Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution

Naruto Shippuden-serien växer ytterligare med ett spel som bland annat innehåller över hundra spelbara karaktärer och skön animegrafik.

Första intrycket av Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution var inte så speciellt magnifik. Är det ett barnspel med riktigt skön animegrafik? Spelet i sig är väldigt enformigt och man tröttnade rätt snabbt på det. Det finns en del olika spellägen som Ninja World Tournament, Free Battles, Online Battle och Ninja Escapades.

Jag börjar med att berätta lite om Ninja World Tournament. Det finns två olika berättelser att välja mellan – Ninja World Tournament och Mecha-Naruto Story. I Ninja World Tournament springer man runt i en värld och tar sig igenom olika turneringar. Man börja med en D-Rankturnering och ska jobba sig upp till S-Rank. I själva turneringarna går man 3 strider. Qualifying round, preliminaries och till sist Main Battle. Det är du mot tre andra som fightas och du ska samla på dig stridssfärer som spelarna tappar när de åker på smisk.

Om du inte är så sugen på att gå någon turnering kan du alltid utforska världen och hitta olika events hos några personer på ön. Själva ön är inte heller så överdrivet stor, men en ny sektion låses upp för varje turnering man klarar. Uppdragen går ut på att man antingen ska göra ett jobb för någon genom att hämta en sak eller gå en fight mot dem. När man klarat av det så ansluter de till dig så att man kan välja dem i nästa turnering.
Men det sega i det hela är när man klarat av en turnering så åker man ut till huvudmenyn. Plus att man måste lyssna på de dåliga arrangörerna av turneringen varje gång och det är alltid samma sekvens hela tiden. Så ”Who is the greatest of them all”. Ja givetvis så är de ju du som spelare 🙂

Så till Mecha-Naruto Story där Mecha-Naruto för övrigt är en helt ny karaktär i Narutoserien. Efter att ha spelat några timmar på Ninja World Tournament är det rätt skönt att spela Mecha-Naruto Story med lite handling och den är även lite gripande och rörande. Naruto, som du spelar som, och Hinata hittar en robotkopia av Naruto – Mecha-Naruto. Första känslan av den här Mecha-Naruto är en arrogant och enormt irriterande mekanism. Jag skrattade enormt när Mecha tycker att Naruto ska heta Naruturd. Klockrent!

Men tillbaks. Det man ska göra är att hjälpa den här Mecha-Naruto att hitta hans minne och en så kallad Mental Stone, och självklart är det första priset i en turnering. När de ska gå och anmäla sig till turneringen så träffar Naruto en massa som snackar med honom och gillar honom. Naruto är verkligen en väldigt populär kille vilket gör Mecha svartsjuk. De andra i byn ser snett och konstigt på denna robotvarelse, och det trycker ner Mecha’s självkänsla. En twist händer, Mecha-Naruto och Naruto byter kroppar med varandra! Naruto får leva i robotkroppen och får veta hur de måste ha känts för Mecha och varför han har betett sig som han gjort. Nu ska jag inte berätta hela storyn, men den är faktiskt mycket bra.

Det bästa i det hela tyckte jag att spelläget Ninja Escapades var. Även om de var lite för korta så var avsnitten som gänget bakom tv-serien skapat guld. Det är så himla snyggt och med tre kanonhistorier där man får lära känna vissa karaktärer och en specifik händelse. Perfekt för en galen Narutofan helt enkelt. Det som jag gillade mest av de tre var ”Creation of Akatsuki” där man får reda på ursprunget av Akatsuki-gänget.

De resterande spellägena var inte märkvärdiga, bara enformiga då man går match på match vilket gör att man tröttnar rätt kvickt. Jag gjorde i alla fall det.

Jag har blandade känslor angående Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution. Fighterna är bra i typiskt Narutostuk, med fina kombinationer och stora explosionsartade speciallera som spränger bort en hel stad som de ser ut, galet. En annan del som är bra med spelet är att det är stora valmöjligheter gällande karaktärer. Jag vet inte hur många det finns, men jag tror det finns runt 100 spelbara karaktärer att välja mellan (red anm, det ska finnas 118 spelbara karaktärer). Det grafiska tycker jag också är väldigt bra utfört och de har fått med animecharmen. Musiken är också ett plus.

Det dåliga med spelet är att rösterna på arrangörerna av de olika turneringarna. Jag vet inte vad jag ska säga. Man blir inte pepp på att dra ut på en turnering direkt, kan jag ju säga. Sen fortsätter munnen att röra på sig när de pratat färdigt vilket är enormt irriterande. Men det blev bättre när man satte på Japanskt tal. Så det kan jag rekommendera er.

Fightingsystemet var jobbigt att lära sig i början. Det var en knepig styrning med kontrollen – att man ska låsa in sig hos en motståndare när man möter två andra är bara knas. Det vore bättre om det hade varit fri rörelse så att man kan gå på vilken som helst istället för att försöka låsa siktet på någon. Sen var storyn alldeles för kort.

Jag har ju inte spelat de andra spelen i serien och har bara sett ett fåtal avsnitt av Naruto. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution är ett spel för det inbitna Narutofanet. Om ni gillar anime och fighting så är detta ett kalasspel för just dig.

Sen, vad gör grisen i kommentatorsbåset? På troféerna? Och som en carrier of superabilities inne på arenorna. Helt enkelt en supergris 🙂 Tack för mig!

• Snygga tecknade sekvenser
  • Stort utbud med karaktärer