns när det kommer till variation mellan olika typer av attacker. Det finns förstås mer än en karaktär att använda sig av, men varje karaktär fungerar på precis samma vis, med undantag för utseende och typ av attack. Det finns dock omkring 80 olika karaktärer att välja på, vilket i sin tur ger spelet någon form av omväxling. I övrigt känns spelet precis lika spännande som barnbacken i vilket skidområde som helst och spelupplevelsen lika djup som barnbassängen på valfritt badhus.

I övrigt finns det inget att klaga på, det är inga fel på varken kamera, kontroll eller respons. Det är inga störiga buggar, det finns valmöjligheter i storyläget när det kommer till vilka uppdrag man vill göra (inte för att det gör någon skillnad på storyn i sig). Detta är standarder som jag förväntar mig av i princip vilket spel som helst, om det inte erbjuder något alldeles extra spektakulärt på något annat område, och som känns som en självklarhet. Det liknar mangan och animen, det ser ibland riktigt vackert ut, men följer animens fotspår och blir alldeles för långdraget och uttröttande. Ska man sedan jämföra det med andra spel i samma genre så har det inte mycket att erbjuda, inte på något område.

Detta är ett spel som den riktigt inbitna Naruto-fantasten säkert kan uppskatta, men som alla andra kanske inte riktigt hittar tjusningen med. Fightingen känns meningslös ur ett spelmässigt perspektiv, det är enformigt, långdraget, laddar på tok för länge mellan varje strid/konversation, men ser snyggt och tilltalande ut. Man kan lika gärna läsa mangan eller titta på animen.

Det Bra

  • Likt mangan/animen
  • Snyggt

Det Dåliga

  • Tråkigt
  • Långdraget
  • För simpelt
3

Skriven av: Sannie Jönsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi