NBA 08

Av i i Recensioner, 2 Mer

NBA 08

Basket är en riktigt skojig sport som oftast passar bra i tv-spelsform. Det är snabbt, fartfyllt och spektakulärt med många dunkar och snygga dribblingar. Frågan är bara om nya NBA 08 kan leverera ett bra basketspel till PlayStation 2?

NBA 08 är Sonys egna satsning på basketspel, inte att förväxla med EA:s NBA Live-serie eller Take 2:s NBA2K-spel. NBA 08 är gjort av Sonys San Diegostudio och därmed även exklusivt till Sonys konsoler. Det släpps även till PlayStation 3, men nu är det varianten till PS2 vi ska titta närmare på.

Efter att ha tittat en del på NBA-matcher på TV4 sports sändningar på söndagarna känner jag igen åtminstone ett par lirare, även om jag inte kan påstå att jag kan NBA-ligans alla lag och spelare som rinnande vatten direkt. Spelets presentation är bra, som det brukar vara i sportspel nuförtiden. Menyerna är lättnavigerade och lag, arenor och spelarnamn stämmer överens (fast nog trodde jag att NY Knicks spelade i Madison Square Garden och inte i ”The Arena” ?) , vilket gör att atmosfären höjs flera snäpp.

Man kan som sig bör ställa in massor av olika regler precis efter eget huvud och även välja att spela enstaka matcher eller en hel säsong. Även kommentatorerna är pålästa och kommer oftast med smarta påpekanden om att försvaret sover eller att ett skott ur ett svårt läge var dömt att misslyckas. Ett Hiphop-influerat soundtrack är näst intill obligatoriskt i ett basketspel och passar fint in även här. Publikljuden och gnisslet från basketskorna låter också som det ska.

Det första intrycket man får av NBA 08 när man väl börjar spela är dock att det inte är speciellt imponerande rent grafiskt. Det är inte fult på något sätt men lite flimrigt och inte helt skarpt. Detaljerna kunde varit fler runt omkring i arenan och publiken ser inte något vidare bra ut. Det är helt enkelt en bit kvar till de där riktigt snygga spelen. Man känner dock igen flera spelare som till exempel tysken Dirk Nowitzky eller Jason Kidd.

Det som kanske kunde ha lagts ner mer tid på är att spelarnas animationer som kunde ha fått vara lite mer egna, ha lite fler särdrag. Som det är nu så rör sig alla spelare ungefär likadant. Det är heller inte så enkelt att dra nytta av de lite kortare spelarnas kvickhet. I NBA brukar de största spelarna hamna under korgen för att plocka returer och avsluta med dunkar medan de något kortare (det vill säga de som ”bara” är runt 190 cm…) brukar driva mot korgen, passa runt eller skjuta utifrån. De kortare spelarna brukar då som sagt försöka runda de största fyrtornen för att antingen dra på sig fouls för att få straffkast eller göra layups. Riktigt så funkar det inte i NBA 08 då de stora spelarna är ganska kvicka de med. Den väldige kinesen Yao Minh till exempel dominerar både returtagningen under korgen samtidigt som han spelar ett tight försvar.

Annars är kontrollen i spelet riktigt bra, åtminstone offensivt. Passningarna är exakta och lätta att sikta rätt med. Man kan även hålla inne en knapp för att ”ikonpassa”, det vill säga alla dina medspelare representeras av en av handkontrollens knappar som små ikoner ovanför spelarna. Trycker du på Kryss går passen till spelaren markerad med ett kryss och så vidare. Ni känner antagligen igen det från frisparkar i äldre FIFA-spel till exempel. En knapp används för passningar och en för layups (eller dunkar nära korgen), vilket är en mycket bra lösning. Tidigare har jag lirat basketspel där samma knapp används för bägge dessa rörelser. Problemet med det är dels att man inte kan driva på korgen om man står stilla, dels att man ibland gör en pumpfake (skottfint) eftersom man trycker på skottknappen för kort tid, när man egentligen bara ville göra en enkel layup. Men med NBA 08:s smarta kontrollsystem så slipper man dessa problem.

Layups/dunkar ligger på fyrkantknappen och skotten på cirkelknappen. I början blandade jag ihop dem några gånger, men efter lite övning så sitter det bra. Skottkontrollen funkar bra. Ett kort tryck fintar skott, för att skjuta ett hoppskott så håller man in knappen och en liten mätare, liknande de i till exempel fotbollspel eller hockeyspel, kommer fram ovanför spelarens huvud. Släpper man vid rätt tillfälle så har skottet stora chanser att gå i. Det fina är att mätaren anpassar sig till situationen och det krävs därför mer precision för att få en lång trepoängare eller ett skott under press från en blockande försvarare att gå i än en enkel tvåa.

För dig som inte vill ha någon mätare i bild utan skjuta helt på känsla så går det dock bra att stänga av den, då får man istället tajma skotten genom att släppa skottknappen när spelaren är på sin maximala höjd i sitt skotthopp.

Att göra layups eller dunkar fungerar också bra, och spelet går automatiskt över i slow motion vid snygga dunkar. Jag kan förstå om en del tycker att det kan bli tjatigt i längden, men för egen del tycker jag bara att det höjer stämningen ytterligare.

Spelet under korgen är också lättkontrollerat, och en bra detalj är att du som anfallare kan backa upp mot försvararen för att skapa yta genom att hålla inne R1, för att sedan avsluta med en dunk eller layup. Det är inte så enkelt som det låter. Möter du en stor spelare under korgen kommer du inte in under korgen lika enkelt. Att göra alley ops går också bra, man håller bara in R2 för att få en medspelare att löpa in mot korgen och kastar iväg en vältajmad passning i rätt ögonblick. Det är inte busenkelt, men heller inte överdrivet svårt. Finter och dribblingar har lagts in på den högra spaken vilket också är en smart lösning.

Försvarsspelet tycker jag är lite svårare, det går visserligen att försöka stjäla bollen och blocka samt ta retur utan några större problem, problemet är bara att det är lite för svårt. Det är lättare att spela anfall än försvar och som anfallare får du sällan några offensiva fouls för charging medan du ganska ofta blir tilldelad fouls för reach in som försvarare. Det är visserligen positivt att ett spel främjar offensivt spel och tänkande men utan att kunna spela ett bra försvarsspel tappar man lite intresse då och då. Problemet är främst att det är svårt att hindra motståndarna när de springer mot korgen för att göra layups, då händer det ofta att man bara blir stående medan de springer runt relativt enkelt.

Alternativet är att backa någon halvmeter och ge dem skottläge istället, och det känns inte som en helt lyckad lösning. Det är ingen totalkatastrof på något sätt, men den defensiva biten är något som kunde ha gjorts bättre. Till exempel finns en knapp som gör att försvararen ska ta emot en charge (och att anfallaren därigenom ska dra på sig en offensiv foul) men den gör samtidigt att försvararen blir helt stillastående om anfallaren försöker springa runt istället så är det inte mycket att göra åt saken. Idén är helt klart bra men det krävs nog en del finputsning.

NBA 08 bjuder även på en del roliga minispel och andra extragrejer. Du kan bland annat träna skott och frikast, spela streetbasket 2 mot 2 med riktiga streetbasketregler eller träna på dribblingar i en speciell slalombana. Just streetbasketen fungerar riktigt bra och din medspelare är smart och screenar vilket ger dig öppen gata mot korgen. De här extralägena ger spelet mervärde, även om spelet, som vanligt när det gäller sportspel bör tilläggas, räcker allra längst med eller mot en kompis.

För den som har EyeToy-kamera så går det även att använda det tillbehöret, men det är tyvärr en feature som jag inte kunde prova. Ett litet minus för laddningstiderna som är aningens långa precis innan matcherna börjar. De är inte lika irriterande som reklampauserna på TV4 sport, men jag hade klarat mig bra med något kortare laddningstider. Trots det, och trots en del brister i försvarsspelet, så kan jag rekommendera NBA 08 till basketälskande spelare. Det här är ett välgjort hantverk och det känns lovande inför eventuella versioner till nästa säsong.

Det Bra

  • Bra kontroll, framförallt i offensiven
  • Inramningen, bra menyer, soundtrack, kommentatorer, ljudeffekter bland annat
  • Roliga minispel och träningsövningar som ger extra hållbarhet och återspelningsvärde

Det Dåliga

  • Försvarsspelet skulle kunna vara bättre i vissa lägen
  • Grafiken är okej, men kan putsas på ytterligare
  • Spelarna borde ha mer säregna spelstilar, de liknar varandra lite väl mycket
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi